Tänkte dela med mig av vad det kostade att göra iordning en ny tvättstuga i min oisolerade källare. Det är nog många som funderar ungefär vad det kommer att kosta om man utgår ifrån att man kan göra det mesta jobbet själv.

Så här blev det för mig:
Huset är byggt 1946. Tvättstugan är ca 8,5m2.
Jag började att gräva ut det gamla golvet ca 3dm djup.

Golvet är uppbyggt nedifrån och upp:
-Avjämning med singel, mycket tunt lager bara för att få allt i nivå på ett enkelt sätt
-10 cm Isodrän
-10 dm cellplast
- byggplast
- armering med fastnajad elgolvvärme
- 10cm självkompakterade betong
-Mot väggen la jag 10mm cellplast så att betongplattan inte ska "hänga" i väggen.

Pga höjden på anslutningen till befintligt avlopp så är avloppet delvis nerspårat i cellplasten.
Gjutningen gick smidigt med självkompakterande betong. Betongen tog jag in med skottkärra från betongbilen och dumpade innanför dörröppningen till tvättstugan. Sen var det bara att styra ut betongen mha sloda. Höjden justerades med laser.

Vid duschen där jag behövde ett fall mot golvbrunnen hade jag gjort en avgränsning och det gjöt jag senare för hand med vanlig betong.

Väggarna reglade jag upp med stålreglar. All el, avlopp och ventilation är ny i badrummet.
Allt jobb har jag gjort själv förutom elinstallation samt tätskikt, kakelsättning och klinker.
Priserna där jobb är inkluderat är efter ROT-avdrag.

Så här mycket kostad det:
Isodrän+cellplast 4000:-
Betong 2500:-
Bygg (reglar,gips,dörr, armering, skruv, takfärg etc.) 11300:-
Handf. 2800:-
WC 1795:-
Blandare dusch 1320:-
Blandare handf 595:-
Duschvägg 4290:-
Övrig VVS 10200:-
Kakel+klinker (material) 5500:-
Tätskikt+sättning av kakel och klinker inkl. fogning osv. 24000:-
El mtrl+jobb (inkl ny elcentral för hela huset med JF-brytare) 6900:-
elgolvvärmeslinga 2100 :-

Totalt 77300:-

IMAG0286.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utbilning av gamla golvet
IMAG0304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isodrän på plats
P1040049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart för att gjutas
IMAG0326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SKB-betong gör det lätt att få jämn yta
IMAG0566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschhörnan
IMAG0616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tätskikt på plats
IMAG0670.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart
IMAG0669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart
 
  • Gilla
JustDoIt och 11 till
  • Laddar…
Tack för denna tråd, älskar såna här trådar där man får ett hum om vad jobbet faktiskt kostar!

Snyggt blev det också, bra jobbat :) (y)
 
Tycker det låter billigt med betongen, hur mycket är det?
Dumpades den i rummet den skulle vara så rakade du bar ut den sedan? Hur lång tid har man på sig?
 
Betongen var billig, inte mycket dyrare än att köpa säckar på byggmax och själv stå och slita med betongblandare.
Jag betalade 976:- + moms för 0,8m3
Sen tillkommer bilhyra, lossningsavgift och vintertillägg samt moms så allt som allt hamnade det på 2500:-
Sen tillkommer iofs ca 150:- för några säckar betong som jag hade för att gjuta golvet med fall i duschhörnan, denna summa hamnade under övriga byggkostnader..

Jag tog in betongen i källaren med ca 20 skottkärror, för jag har en dörr i sutterängplan in till källaren, sen så tömde jag skottkärrorna in i tvättstugan. Betongen är lätt att skyffla runt så den gick bra att raka ut i resten av rummet vartefter man fyllde på med nya skottkärror.

Jag kan inte svara på hur lång tid man har på sig, men det är absolut ingen tidspress. Jag höll på ca 30min skulle jag gissa, och betongen brinner betydligt långsammare än så.. Vi var 2st som hjälptes åt.
 
Det där var ju inte bara en tvättstuga som det stod i rubriken. Snyggt! Hoppas jag blir klar med min källare snart.
 
Är tvättmaskin och torktumlare med i priset också?
 
Nä, torktumlare och tvättmaskin är allt som blev kvar från den gamla tvättstugan.. :)
 
En liten fråga, varför reglade du upp med stålreglar och allt det jobbet istället för att putsa om väggarna och satte kakel direkt på?
 
  • Gilla
14589111
  • Laddar…
gnuttisch skrev:
En liten fråga, varför reglade du upp med stålreglar och allt det jobbet istället för att putsa om väggarna och satte kakel direkt på?
Kanske för att kunna dra el och vatten där?
 
Vad fint det vart! Lite nyfiken på vad ni har för kakel (storlek), klinkers och badrumsmöbler. Vi är i byggartagen och håller just på att kika runt på sånt.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
10 dm cellplast? Snyggt och bra blev det!
 
  • Gilla
Placebo och 1 till
  • Laddar…
Hej, tack!

Kaklet är 20x30 och klinkret är 33x33 förutom i duschen, där körde vi på 10x10. Kakel och klinker är från K-rauta. Handfat och spegel är från Bauhaus, Elba (Carmargue) tror jag det hette...
 
noone70 skrev:
Kanske för att kunna dra el och vatten där?
Exakt! Sen att regla upp väggar och få till det rakt och snyggt kändes mycket enklare än att putsa om befintligt. I alla fall för en amatör som mig.​
 
Kurtivan skrev:
10 dm cellplast? Snyggt och bra blev det!
Man vill ju inte att det ska vara kallt om fötterna....;)
 
Hur länge väntade du på att sätta tätskikt efter att du gjutit plattan? Jag har sett information om att man bör vänta ungefär 3 månader innan sättning av tätskikt för att betongen ska hinna torka. Jag funderar på ett liknande projekt och frugan vill inte vara utan tvättmaskin så länge :p.

Tack för bra tråd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.