Bara ladda fällorna och se till att slå på gnagarskrämman när det böjar bli kallt ute på höstarna! Brukar binda fast betet med en sytråd också, men inte ens det hjälper alltid.
 
Oj vad många tips!:) Har köpt fällor, dessa av typen som ska vara färdigpreppade.. Är lite skeptisk mot dom med har bara haft dom ute i 5 dar än utan hugg. Va också inne på att ställa några fällor ute men nu kommer det ju snö då och då och känns som dom inte skulle göra nån nytta utan att man måste gå och skotta fram dom hela tiden:) Den musen jag sett är brun och ganska liten så rör sig förhoppningsvis om skogsmus..
 
Enlit BBR 6:81 skall det finnas skydd så att inte skadedjur tar sig in i en byggnad.
Praktiskt brukar man säga att på vinden klarar man inte stänga ute dom men i bostaden får de inte förekomma.
Alltså skall Du reklamera till byggaren/husfirman och de skall rätta till felet. (Leta tills de finner var de kommer in och täta)
 
Jättebra med alla tips från erfarna musdödare! Tack alla och tack trådstartaren, för det var exakt vad jag behövde. Vårt landställe fyller tio år i sommar. Jag tycker fortfarande att det är nybyggt, men det tycker väl ingen annan. Det är ett Borohus och jag vet att de var noga med att sätta insektsnät på alla möjliga ställen, samtidigt som de kommenterade att vi inte skulle få in getingar eller möss.

Förra året tyckte jag att jag hörde något i väggarna under den kalla våren, men vågade inte tänka tanken till slut. Vi är ju inte där 365 dagar om året, men har stödvärme på hela tiden (+10 grader) Under sommaren hör man inte några ljud, men när vi är där under höst-vinter-vår kan man höra ett prasslande i innerväggarna ibland. Jag har hållt för öronen (bildligt) och försökt att låtsas att det är OMÖJLIGT, även om svägerskan påstår att ALLA hus på landet har möss och råttor som kommer in för att värma sig.

Men nu i julas fanns det inte någon tvekan. Det var smällkallt ute och hela familjen hörde hur det först prasslade lite i väggarna och när vi hade lagt oss på kvällen hörde man TYDLIGT hur små tassar sprang omkring ovanför ryggåstakets panel eller kanske bjälklaget mellan ryggåstaket och den kalla krypvinden. Vi hade varmt och skönt i den lilla stugan och fick väl gäster av den anledningen. Jag HATAR det!!!

Jag såg inte en enda mus (eller råtta) i stugan men däremot vet jag vart de kom in: de har krupit genom skorstenen/fläkten ner i fläktskåpet ovanför spisen. Där inne har jag glödlampor och ljus. De hade mumsat i sig massor av stearin och bajsat ner, men i övrigt verkar de inte ha kunnat öppna köksluckan och hoppa ner på spisen. Jag vet inte hur jag ska täta runt fläktröret (det är något silvrigt isoleringsmaterial där) men jag MÅSTE få ett stopp på detta innan de har gnagt gångar inne i väggarna. Blir riktigt skraj när jag läser era inlägg om musmotorvägar inne i väggar och tak...
 
Nu har jag inte läst alla inlägg men ättiksprit på husgrunden avhjälper lite. Sen är det fällor som gäller
 
Lycke, du kan ju testa det jag skrev förut, en elektrisk råttskrämma. Det har så vitt jag vet funkat för mig, har inte hört några ljud alls sen jag satte in den.
Däremot förstår jag inte din hysteri med att ha lite möss i väggar o tak, råttor är inte så trevliga djur men små möss är ju söta och inte speciellt roliga att hugga ihjäl med skyffel när man får fram bon med ungar som piper efter föräldrarna, som jag behövde när jag rev lite gamla uthus.
Det är inte bra att de biter sönder vindväv o annat däremot o gör hål, annars har jag eg inget emot dom, sålänge de inte springer runt i själva huset.
Man får stå ut med endel när man bor på landet, du vänjer dig nog så småningom. Jag tycker det mer besvärligt med alla myggor, flugor, blinningar o bromsar under somrarna.
Minns för länge sedan när jag var o hälsade på en kompis farsa ute på landet, kring ytterlampan kretsade ett tiotal bålgetingar precis vid ytterdörren, det var inget tyckte dom som bodde där.
 
