Vi har extremt dåliga fönster i vårt hus och till sommaren behöver vi byta för att inte ha detta extrema kallras vi haft i vinter, brrr!!!
Vi är helt och håller nybörjare inom fönster och vet inte alls vad vi ska ha.
Pvc, aluminiumbeklätt? Trä känns uteslutet pga arbetet med målning etc.

Så någon som har lite koll? Som nyblivna småbarnsföräldrar har vi inte något direkt överskott på pengar så billigt är bra, meen de ska också va bra kvalitet.
Monteringen vill vi gärna ha gjord, ska man låta ett fönsterbolag montera eller ska man köpa fönster och anlita en lokan snickare?

Hjälp?? Ge oss era bästa tips och kanske vilken/vilka fönster/fönsterbolag man ska välja?
 
Mina tips: Gör det själva, det är väldigt enkelt. Plast funkar väl i Polen så det borde det väl göra här också? Men jag väljer aluminium helt enkelt för att det känns bättre. Tänk på ventilationen om ni har ett hus med självdrag.
 
Nu har vi bara bytt några fönster hittills men vi har mååååånga kvar... Vi valde PVC, bäst pris, bästa hållbarhet och kan fås i vilken färg man vill. Klart att aluminium är snyggare och känns mer "solitt" men prisskillnaden gjorde att vi valde PVC.
De första fönstren bytte jag själv (=ingen höjdare). Det är mer jobb än man tror och de väger BETYDLIGT mycker mer än man tror. Dessutom är det rätt mycket jobb efteråt med att snygga till fönstersmygar, fönsterlister, bräden och dylikt.
Så följande fönster beställde vi hem (från Menta fönster) och hade hit en lokal byggfirma. Det blev väl "sådär" det också... De skyllde på dåliga grejer från Menta och Menta förklarade att de gjorde fel. Menta hade också sen levererat fel visade det sig så det blev en massa "blame-game" hit och dit och till slut så fick jag stå till ansvars för att de inte kunde slutföra jobbet helt och snällt betala byggarna och sen försöka förhandla med Menta... Summa summarum, inget jag gör igen...

Så, för resten har vi nu anlitat Fönstermäklaren för "helentreprenad" där de ska lägga in alla fönster och altandörrar samt återställa både in- och ut-sida. Inget förskott utan betalning efter utfört arbete.

Du ska akta dig för firmor som kräver förskott. En 10% förskott kunde jag tänka mig betala för att "visa" att jag verkligen vill ha fönstren Undvik också de billigaste firmorna. Det går inte att förhandla med dem och de bryr sig inte mycket om du handlar där igen vad det verkar...

Titta på etablerade leverantörer och titta på vad som faktiskt ingår!

Mvh,
Anders
 
Visst hade vi kunnat själva, men hur mycket jobb blir de igentligen??
Vi hade velat byta foder invändigt samt fönsterbrädorna. Nya bläck ute osv...

Menta fönster, såg precis annons här sidan om, inget jag tittat på.
Va inne och kikade på kronfönster nu, men vet inget om dom heller.
Men i snitt, PVC vad kan priset landa på? vi har totalt 14 fönster från 80x130 ner till 40x80 (har jag för mig, 1 altandörr.

Uv-värde, vad gäller där?

Vilken djungel.....
 
Förlåt Anders...

Men hur hittar man etablerade leverantöret och Vad bör/ska ingå?

Anlita lokal snickare eller låta bolaget montera?
 
Som Anders skrev ovan så är det en fördel att låta samma firma mäta, beställa och installera. Blir det fel någonstans då så har du bara en att bråka med.
De stora fullserviceföretagen Mockfjärds, Norlux, Wisy m fl är bekväma att använda men de tar bra betalt för sin service.
 
Hur gammalt är huset? Det kanske går att renovera dem och sätta in isolerglas. Vårt hus e från 1941 och vi trodde att våra fönster var bortom räddning men vi hittade ett företag som renoverade dem och satt in isolerruta i stället för de gamla glasen. Gick på mindre än halva kostnaden av att sätta in nya fönster och de var gjort på 8 dagar.
 
Vårt är ju bara från -80
Problemet är att fukt kommit in i trät, något fönster har blivit snett och vissa handtag håller på att lossna, och låsanordningen har gett sig. Glasen på många är också punkterade. Men de störta problemet är trät, som svällt och spruckit massor på vissa ställen
 
Ja då är det ingen ide att renovera...
 
Ser att en del "bjuder på hälften av installationskonstnaden"´Man betalar inget för instalationen, ROT_avdraget tar resten... Vad är haken tro??
 
Dyrare fönster.....
 
Haken är nog att fönsterna är dyrare.
Fick nyligen själv fönster installerade av Mockfjärds. Det gick riktigt smidigt. De har allt med sig i en rullande arbetsbod.
Fördelen är ju att de fixar allt direkt. Installation, invändiga lister och utvändig plåtning. Ring dem och Wisy så kommer de och måttar, samt lämnar offert.
 
Vi valde PVC-fönster. 19 fönster och 1 altandörr inkl. montering och med persienner till allt betalade vi 75 000 för. Invändiga smygar fixar jag själv.
Jag rekommenderar PVC-fönster!
 
Jag rekommenderar att man väljer fönster som passar ihop med husets stil. Väljer man opassande fönster så ser huset fel ut tycker jag.
 
Jag körde pvc fönster, främsta orsaken var en prisskillnad på nästan 100 000 kr jämfört med alu. Hade ekonomin tillåtit hade jag nog tagit alu, eftersom de har mindre karmar så det blir mer glas i fönstren. Men 100 000 är 100 000, de pengarna fick gå till ett nytt kök! :)

Jag valde inte heller de billigaste fönstren utan bland de dyraste pvc fönstren jag hittade. De kändes stabila.

Det finns mycket skräp har jag lärt mig efter att ha jämfört en stor mängd olika fabrikat mot varandra. Känn och kläm!

Har haft de i två år och är mycket nöjd.
Jag tog det på "hel entreprenad" och firman fixade alla snickerier etc invändigt och utvändigt.

Fönster tråden är nog den som innehållet mest dold reklam av alla trådar, så tänkt till en gång extra när du blir rekommenderad fabrikat av nya användare! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.