Vi bor på landet utanför Luleå i en sk Norrbottensgård (norrbottnisk variant av en 1½-vånings parstuga) och har behov av ett uterum. Att ta första bästa katalog och beställa skjutglaspartier skulle förmodligen kunna förstöra intrycket av vårt äldre hus. Men behovet finns av en "utemiljö" fri från insekter och i skydd från solen men ändå ljus. Kanske något åt hållet av en punschveranda?

Någon som känner till en arkitekt som har kunskap om de lokala gamla byggnaderna och rita en idéskiss för ett uterum till en traditionell byggnad.

Eller någon som känner till liknande lösningar som jag efterfrågar (stilfulla ute-rum till traditionell bondemiljö)?

Ringer jag till länsstyrelsens länsantikvarie, lär jag bara få ett "nej det ska du inte göra".
 
Hemmakatten
Tänkte på ditt inlägg när jag såg ett glasat uterum i DN Bostad, tror jag det var. Har letat efter artikeln/bilden på nätet men där finns den tyvärr inte.

Det var ett fyrkantigt fristående uterum helt i glas utan en massa ramar och omfattningar. Taket var som en sockertopp, fyra taksidor med toppen/nocken i mitten, även taket helt i glas. Till detta uterum var det en glasad gång (ca 3-5 m lång från huset. Själva huset var ett äldre hus/gård med rödfärgad fasad och vita tradiotionella fönster.

Jag tycker att ett uterum ska sticka ut och visa att det är 2000-tal och detta helt i glas var jättefint. Modernt men enkelt och man kan ju se rakt igenom uterummet. (Man kan också tänka sig uterummet som en egen glaskub en bit från huset.) En väldigt elegant lösning som låter bostadshuset stå intakt i sin egen prakt och det blir inte några konstiga lösningar med uterum som skall efterlikna en gammal tillbyggnad.
 
Det är faktiskt ingen dålig idé och jag har sett någon liknande tanke på ett brittiskt "bygg-tv-program". Dvs att ordentligt separera gammalt och nytt så att de inte stör varandra i utseende/stil. Dock har jag lite etager och lutning samt väg och infarter som inte gör det till någon lätt uppgift att skapa sådan separation.

Tål att tänka på ändå...
 
Blev det något uterum till slut? Letar inspiration till liknande projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.