Tja, har man barn så kommer andra aspekter in.

* Barnen kommer snart att behöva skjutsas kors och tvärs till olika aktiviteter.
* Vilken nödtransport har man om det skulle hända något och man vill till sjukhuset fort?
* Kan man ta sig till dagis/skola fort om något händer?
* Har man transportmedel som duger att storhandla med?

Därför ser jag det som en ansvarsgrej att ha bil.
 
Jag har 2 barn, 8 o 5 år och har levt utan bil ett år nu, eftersom den gick sönder och jag blev för snål för att köpa en ny. Har insett hur mycket en bil kostar i månaden på riktigt.
Vi åker buss eller cyklar, pga besparingen ryms det även en del taxi för de sk akuta transporterna, samt hyrbil när vi vill hitta på något speciellt.
Så det där med att ha bil är en ansvarsgrej köper jag inte alls, låter mer som ett argument, för frihet ger en bil absolut.
 
Troberg skrev:
Tja, har man barn så kommer andra aspekter in.

* Barnen kommer snart att behöva skjutsas kors och tvärs till olika aktiviteter.
* Vilken nödtransport har man om det skulle hända något och man vill till sjukhuset fort?
* Kan man ta sig till dagis/skola fort om något händer?
* Har man transportmedel som duger att storhandla med?

Därför ser jag det som en ansvarsgrej att ha bil.
Jag håller nog inte med om en enda punkt i den listan.
Både min fru och jag har körkort men vi har valt att leva utan bil då det bara är en stor utgift som inte bidrar särskilt mycket. För att svara på dina punker en och en:

* Barnen kommer snart att behöva skjutsas kors och tvärs till olika aktiviteter.
Våra barn är 2,5 och 0,5 år gamla så det är möjligt att jag omvärderar mina åsikter senare men spontant känner jag bara "Varför då?".
Det finns kollektivtrafik och om inte det fungerar så kan barnen cykla själva. Detta förutsätter visserligen att det finns hyfsade cykelbanor om man inte vill släppa ut barnen i trafiken men i nästan alla städer är inte det ett problem.

* Vilken nödtransport har man om det skulle hända något och man vill till sjukhuset fort?
Måste man till sjukhuset fort ringer man 112 och får en ambulans! Inget annat!
Om man vill till sjukhuset halvfort så ringer man en Taxi och skickar in kvittot till landstinget i efterhand så kostar resan bara 150kr.

* Kan man ta sig till dagis/skola fort om något händer?
Av vilket skäl måste man kunna ta sig fort till skola eller dagis? Om det är något akut som skett så ska ju barnet till sjukhus i ambulans och inte vänta på att en förälder kommer och skjutsar det till akuten samtidigt som blodet pulserar ut...
Är det bara så att barnet har blivit sjukt eller liknande så kan det vänta de extra 5 minuterna som det tar att cykla dit. För mig personligen så är jag faktiskt framme på dagis nästan 10 min snabbare med cykel än med bil bara för att cykelbanorna är mer effektiva med tunnlar istället för rödljus.

* Har man transportmedel som duger att storhandla med?
Äger man inte en bil så har man så mycket mer pengar över att man inte behöver storhandla för att få ekonomin att gå ihop... :p
Men visst går det bra att storhandla även med en cykel. Vi har ca 2km till närmaste stormarnad och jag cyklar dit någon gång ibland för att storhandla med cykelkärran och det är inga problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
När man bor på landsbygden måste man äga bil och körkort....att enbart förlita sig på cykel och buss fungerar bara i städer och vissa större samhällen. Hos oss måste man skjutsa då det bara går 4 bussar per dag men det får man ta då man inte gillar att bo i en stad. Har bekanta utan körkort o bil och det är lite kärvt för dom när arbetslöseheten slår till och dom ska söka jobb...så visst bidrar en bil till mycket...
 
Lite sen kommentar, men...

Det här med ålder och cykla handlar inte så mycket om "vett" utan handlar om hur hjärnan fungerar. Barn har inte vad man skulle kunna kalla "konsekvensförutseende", de kan inte tänka (varken medvetet eller undermedvetet) "jag ser inget runt hörnet så jag måste vara beredd på att det dyker upp en bil därifrån".

Det är alltså hjärnan som inte har utvecklats tillräckligt förrän vid 12 års ålder.
 
Nerre: Och jag har hört upp till 15års ålder.

Jag är kluven i frågan, man kan inte curla med barnen och köra dem överallt, samtidigt vill man inte släppa ut dem i trafiken.
 
