Hej!

Behöver fler vägguttag i de flesta rum, och elradiatorerna används inte längre

Förutsättningar,
Element =400V

Kablar: Svart, Vit (På vissa element finns jord med)



Då det är svart nolla i resten av huset (byggt 1972) så borde det väl funka att göra om den svarta till nolla?
 
Ja, det ska inte vara något problem. Och undantaget från skyddsjordning av utsatta delar (sätta jordade uttag) gäller iom att elementen tidigare inte heller har varit jordade. Se bara till att sätta uttag utan jordbleck i de rummen i så fall (och man får inte blanda ojordat och jordat i samma rum)
Och har du inte jordfelsbrytare kan det vara idé att sätta in en nu.
 
JFB finns. Men är osäker på om den täcker värmecentralen..

Vad kan det kosta att ta ut en elektriker för att koppla om detta? har för mig det är 12 proppar på värmecentralen ungefär
 
I storleksordningen en tusenlapp skulle jag gissa på.
Jag tror dock han begår ett formellt fel att använda svart som nolla så han kanske vill dra i en blå också. Ingen större merkostnad dock om det inte är stopp i rören.
 
Bo.Siltberg skrev:
I storleksordningen en tusenlapp skulle jag gissa på.
Jag tror dock han begår ett formellt fel att använda svart som nolla så han kanske vill dra i en blå också. Ingen större merkostnad dock om det inte är stopp i rören.

Jo lär bli en större merkostnad då det handlar om totalt 16 stället isåfall! och ifrån källaren upp till övervåningen med kopplingsdosor och skit så lär det ta en stund skulle jag tro..

Ja det lär väl bli en avvägning om det är nyinstallation eller inte detta?

Jag tycker man borde kunna få använda svart då det är det i övriga huset och inga nydragningar görs?
 
Jag tror också det går bra. Det är en gråzon. Skulle en helt ny kabel installeras så blir nollan oundvikligen blå. Här görs en större förändring av befintliga grupper som man kan tolka som nyinstallation.
 
förstår det..

Man jag skiter ju i vilken färg kabeln har om nu elektrikern går med på det..

Annars kommer det bli tokdyrt..

Tack för svaren!
 
Nyttja Rot. Gör rätt från början. Det är väl din kåk? Dvs dumt att fuska...
 
el_richard skrev:
Nyttja Rot. Gör rätt från början. Det är väl din kåk? Dvs dumt att fuska...
Skänker helst bort så lite som möjligt till andra människor..

Kabeln gör ju samma jobb oavsett om den är svart eller blå??

Ska jag dra om alla kablar i huset för de har fel färg även fast det fungerar?

Går inte elektrikern med på det så blir det skarvsladdar på det istället..

När kom lagen om blå nolla förresten?
 
Varför spar du inte in några kr till och fixar allt själv??
 
elmont skrev:
Varför spar du inte in några kr till och fixar allt själv??

Så du menar att jag som obehörig ska börja flytta kablar i centralen??

Går inte elektrikern med på att använda befintlig kabel så struntar jag i att gör vägguttag istället..

Förstår inte varför du ska vara dryg för
 
Därför att för en ringa kostnad får du nått som är korrekt, det handlar om någon hundralapp. Att inte göra rätt när man håller på är i mitt tycke dumsnålt.
 
Vi får se vad elektrikern säger. Det finns ingen exakt tolkning av reglerna för underhåll, undantag vid utvidgning och ombyggnad. Den enda säkerhetsaspekt det handlar om i detta fall är risken för förväxling, och då är det ju faktiskt bättre att behålla svart som nolla.
 
Läste på http://www.schneider-electric.se/si...&country=SE&lang=EN&id=FA140740&redirect=true

Måste nollan vara blå?
Nej det måste den inte.

Se Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 punkt;

514 Identifiering

514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare

Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
ANM – För specifika ledare se avsnitt 514.3.1.Z2 till 514.3.Z5


514.3.Z2 Identifiering av parter i flerledarkablar och sladdar

Ledare som är identifierade med numrering och används som skyddsledare eller neutralledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult respektive blå i de punkter där de ansluts.


D.v.s. finns det tillgång till blå ledare då ska den användas som neutralledare.
Saknas blå ledare får annan ledare vara neutralledare, men den ska märkas i anslutningsändarna med förslagsvis blå tape.
Isåfall så är ju problemet löst om man gör färgmarkeringar i båda ändar och elektrikern borde inte motsätta sig detta?
 
Det var en vidlyftig tolkning :eek: - dina ledare är knappast numrerade.

Vi kan vända på det och fråga om blå får användas till annat än som neutralledare. Det är tillåtet i kablar där det inte finns någon neutralledare och där det inte finns någon risk för förväxling. För FK i rör är det däremot inte tillåtet sedan många år - i detta fall kan man nämligen enkelt (nåja) byta ut den mot en annan färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.