Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag läste följande på Bloggen:

När jag sa att vi inte hade gjort en elbesiktning så sa han att det händer väldigt sällan och att många av hans klienter fått rätt, speciellt då det handlar om totalrenovering.

Vad menar du med det? Att elektrikern uttalar sig om att hans kunder har fått rätt i rättssalen gällande dolt fel?
 
Att få det till dolt fel om elektrikern kan se att det är helt fel på 10 sekunder verkar märkligt... även om något är totalrenoverat så har man väl viss undersökningsplikt? dessutom om allt är felkopplat fungerar någon el? enda jag sett är att spisen bråkar?

Har du gjort något åt något av felen? eller avvaktar du med allt tills det blivit rättegång osv?
Tänkte då ni fått barn så kanske det kan va skönt att fixa de akuta problemen direkt, om nu elen är så illa så skulle jag inte våga låta min dotter krypa runt på golvet... och det lär hon börja med innan hela denna histora fått ett slut
 
Var det inte klart att info skulle läggas ut här, och inte hänvisas till bloggen?
Det går inte att komma ifrån att du verkar mer intresserad av att ragga besökare till en blogg som för många är helt ointressant.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Kalasclas skrev:
Att få det till dolt fel om elektrikern kan se att det är helt fel på 10 sekunder verkar märkligt... även om något är totalrenoverat så har man väl viss undersökningsplikt? dessutom om allt är felkopplat fungerar någon el? enda jag sett är att spisen bråkar?

Har du gjort något åt något av felen? eller avvaktar du med allt tills det blivit rättegång osv?
Tänkte då ni fått barn så kanske det kan va skönt att fixa de akuta problemen direkt, om nu elen är så illa så skulle jag inte våga låta min dotter krypa runt på golvet... och det lär hon börja med innan hela denna histora fått ett slut
Ordet totalrenoverat lär ju knappast göra att man blir befriad från sin undersökningsplikt som köpare.
Sen är det så klart inte schysst att som säljare försöka blåsa folk.
 
peternicklas
Det som det kan handla om är hurvida de som har utfört arbetet är certifierade för den typ av elarbete. Har läst några andra fall där just arbetare från Polen har utfört elarbete som sedan de har fått göra om, de har saknat behörighet.
Ja håller med, infon skulle ju hamna här och inte på en blogg som vi inte är intresserade av.
Sedan om det t.ex. står totalrenoverat och ALL el är ny/omdragen så ska detta innebära att behörig person gjort det.
 
Varför hänvisar du till bloggen för?
Detta forum är nog i särklass när det gäller "hits".
Men du kanske hoppas på bannerintäkter?
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Om det är jobbigt att skriva dubbelt använd CTRL+C och sen CTRL+V....
 
Jag var tvungen att prova detta underbara tipps och se vad som hände ;)

Gillar inte heller att du hänvisar till bloggen hela tiden så tog mig friheten att klistra in vad som var skrivet om elbesiktningen här så slipper fler gå in på bloggen.

Elbesiktningen...



Då har vi äntligen fått
elbesiktningen genomförd.
Våra farhågor blev
besvarade, och det var faktiskt värre än vad vi trodde.
När besiktningsmannen
öppnar upp det första hålet så säger han direkt: "Det är inga elektriker som har
utfört detta arbetet. Med största sannolikhet polsk
arbetskraft."
Frågar honom hur han kunde
se detta så snabbt.
Han säger då att det inte
finns några rör utan de har murat in alla ledningarna.
Detta är inget fel i sig,
men svenska elektriker gör inte såhär, men det kvittade för det var fel färger
på kablarna ändå. Fel oavsett hur man ser på det.
Nästa ställe han kollar på
så säger han att det inte är kopplat rätt.
Han hittade bara fel
överallt, han hade svårare att hitta rätta kopplingar än
felaktiga.
På något ställe hade de
satt jordat uttag men det var inte jordat.

När jag sa att vi inte hade
gjort en elbesiktning så sa han att det händer väldigt sällan och att många av
hans klienter fått rätt, speciellt då det handlar om
totalrenovering.
Den tråkigaste nyheten är
att när vi byter ut elen så måste vi slå sönder stora delar av väggarna för att
komma åt ledningarna.
Den andra lösningen hade
varit att lägga kablar/lister utanpå väggarna men det ser inte bra
ut.

