Lite osäker på om detta går under Juridik eller ej men det är iaf skattejuridik till stor del.

Sitter i planeringsstadiet av byggande av sommarhus och har börjat kolla
upp dittan och dattan både byggnadtekniskt, ekonomiskt samt juridiskt vad som man bör tänka på
innan man slår till och köper tomt. Kul med så många kunniga här att fråga!

När det gäller själva arbetskostnaden klurar jag lite på hur man eventuellt skall kunna komma billigare undan.
Har läst på i forumen samt en del bifogade länkar folk lagt upp men ej kunnat finna svar på.
Vet att rotavdrag ej medges vid s.k. Nybyggnation, dvs fastigheter med ålder av <5år.
Har också kollat upp att det måste vara i direkt fysisk anslutning till fastigheten om
tillbyggnad sker och det är lugnt för min del.

Min första fråga är: om jag istället för att köpa en obebyggd tomt, köper en tomt med ett ruckel (ålder mer än 5år) på,
jämnar det med marken och behåller nått symboliskt (typ en del av grunden, murstock el dyl) och bygger mitt
nya hus där fast som en extrem till/ombyggnation (vi snackar 95% av bygget är nytt, eller mer)
får jag då göra rotavdrag på det arbete som görs vid denna nybyggnation?

Givetvis har jag i beaktan att frakta iväg samt riva befintlig byggnation och att denna kostnad understiger
de rotavdrag jag ämnat göra kommande år, förmodligen gör jag det mesta själv av detta själv.
Min fråga har som förutsättning att bygglov beviljats.

Sen min andra fråga: I år1 December utförs arbete som begärs rotavdrag för med maxbeloppet 2*50000 (mig och min sambo)
i Jan år2 utförs arbete med avdrag 2*50000 och sedan utförs arbete år2 i dec där en spik eller motsvarande fattas för att arbete
skall vara slutfört och denna slås i av hantverkare 2 jan (förmodar han/hon är bakis nyårsdagen) och jag därvid faktureras hela beloppet för renoveringen som mestadels gjorts i december men som slutförts i januari. Detta sista arbete begärs rotavdrag för
år 3. Hur ligger detta till skattemässigt?

Anledningen till att jag frågar är för att om december går bra förmodar jag att juli med hade gått bra förutsatt att detta arbete slutförs i januari och jag då fakturerar för hela jobbet plus skälig ränta för fördröjning av betalning av den största delen av arbetet om man skulle hitta ngn hantverkare med god likviditet.

Har ingen koll på hur sådant här fungerar, detta är mest en fundering/hypotes och skulle vara tacksam för svar hur det ligger till
i "verkligheten". Vad som är rimligt och ej är intressant men likväl om detta har laglig bäring eller kan räknas som skattefiffel.
 
O
Spontant, ska du riva ett hus behöver du rivningstillstånd... så det är nog smartare då att "bygga om" huset.
för då renoverar du....
 
Måste man inte vara skriven på fastigheten man rotar?
 
Lostmoose skrev:
Måste man inte vara skriven på fastigheten man rotar?
Kort svar: Nej
:)
 
B
På fråga två: vill minnas att roten baserad på det datum som betalning sker. Om du får fakturan som julklapp (24/12 -12) men väljer att betala på trettondagen (6/12 -13) så hamnar rotavdraget på 2013.
 
mersault skrev:
Kort svar: Nej
:)
breakman skrev:
Nix, gäller även för fritidsbostad.
[länk]
Jag kryper snabbt tillbaka till skamvrån med svansen mellan benen...
 
OMBYGGNAD AV BEFINTLIGT SMÅHUS
Skattereduktion medges för ombyggnad och tillbyggnad av ett äldre hus under förutsättning att större delen av den ursprungliga byggnadsstommen behålls. Detta gäller även vid större tillbyggnader som exempelvis tredubblar bostadsytan. Om däremot ett äldre bostadshus eller komplementhus rivs och ett nytt hus uppförs räknas detta som nybyggnad oavsett om byggnationen sker på den gamla grunden eller att gammalt byggnadsmaterial återanvänds

Så ditt alternativ är nog inte att rekommendera.
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Tack för svaren cecar33 och breakman. Får försöka hitta ett lämpligt objekt att undvika rivning på isåfall. Problemet är väl mest att jag velat gjuta in golvvärme och isolering i bottenplattan och det blir väl svårare utan rivning.

