Kommer göra skjutdörrar inomhus av stavlimmad furu.
Vill att dessa ska behålla sitt utseende och inte gulna samt att de kan stå emot lite fukt. Kommer sitta även som dörr i badrum och där kan det ju vara fuktigt ibland.

Fungerar det med en hårdvaxolja av modell som man använder till golv eller har ni andra förslag?
Går det att ha i lite vitt pigment så de blir lite ljusare från början och när de gulnar lite med åren blir det inte "fjällstugegult" :cool:
 
Du kan använda faxe panel lut. Om du lägger på den tunt med svamp får du en lite vitlaserad yta som håller färgen. Jag gjorde det på min takpanel och den ser ut som "nyfuru". Har suttit sedan 2004.
 
  • Gilla
Zips
  • Laddar…
Tobbe_74 skrev:
Du kan använda faxe panel lut. Om du lägger på den tunt med svamp får du en lite vitlaserad yta som håller färgen. Jag gjorde det på min takpanel och den ser ut som "nyfuru". Har suttit sedan 2004.
Hur är den emot fukt? Tänker mig att det blir fuktigt i badrum och det kan säkert komma något stänk på dörren ibland också. Men den är ju inte direkt utsatt.
 
  • Gilla
Dansve6
  • Laddar…
Först lut för att hindra gulnad, sen olja, vax eller såpa för att skydda träet.
Kolla leverantörernas hemsidor, t.ex. faxe och woca. Finns även en rätt ny artikel här på byggahus angående lut.
 
Jag har använt den på en badrumsdörr. La ett lager vattenbaserad panel lack utanpå. Förmodligen inte optimalt men det har funkat för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.