Tack för mer input om den tydligen inte alltför ökande trögheten med att cykla med vagn:)
 
Troberg skrev:
Enkel lösning: Ta körkort. Har man barn så lär man behöva det i vilket fall. Har man någon som man kan övningsköra med så behöver det inte bli så dyrt (antagligen inte dyrare än en dyr barnvagn...).
Vi båda har kk, men tycker det är onödigt med två bilar när den ena har tre km till jobbet och den andra samåker och behöver bil 1,4ggr/vecka i snitt.
 
Janus82 skrev:
* Barnen kommer snart att behöva skjutsas kors och tvärs till olika aktiviteter.
Våra barn är 2,5 och 0,5 år gamla så det är möjligt att jag omvärderar mina åsikter senare men spontant känner jag bara "Varför då?".
Det finns kollektivtrafik och om inte det fungerar så kan barnen cykla själva. Detta förutsätter visserligen att det finns hyfsade cykelbanor om man inte vill släppa ut barnen i trafiken men i nästan alla städer är inte det ett problem.

.
Är barnen stora nog, och det handlar om rimliga avstånd, så borde barnen kunna skjutsa sig själva med en elcykel, om de inte har lust att cykla helt för egen maskin. Elcykeln verkar vara ett jättebra pendlingsfordon på kortare avstånd.
 
9-5 skrev:
Har insett hur mycket en bil kostar i månaden på riktigt.
20-30 kr/mil är den verkliga kostnaden, allt inräknat, för en standardbil. Räknar man på något annat sätt (t.ex. enbart bränslekostnaden) så lurar man sig själv. Drygt 5000 kr/månad kostar vår familjs bilåkande. Jag tycker det är värt varenda spänn, men mycket pengar är det.
 
Elcykel är framtiden för tätortstransporter om ni frågar mig. Kolla in bud-elcyklarna. Det borde vara något för den moderna barnfamiljen.
 
Måste man till sjukhuset fort ringer man 112 och får en ambulans! Inget annat!
Det beror på. Jag kan vara på sjukhuset med min egen bil på under fem minuter, med inte alltför allvarliga trafikförseelser. Ambulans tar minst en halvtimme.

Bor man utanför storstäderna så är det så för de flesta.

När man bor på landsbygden måste man äga bil och körkort....att enbart förlita sig på cykel och buss fungerar bara i städer och vissa större samhällen. Hos oss måste man skjutsa då det bara går 4 bussar per dag men det får man ta då man inte gillar att bo i en stad. Har bekanta utan körkort o bil och det är lite kärvt för dom när arbetslöseheten slår till och dom ska söka jobb...så visst bidrar en bil till mycket...
Instämmer helt.

20-30 kr/mil är den verkliga kostnaden, allt inräknat, för en standardbil. Räknar man på något annat sätt (t.ex. enbart bränslekostnaden) så lurar man sig själv. Drygt 5000 kr/månad kostar vår familjs bilåkande. Jag tycker det är värt varenda spänn, men mycket pengar är det.
Nja, det beror ju verkligen på hur man räknar. Bränslekostnaden bör man ju tex bara räkna ungefär 1/3 - 1/4 på, resten är skatt, vilket är pengar som man förhoppningsvis får ut nytta av på något annat sätt. Sedan har man en besiktning per år, 300 spänn, skatt och försäkring är några tusenlappar. Kör man, som jag, uppemot 1000 mil om året så innebär det att jag hamnar under en tia milen. Kostnaden för bilen som sådan är försumbar, väljer man rätt bil får man tillbaka det mesta när man säljer den.

Ska man jämföra med andra transportmedel så betvivlar jag att buss är billigare. Cykel måste man, om man räknar bensinkostnaden för bil, i rimlighetens namn räkna den extra mat man måste äta. Man måste försöka sätta ett värde på tidsbesparingen. Man måste tänka på vad det är värt att slippa frysa häcken av sig, att slippa bli blöt om det regnar osv.

Har man, som jag, ett behov av längre resor, tja, då faller ju cykeln bort. Jag åker inte tåg, du jag uppskattar lugnet i bilen som låter mig lyssna på vilken musik/ljudbok jag vill på vilken volym jag vill.

Sedan vill jag tänka på trafiksäkerheten. Det är inget snack om att oskyddade trafikanter lever farligare i trafiken.
 
För den som vill köra barn med cykel så kan jag rekommendera dubbdäck. I Halmstad kommun har man erbjudit den som vill cykla under vintern gratis dubbdäck (mot något moraliskt löfte om att cykla minst tre dar i veckan ). Kan vara värt att kolla om er egen kommun erbjuder något liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.