Långt ifrån överraskad över
alltihopa men jag trodde iallafall inte att vi var tvungna att göra hål i väggar
osv. Suck.
Vad som händer nu är att
advokaten ska få besiktningsprotokoll samt prisuppgifter för åtgärd osv skickat
till sig och sedan ska han kontaka mig.
Sen borde allting dra
igång...
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
S
Jag skrev ju ut det som var viktigt, som jag även har skrivit i första inlägget. Så varför gnäller ni?
Sen försöker ni få det till att jag säger dolda fel hela tiden, har jag inte nämnt på bra jävla länge.

Jo för bannerintäkter är allt detta handlar om, skiter fullkomligt i den kronan jag kan få varannan dag.
Petternicklas: Sedan om det t.ex. står totalrenoverat och ALL el är ny/omdragen så ska detta innebära att behörig person gjort det.

Detta står i objektsbeskrivningen så det är inget mindre än bedragare.
Funderar på att lämna ämnet och dra mig vidare för det enda ni gör här i tråden är att klagar.

Läs första inlägget och säg sen att jag INTE har skrivit ner problemen i koncentrerad form. Har ni problem med hur jag hanterar tråden så får ni kontakta moderator så får dom helt enkelt ta bort tråden, annars kan ni ju sluta gnälla.
 
tror nog inte de flesta är ute efter att klaga på dig, men du får en hel del tips, men responsen från dig är lika med noll på dem, frågan är om du vill ha ett hus att trivas i eller bara är ute efter ett försöka sätta dit dem som renoverat huset...

för det verkar inte som att du vill lösa problemen utan räknar med att allt blir löst så fort advokaten får sina papper och blir arg, men det lär inte ske... dröjer säkertligen minst 1 år innan den biten är klar och då lär det överklagas.

Vore det inte bättre att lösa problemen och må bra i huset och njuta av det första året med ert barn? men vad vet jag...
 
  • Gilla
Fjelie 17
  • Laddar…
Jag tror nog att folket stör sig mest på när du ger lite information och skriver "mer av detta kan ni läsa på bloggen"
Du har en fin länk till din blogg redan och det räcker.
Detta säger jag bara för att det skall bli lite trevligare stämning.
 
  • Gilla
Fjelie 17
  • Laddar…
peternicklas
Stoppable skrev:
Petternicklas: Sedan om det t.ex. står totalrenoverat och ALL el är ny/omdragen så ska detta innebära att behörig person gjort det.

Detta står i objektsbeskrivningen så det är inget mindre än bedragare.
Var kanske det jag menade, att om det står att all el är ny/omdragen så ska man inte behöva besiktiga detta utan man förväntar sig att det är gjort på ett korrekt sätt. Var inte meningen att skylla dig för något..
 
S
peternicklas skrev:
Var kanske det jag menade, att om det står att all el är ny/omdragen så ska man inte behöva besiktiga detta utan man förväntar sig att det är gjort på ett korrekt sätt. Var inte meningen att skylla dig för något..
Nej fan, jag ville bara framhäva att det står så då de flesta här verkar tro att jag är en blåögd idiot som har köpt huset och skulle förväntat mig att ingenting skulle fungera.

LäsLus; Då alla klagade på hur jag skrev så gjorde jag som de bad mig om, dvs skriva vad som hänt i första inlägget och sedan skriva ner allting jag skriver på bloggen här fast i KONCETRERAD form då folk inte ville ha något annat än fakta. Det har jag nu gjort och folk fortsätter att klaga.

Kalasclas: Vad har jag inte svarat på? Klart jag vill ha ett hus att trivas i, men jag är inte en feg liten svensk XXXXX . Nä jag tar in advokat för att jag INTE vill lösa problemen. Herregud.
 
Redigerat av moderator:
Förstår att du ångrar dig att du inte fullföljde din undersökningsplikt bättre.
Man lär sig av misstagen.

Hoppas det löser sig, och att det inte blir en allt för kostsam affär.
 
du kanske har svarat på allt, som vattenskadan, hur du tänkt lösa elen osv...

lycka till med advokaten men har en känsla av att när detta är klart så har du blivit påsatt i röven av både advokat och firman du köpt huset av...

oavsett om det står i objektsbeskrivning att allt är i kanonskick så vilar det mesta under din egna undersökningsplikt!

Hoppas allt går som du vill och hoppas jag är oerhört tveksam, men lyckas du gå plus på denna fight så får jag gratulera
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.