Har även funderat på att som gåva skänka 1% av fastigheten var till närstående för att på så vis kunna utnyttja deras outnyttjade rotavdrag. Tanken är väl i så fall att även kostnaden som motsvarar deras del av renoveringen skänks från mig innan renovering som årlig gåva (vi har väl ingen gåvoskatt?). Har ingen aning om detta går men var handling för sig tror jag är tillåtet iaf. Tanken är väl sen att dessa andelar skänks tillbaks på sikt.

Dessa renoveringar bör ju förmodligen höja värdet på huset och således kunna göra att huset omvärderas och jag kan omvandla eventuella mindre "blancolån" jag tar för transfereringar till närståendes renoveringar, till inbakade i huslånet jag har. Vet inte om det enbart är naivt att tänka som jag gör, men gillar att leka med tanken iaf. Har man små medel försöker man på alla de sätt lyckas med sitt sommarbygge. :)
 
Parasit kallas det också.. :)
 
  • Gilla
Vidar och 3 till
  • Laddar…
jkarlberg skrev:
Parasit kallas det också.. :)
Haha, har väl inte direkt hjärtat till vänster, så moraliska aspekter i detta avseende är föga relevant för egen del. ;)
Dock skall sägas att det mest är en hypotes i detta läge och kanske så förblir.
 
Krickster skrev:
Tack för svaren cecar33 och breakman. Får försöka hitta ett lämpligt objekt att undvika rivning på isåfall. Problemet är väl mest att jag velat gjuta in golvvärme och isolering i bottenplattan och det blir väl svårare utan rivning.

Har även funderat på att som gåva skänka 1% av fastigheten var till närstående för att på så vis kunna utnyttja deras outnyttjade rotavdrag. Tanken är väl i så fall att även kostnaden som motsvarar deras del av renoveringen skänks från mig innan renovering som årlig gåva (vi har väl ingen gåvoskatt?). Har ingen aning om detta går men var handling för sig tror jag är tillåtet iaf. Tanken är väl sen att dessa andelar skänks tillbaks på sikt.
Dina närstående måste ha inbetalad skatt så att beloppet finns att nyttja samt inte nyttjat eget rotavdrag.
Men du börjar närma dig gråzoner av komplexitet. Om du utför renoveringar under första hälften av året, dvs företagen plockar ut sina pengar från skatteverket. och det sedan händer något så dina närstående inte kan nyttja sin del av rotavdrag blir man återbetalningsskyldig. Och du skriver att du har små medel, så det gäller att du har täckning för dessa situationer och kan kompensera de närstående som riskerar att få restskatt.
 
Krickster skrev:
Tack för svaren cecar33 och breakman. Får försöka hitta ett lämpligt objekt att undvika rivning på isåfall. Problemet är väl mest att jag velat gjuta in golvvärme och isolering i bottenplattan och det blir väl svårare utan rivning.
I många fall är det inga problem alls att lägga in golvvärme i befintlig byggnad. Vi grävde ur kök och bad utan lade in golvvärme utan några som helst svårigheter.
 
Du vet att delögare kan begära att fastigheten säljs? Jag tror du krånglar till långt över vad som rimligt. Men det kan gå. :)
 
Nu var detta mest en hypotes över vad som eventuellt skulle kunna vara möjligt snarare än en reell plan redo att sjösättas. Mina frågor måhända vara komplexa men som ekonom får man försöka sig på kreativa lösningar. Men kul med många informativa svar.

Roas en del av att utforska kryphål i lagen men ändå vara på rätt sida. Har bara läst grundläggande handelsrätt och kommer ihåg ytterst lite från jordabalken, skatterätt är jag novis inom så jag tackar för tipsen.

Litet tillägg: med små medel menar jag ett bostadslån på ~2MSEK

Och närstående syftades på föräldrar som knappast skulle sätta mig på backen. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.