parper skrev:
Spontant känns det som om man vill se till att få stabilt 21 grader i källaren och sen justera resten av kåken med termostat.
Precis, framledningen måste vara tillräcklig hög för att kunna hålla värmen på kallaste stället, sedan stryper man där det blir för varmt. Termostater funkar bra tillsammans med fjärrvärme. Stryper man in grundflödena så de ligger någorlunda rätt med helt öppna termostater minskar man risken för instabilitet (t.ex. att en termostat måste strypa väldigt hårt, så att radiatorn blir alldeles för varm så fort den öppnar lite och rummet värms av vattnet i radiatorn så att termostaten sedan är stängd ett tag tills radiatorn kallnat igen och det börjar om från början).
 
Hur funkar det rent kostnadsmässigt/vad är billigst (betalar ingen straffavgift om tillbakaflödet är för varmt).

Att sänka temp-förskjutningen på centralen och låta elementen gå för fullt (utom typ sovrum där man stryper)
Eller
Att ha temp-förskjutningen på centralen något högre och strypa lite överallt på alla element?

Gör det någon skillnad?
 
I princip ingen direkt skillnad rent kostnadsmässigt. Metoden att strypa är dock miljövänligare eftersom det ökar fjärrvärmeverkets verkningsgrad, vilket skulle kunna ge lite billigare fjärrvärme på sikt. Det gör även mätningen lite gynnsammare, vilket oftast är till kundens fördel.
 
Så då om man hamnar i det läget att man stryper för hårt vid termostaten. Vad kan man göra då ?
Dvs skillnaden mellan källare och övrigt hus är så stor vilket gör att strypningen vid termostaten blir för mycket så att man får instabillitet som du pratar om ?
Verkar lite knepigt. :D
 
Det brukar finnas fasta (alltså ej termostatpåverkade) strypningar man kan justera. Moderna termostatventiler har ofta en justerbar strypning för maxflödet. Annars är det även vanligt med justerbar strypning på radiatorernas retur och/eller på rören till radiatorslingorna.
 
Hej, läst igenom tråden och blivit lite klokare. (vet att den är gammal men tänkte det var lika bra att skriva i denna)

Första huset och första gången med fjärrvärme. Tycker inte riktigt dom manualer som fanns till huset var så enkla att förstå.

bor i göteborg och har nu först börjat sätta på värmen, han innan hade inte bott där ett tag så allt var på minimum.
Fått varmt i alla element utom ett, testat lufta och motionera regulatorn. Får se om det är värmare när jag kommer hem.

Men tänkte lite på inställningar på danfoss ecl comfort 100. Har den nu på tidsstyrning, men ska jag köra på komfort eller spar? Läste tidigare i tråden att någon sa att alla piggar skulle vara intryckta, dvs då allt på komfort. Är det bästa valet?

Hur gör man med nattspar, fattar inte riktigt hur den funktionen ställs in? Det är väl det lilla vredet ner till vänster?
 
dthompa skrev:
Hur gör man med nattspar, fattar inte riktigt hur den funktionen ställs in? Det är väl det lilla vredet ner till vänster?
Jag, kan glädja dig med att om skälet till nattsänkning är att du vill spara energi så kan du ignorera den funktionen. Det har visat sig att den energi man sparar under natten, den går åt igen när huset skall värmas upp, så nettobesparingen blir så liten att du kan strunta i det.

Om det istället är för sovkomfort så är det bättre/enklare att sätta in styrda termostater i sovrummen istället (om du har radiatorer vill säga). (Exv från: http://www.conrad.com/ce/en/overvie...id=F991206E08B677B21224229BBC3591B9.ASTPCEN32 , själv har jag Honeywell HR20 och de funkar bra).

Men annars. Ja, du har ett vred med huvudfunktioner (exv. "på", "av", "manuell", "nattsänkning aktiv" osv. som måste stå på nattsänkning för att nattsänkningsuret skall vara aktiv.
 
Okej, då är det nog lika bra att ha nattsäkning av. Men ska man köra timern på komfort eller spar? Komfort då är väl alla piggar innåt på vredet?
 
dthompa skrev:
Okej, då är det nog lika bra att ha nattsäkning av. Men ska man köra timern på komfort eller spar? Komfort då är väl alla piggar innåt på vredet?
Om du inte har timern inkopplad så spelar det väl ingen roll? "Komfort" och "Spar" talar ju bara om för automatiken när du skall ha full värme eller sänkning. Om du inte aktiverar nattsänkningen så spelar det ingen roll hur tiduret står. (Annat än att det knäpper till när den går från ena läget till det andra. :))
 
Okej, så klockvredet ska alltid vara på spar, tänkte nu inte bara på natten utan dygnet runt. Så då ska alla piggar vara utåt på vredet
 
Nattsparvredet står på auto, då antar jag värmen går ner på natten?

Funktionsvredet står på tidsstyrning.

Så hur ska jag ställa dom för att inte få nattsänkning? Och ska man alltid köra sparläget på tidsstyrningen?
 
dthompa skrev:
Nattsparvredet står på auto, då antar jag värmen går ner på natten?

Funktionsvredet står på tidsstyrning.

Så hur ska jag ställa dom för att inte få nattsänkning? Och ska man alltid köra sparläget på tidsstyrningen?
Du skall ha den inställd på "konstant komforttemperatur" alltså "solen". Det är bara när den är inställd på "tidsstyrning", alltså "klockan" som uret är aktivt. Om du inte är säker så ställ alla piggarna på uret på komfort, så har du samma temp hela tiden även om tidsstyrningen skulle vara aktivt.

Manual hittar du exv. här: http://www.arvidsjaur.se/Global/ECL 100M.pdf
 
Då är jag med, så köra komforttemp hela tiden. Ställa den på solen. Det är alltså ingen större pris skillnad på att köra med sparläget mot att köra komfort hela tiden?

Sen vad är normalt att temperaturen på vattnet in ska vara? Kan jag reglera det?
 
dthompa skrev:
Då är jag med, så köra komforttemp hela tiden. Ställa den på solen. Det är alltså ingen större pris skillnad på att köra med sparläget mot att köra komfort hela tiden?

Sen vad är normalt att temperaturen på vattnet in ska vara? Kan jag reglera det?
Nej, det gör ingen större skillnad. Viktigare i så fall vad du har för temperatur i huset.

Vad menar du med temperaturen på vattnet in? Temperaturen från fjärrvärmeverket kan du *inte* påverka i nämnvärd utsträckning. (Du kan påverka din temperaturdifferens, men eftersom vi inte har flödestaxor i Göteborg så kan du strunta i det så länge.) Temperaturen ut på sekundärslingan kan du definitivt påverka, det är det som hela styrcentralen är till för (din ECL... alltså). Om det är temperaturen på varmvattnet så kan den också påverkas. Lägg upp en bild på din reglercentral så visar vi vad du skall skruva på för att ställa in den.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för all hjälp, guld värd. Lägger upp en bild

Det med värmen var att jag tryckte på den röda knappen på den svarta lådan :) då gick mätaren på vatten in upp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.