I tråden http://www.byggahus.se/forum/farg-m...t-behaller-utseende-och-farg.html#post1672779 frågas hur man behandlar furu så att det inte gulnar. Jag har precis motsatt problem.

Jag har en gillestuga med ett golv i massivt trä utsågat koniskt ur kärnan i stockarna. Varannan golvbräda är alltså lagt åt motsatt håll till sin grannbräda. Enligt förra ägaren kommer det från ett gammalt torp som revs så det har troligen 100-200 år på nacken.

Innan jag dränerade om hade jag fuktproblem i en vägg och var då tvungen att byta ut brädan närmast väggen eftersom den var fuktskadad. Jag bytte då till en ny bräda i gran (hade hört att gamla golv oftast var i gran). Jag gjorde dock misstaget att lackera den nya brädan med ett modernt klarlack och det visar sig att den vägrar att gulna sig. Jag hade förstås hoppats att brädan med tiden skulle anpassa sig till sina grannar, men så sker icke alls.

Följdfrågan blir alltså vilka sätt som står till buds för att snabbast möjligt få den nya brädan att gulna? Självklart är jag beredd att slipa bort den nuvarande lacken. Däremot vill jag lacka den på nytt eftersom det övriga golvet är lackat. Jag har tillgång till UV-ljus för att accelerera processen, men nuvarande lack verkar filtrera bort allt UV-ljus. Och - kan jag ha gjort ett misstag när jag valde gran och inte furu?

Pen
 
Vet bara att furupanel gulnar snabbt om man lägger det i starkt solljus,
hur gran reagerar har jag aldrig funderat på...
Eti..
 
Det var ju ett motsatt problem till det vanliga,
då man förfasar sig över att träet gulnar/mörknar.

Moderna lacker innehåller någon slags UV-filter,
så enda sättet är nog att slipa bort lacken.

Vill du vara radikal så slipar du hela golvet,
lutbehandlar det och behandlar det sedan med såpa eller hårdvaxolja.
Mycket arbete, men se'n blir det säkert snyggt!


Inte mycket hjälp va :(
 
Pröva att skaffa en gulbrun el rödbrun färg som matchar det gamla golvet. Blanda lite av den färgen i motsvarande klarlack, så att det blir en svagt laserande verkan. Pröva på liknande granbräda först. Det kan bli en hel del trial and terror innan man hittar rätt. (Om man hittar rätt.)

Alternativt hitta en svagt gulbrun el rödbrun bets som exakt matchar det gamla golvet. Betsa och lacka. Återigen en del trial and terror först.

Annars kan du pröva med vanlig kokt linolja. Den brukar mörkna rätt fort om den inte ser något ljus. Det tar väl ändå något år minst, och resultatet är inte spiksäkert var det landar, el om det ens avstannar.
 
Intressant tråd. Jag har precis tagit bort en garderob som stått på ett trägolv. Och visst, det är en stor blek avvikande ruta där garderoben en gång stod. Innan jag lackar denna ruta vill jag 'gulna' till området så blir någorlunda lika över hela golvet.

Jag har en UV-C lampa har jag... dock inget att leka med då ljuset är väldigt skadligt.

Hör gärna av er med mer tips på detta bakvända ärende!

Martin
Östersund
 
Vårt sovrumstak är troligtvis i gran, och där stod två garderober förut så det var en stor ljusare rektangel i taket. Vi kastade ut garderoberna och nu (två år senare) är den ljusare rektangeln i stort sett borta.
 
Tack för svar! Jo, antar att tiden läker alla fläckar. Men två år.... dessutom är det norrläge så det strömmar inte in så mkt sol. Men det är bara vänta då, jag har tiden med mig! //Martin
 
Lacken bör du troligtvis slipa bort, den innehåller förmodligen något UV-skydd. Vårt tak är helt obehandlat, och sovrummet ligger i nordvästlig riktning (har jag för mig) så vi har inte jättemycket ljusinsläpp heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.