Har du måhända artikelnummer på dem?
 
Tackar! Har du fällt in dem i smygen? Har du någon närbild på montaget?
 
simpa81 skrev:
Tackar! Har du fällt in dem i smygen? Har du någon närbild på montaget?
Jo de är infällda! Dessvärre verkar byggahus appen vilja vara med mig när det gäller att ladda upp bilder...återkommer med bild när det börjar funka igen!
 
Måste säga att jag är sjukt imponerad över ditt bygge, snyggt, stilrent och ståtligt!

Jag undrar hur du har gjort när du bytt ut panelen under förnster till liggande? Jag menar, hur ser skarven/övergången ut mellan dem? Är de kant i kant eller överlappar de varandra på något sätt?
 
  • Gilla
sjöström
  • Laddar…
MUSS skrev:
Måste säga att jag är sjukt imponerad över ditt bygge, snyggt, stilrent och ståtligt!

Jag undrar hur du har gjort när du bytt ut panelen under förnster till liggande? Jag menar, hur ser skarven/övergången ut mellan dem? Är de kant i kant eller överlappar de varandra på något sätt?

Riktigt jävla kul att höra!

Ang, liggande panelen så började jag sätta kant i kant, då panelen var inpassad efter fönstret original. Så jag bröt alltså bort panelen under och över fönstret och en extra på varje sida, sedan satte jag fodret kant i kant mot fönstresmygen och fyllde med liggande mellan fodrena. Rätt tidsödande och krånglig metod.

Nu mera lägger jag fodret ovanpå den liggande panelen och den stående. Svårt att förklara utan bilder men kan knäppa kort om du vill :)
 
sjöström skrev:
Riktigt jävla kul att höra!

Ang, liggande panelen så började jag sätta kant i kant, då panelen var inpassad efter fönstret original. Så jag bröt alltså bort panelen under och över fönstret och en extra på varje sida, sedan satte jag fodret kant i kant mot fönstresmygen och fyllde med liggande mellan fodrena. Rätt tidsödande och krånglig metod.

Nu mera lägger jag fodret ovanpå den liggande panelen och den stående. Svårt att förklara utan bilder men kan knäppa kort om du vill :)
Du får gärna knäppa kort.

Jag förstår ändå inte riktigt hur du menar, om du lägger panelen kant i kant, får du då inte alltid en liten springa rakt in mot fasaden under panelen? Monterade du in någon extra spikläkt att fästa upp den nya panelen i?

Du får ursäkta om jag frågar men jag tyckte just den detaljen gjorde ett sjukt lyft för huset, har själv ett älvsbyhus från 80-talet och det skulle sannerligen göra att kåken stack ut lite extra.
 
simpa81 skrev:
Tackar! Har du fällt in dem i smygen? Har du någon närbild på montaget?
Ja.. Byggahus via Androidtelefon verkar ha fått spader.. Går inte lägre att ladda upp bilder..
Men via dator verkar det fungera som vanligt..

Här kommer en bild på montaget som närbild.

DSC_1921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hoppas det duger.

Vart det nån knodd föresten?
 
Tjusigt! Jopp, det ligger en kille på två veckor på min mage just nu :)
 
Har du byggt in själva "trafon" också? Går den att komma åt?
 
MUSS skrev:
Du får gärna knäppa kort.

Jag förstår ändå inte riktigt hur du menar, om du lägger panelen kant i kant, får du då inte alltid en liten springa rakt in mot fasaden under panelen? Monterade du in någon extra spikläkt att fästa upp den nya panelen i?

Du får ursäkta om jag frågar men jag tyckte just den detaljen gjorde ett sjukt lyft för huset, har själv ett älvsbyhus från 80-talet och det skulle sannerligen göra att kåken stack ut lite extra.
Precis som du säger så blir det en liten springa mellan fodret och den liggande panelen, i synnerhet om man slarvar:) Fördelen med detta alternativ är att man slipper slita bort underbrädorna av panelen och kan istället använda dessa som spikläkt. I och med att älvsbyhuspaneln inte bygger ut 22mm som vanliga fasadbrädor utan 17 så kan det ju bli lite krångel.

DSC_1896.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Foder kant i kant med fasad"

DSC_1898.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Foder ovanpå"

Som sagt, hade jag gjort om det idag så hade jag satt det ovanpå!

Så här gjorde jag på det sista fönstret jag satt in i Älvsbyhus delen
untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ligger fodret på, om man tittar nogrant ser man att jag har bytt ut en bräda närmast fodret. Den är 22 istället för 17 för att fodret inte skall bli snett.. Förstår du? Syns särskilt uppe till vänster där det saknas en bit foder!
 
Redigerat:
simpa81 skrev:
Har du byggt in själva "trafon" också? Går den att komma åt?
Härligt! Grattis till lilla kotten :)

Trafon ligger på innertaket täkt med ett doslock.
 
Tackar för grattis och info!

Ska sätta in likadana i ett fönster i nya sovrummet!
 
Jag tror det har gått in i mitt huvud nu :D

Den liggande panelen är alltså spikad i underbrädan, dvs är den i samma nivå som övrig ytterpanel i huset (bortsett från diffen på 5mm) och Fodret sitter hela vägen från fönster upp och ner från mark till topp. Fodret är således allstå i en "egen" nivå, på den del av panelen som är längst ut om du förstår mig?
 
Jag fortsätter bombardera med frågor om spottarna i smygen; är dessa dimbara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.