Funderar på att sätta in en "underbänksdiskmaskin" (även kallad Cafédiskmaskin) vid nästa byte. Då är ju frågan hur pass mycket dyrare det blir att diska med en sådan maskin? En körning går ju på ca 6-10 min jämfört med ca 120-130 min för en vanlig hushållsmaskin. Finns det någon här som har en ungefärlig uppfattning om hur det skiljer i driftskostnader? Låt oss då utgå från att den "vanliga" maskinen går på 230 V och den andra på 400 V. Någon som är hemma på sånt här?
confused.gif

Taddy
 
  • Cafedisk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är två saker som slår mig.

Dels kostnaden per disk, går det så fort låter det ju som att det är svårt att förbruka mer energi än en disk som tar 25 gånger så lång tid, även om det går på 3-fas ;) Men ser man till inköpspriset också så blir det en helt annan story, såg jag.

Det andra som slår mig är att en sån där mackapär säkert inte är gjort med samma aspekter som man har på diskandet i ett hushåll. I restaurangen gissar jag åker disken in i maskinen snart efter att den rensats från bordet, dvs, inga grejer som torkat in en dag eller två som det lätt kan bli hemma. Så det jag undrar är, blir det rent om man använder en sådan maskin för hemmabruk?
 
Jag kan ha fel men jag uppfattar det som att resturangmaskiner tvättar med högre tryck och hetare vatten sedan tror jag att dom körs utan diskmedel. Men som sagt, jag har bara kört dom några gånger.
Tvivlar som Thomasx att dom är lämpliga för hemmabruk.
 
Korvgubbe
Körs de verkligen utan diskmedel?
Jag har väldigt lite erfarenhet av dessa, men har varit med och hållit i ett ungdomsläger där "den här typen" av diskmaskin användes och då vill jag minnas att instruktionerna sa kontrollera diskmedelsnivån. Det var alltså en separat behållare som bara behövde fyllas på då och då. Antagligen för att spara tid och arbete i ett stressigt krogkök.

Så det kan ju vara en aspekt att ta hänsyn till med, kan man som privatperson få tag på rätt diskmedel på ett smidigt sätt?
 
Kan mycket väl vara så att det finns någon behållare i maskinen. Man fyller iaf inte på diskmedel innan disk.
 
Är det tidsaspekten som är viktig så kan jag rekommendera att helt enkelt bara köra ett kort program i en vanlig diskmaskin. Har en Bosch av deras typ vanligaste modell (orkar inte kliva ur sängen och jaga rätt på modellbeteckning, men det är ingen värsting). Denna kör vi nästan uteslutande på det korta program som inte överstiger 45 grader och det tar endast 29 minuter (y)
Någon enstaka gång är det nån enstaka tallrik som hunnit torka in så pass att det inte blir rent (kanske en gång varannan vecka). Det enda som får fullt program på 2.15 timmar och 70 grader är plåtar, kastruller och metallfiltren till köksfläkten.
 
Det är en slags koncentrerad "diskmedel" på dunk som den doserar ifrån... Går inte köra med vanliga tabletter.....
Sen är det som sagt väldigt hög temp + högtryck....

Vet inte hur det är med vattnet, den måste ju få upp tempen väldigt snabbt så är den kopplat på varmvatten eller är det någon slags förvärmd behållare??? Eller kanske därför den går på 3-fas, turbouppvärmning av vattnet! :)
 
Industridiskmaskinerna har en vattenbehållare under korgen på ca 10liter som hålls konstant varm. Vi kall uppstart tar det 5-10 minuter innan man kan starta första disken.
 
Precis, en sån där maskin kommer att dra mycket mer vatten. Den ska dessutom tömmas efter användning (det ska plockas ur silar och grejer).

De är jättebra om man ska köra flera omgångar disk i följd, men det är alltså förarbete och efterarbete som tillkommer utöver den stora vattenförbrukningen.
 
Med tanke på det höga temperaturerna som nämnts ovan skulle jag inte tro att en proffsmaskin är lämplig för plastburkar, teflonpannor och liknande.

Det är tom möjligt att porslinet måste vara av restaurangkvalité för att överleva i längden, vissa kommersiella maskiner jobbar mer med blästring än kemisk påverkan.
 
Teflon i en diskmaskin???:eek:
 
Som sagt är de lämpliga vid många diskningar per dag. Allt måste spolas av innan och intorkat går inte bort. De användar samma vatten till varje disk, lite byts dock av det som tillkommer vid sista spolningen.
 
Vi har en sån på jobbet och den diskar i bästa fall rent en kaffekopp. Matporslin måste absolut sköljas innan disk annars blir det inte rent.
Dom använder både diskmedel och sköljmedelkoncentrat från dunk.
Man tömmer den varje kväll och den står alltid på med varmt vatten.
En disk tar ca 3 min.
 
En s.k. industrimaskin förvärmer upp en del vatten som sedan återanvänds ett antal diskar (sköljningen sker med rent vatten dock). När man stått där och diskat en stund och tycker att vattnet är för dj-vligt, tömmer man manuellt ut det genom att ta ur bottensilen och så fyller maskinen automatiskt på nytt vatten vid nästa tvätt.
Poängen med en sån maskin är just snabbheten, och den fungerar BARA om disken ställs in direkt efter användning. Visst jobbar den med varmt vatten och lite tryck, men inte så farligt. Disken bör alltså inte vara mer fast i porslinet än att det skulle gå att få rent genom att spola under en kran.

En vanlig hemma-maskin tar så lång tid på sig, mycket beroende på att allting måste hinna lösas upp som sitter fast.

Vid fest hemma vore en industrimaskin underbart. Normalt sett när man kör den max en gg pper dag känns det som fel apparat.
Jag skissar visserligen nu på vårt kök med två diskmaskiner (för att slippa att det alltid står disk på bänken "på kö" för att få komma ner i maskinen som antingen diskar, torkar, eller ej är urplockad. Men jag tror nog det blir två vanliga ändå, den ena kanske som 40 cm bredd. Litet stickspår till TS fråga...
 
Tack alla för snabb respons. Många åsikter om effektiviteten, en nog så viktig detalj. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.