Lycke
Bifoga gärna bilder. Det kanske bara är jag, men det kan ju vara bra att veta om de kommer in utanför eller igenom fläktkanalen, och hur det ser ut i detalj.
Var utmynnar fläktkanalen?
Metall är alltid ett bra skydd. T ex hoprullat hönsnät. Fogskum är av brandskäl inte att rekommendera just runt en fläktkanal. Glas- el stenull är bättre.
Allra bäst vore såklart om du kan hitta var de små liven kommer in utifrån, och blockera där.
 
Hos oss består sista måltiden för mössen oftast av ost, men gelehallon är även det mumma. Maträtten anrättas på traditionell fälla. Jag har märkt att möss inte luktar när man får dem uppe på vinden, de blir liksom lite frystorkade, tänk parmaskinka, i miljön där uppe...
 
Nisken skrev:
... Mössen hatar att bita i aluminiumet (prova själv får du se) ...
Orsaken till att du hatar att bita i aluminiumet är att du har lagningar i tänderna.
Tillsammans ger lagningar, aluminium och saliv upphov till ett galvaniskt element, dvs ett batteri.

Du får helt enkelt en stöt när du biter i aluminiumet.

Mössen har inga lagningar i tänderna..

/ Fredrik
 
glasfiberbaserad isolering ihopjoxat med trälim.
täta alla potentiella hål med detta, möss gnager inte på detta!
 
Elektrikern hittade 5-6 ihjälbrända möss i vårt elskåp. Det är nog en väldigt bra väg in!! Kommer de in i skåpet är det ju autostrada in i huset :(
 
Jag har inga lagningar i mina tänder men jag tycker inte om att bita i aluminiumfolie för det :)
 
patriklarsson skrev:
Lycke, du kan ju testa det jag skrev förut, en elektrisk råttskrämma. Det har så vitt jag vet funkat för mig, har inte hört några ljud alls sen jag satte in den.
Däremot förstår jag inte din hysteri med att ha lite möss i väggar o tak, råttor är inte så trevliga djur men små möss är ju söta och inte speciellt roliga att hugga ihjäl med skyffel när man får fram bon med ungar som piper efter föräldrarna, som jag behövde när jag rev lite gamla uthus.
Det är inte bra att de biter sönder vindväv o annat däremot o gör hål, annars har jag eg inget emot dom, sålänge de inte springer runt i själva huset.
Man får stå ut med endel när man bor på landet, du vänjer dig nog så småningom. Jag tycker det mer besvärligt med alla myggor, flugor, blinningar o bromsar under somrarna.
Minns för länge sedan när jag var o hälsade på en kompis farsa ute på landet, kring ytterlampan kretsade ett tiotal bålgetingar precis vid ytterdörren, det var inget tyckte dom som bodde där.
Hej Patrik vilken elektronisk råttskrämma använder du som du tycker fungerar bra? Mvh Monika
 
Hävdar envist att musfällor utomhus är bästa lösningen.

Elektriska fällor verkar vara ett möjligt alternativ men hur vet musen vart han skall springa? De springer in i huset och vågar inte ut....

Om möss samlas i proppskåp kan det bero på värmeutveckling i säkring med dålig anslutning eller kopparkabel som börjat glappa. Dvs STÖRRE FARA är mössen!

Mina utgångsmöss är aktiva inne även sommartid. Värme är därmed inte det enda de söker.
Fått två i köksbänken i sommar. (Efter nr 2 satte jag ut fem fällor med äpple. Skatorna fick fem möss att plocka isär och grilla....) Ingen mus i fällan inne efter denna åtgärd.
 
Råttgift är ingen bra metod. Det finns andra djur som kan få i sig giftet. T.ex. fåglar som äter den döda råttan, eller för den delen katter eller även hundar som gärna knaprar på en mus dom hittar utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.