Jag söker vetenskapliga och oberoende tester ang skillnaden på förbrukning mellan bimetall och elektronisk termostat på vanliga elradiatorer....
Jag är INTE intresserad av miljö/komfort eller liknande...ENBART skillnaden på förbrukning......
 
Enk Projektet skrev:
Jag söker vetenskapliga och oberoende tester ang skillnaden på förbrukning mellan bimetall och elektronisk termostat på vanliga elradiatorer....
Jag är INTE intresserad av miljö/komfort eller liknande...ENBART skillnaden på förbrukning......
Det är inte termostattypen i sig som innebär en skillnad i förbrukning (bortsett från någon del av promille som elektroniken i den elektroniska termostaten drar, som dessutom blir ännu mindre då det mesta blir värme av det också). Om man - som du vill - bortser från alla förbättrade sätt att finlira med temperatur och komfortstyra som man ofta kan med elektronisk, är det ingen skillnad.

Ett elelement vars uppgift enbart är att hålla en viss (genomsnitts-)temperatur i rummet drar precis lika mycket oavsett om det är en elektronisk eller en bra fungerande bimetalltermostat.

Skillnaden som kan resultera i olika förbrukning beror istället på att bimetalltermostaten framförallt när den blir gammal och sliten kan vimsa iväg och plötsligt t ex ha elementet påslaget så temperaturen blir helt annorlunda än den inställda. Det är alltså en höjd temperatur i rummet orsakad av att elementet är påslaget för mycket indirekt p.g.a. opålitlig termostat som ger högre förbrukning. Men ett element med elektronisk termostat inställt på samma höga (felaktiga) temperatur hade som sagt dragit precis lika mycket.

Tror därför inte det finns några tester som visar det du efterlyser avgränsat till bara termostattypen, eftersom det som sagt inte är någon skillnad. Men pålitligheten redan hos enklaste typen elektronisk termostat och den inte så stora prisskillnaden gör att jag personligen undviker bimetalltermostater.

(Sedan finns det som sagt andra aspekter också, som att en sliten bimetalltermostat ofta glappar och orsakar radiostörningar/felfunktion och att de elektroniska kan pulsa elementet så att det går "halvvarmt" om temperaturen är nästan rätt och är (ibland) lättare att tidsstyra till lägre temperatur när man inte är hemma o.s.v. Men det är ju som sagt att hänföra till "miljö/komfort").
 
Redigerat:
Av alla lev av elradiatorer med elektroniska termostater måste väl någon gjort seriösa tester för att kunna använda som försäljningsargument?
Är som sagt bara intresserad av fakta ang total förbrukning och inget annat.....
 
Förbrukning och komfort går ju "handihand". Om du ska jämföra förbrukning så blir det utifrån hur luften värms i rummet och hinner sprida sig över ytan som ska värmas, det är här som den elektroniska ger fördelen och det är ju själva syftet med en radiator. Förstår nog inte hur man ska kunna jämföra förbrukning utan att även jämföra hur de lyckas värme utrymmet och hålla en jämn temperatur. En radiator som lyckas hålla en jämnare temperatur ger i regel den effekten att den kan ställas på ett lägre gradtal.
Så tar man bort komforten, så kan du köpa vilket som om det bara är inmatat effekt/energi som avgör utan att ta hänsyn till syftet med elementet den avgivna värmen och hur den upplevs. ;)
 
Enk Projektet skrev:
Av alla lev av elradiatorer med elektroniska termostater måste väl någon gjort seriösa tester för att kunna använda som försäljningsargument?
Är som sagt bara intresserad av fakta ang total förbrukning och inget annat.....
Jag tror som sagt inte heller att det skiljer så mycket i *förbrukning* att man kan använda det som försäljningsargument. Bortsett från komfort då. Men den elektroniska termostaten ger ju som sagt andra fördelar som *kan* användas som försäljningsargument (t ex att man slipper stanken av bränt damm) så man kan ju sälja dem ändå och behöver alltså inte just förbrukningen som extra argument. Ergo inga sådana tester? (Dessutom så är ju extrakostnaden såpass liten att man inte behöver inte mycket extra försäljningsargument, det räcker med komfort, osv.).
 
AndersS skrev:
Förbrukning och komfort går ju "handihand". Om du ska jämföra förbrukning så blir det utifrån hur luften värms i rummet och hinner sprida sig över ytan som ska värmas, det är här som den elektroniska ger fördelen och det är ju själva syftet med en radiator. Förstår nog inte hur man ska kunna jämföra förbrukning utan att även jämföra hur de lyckas värme utrymmet och hålla en jämn temperatur. En radiator som lyckas hålla en jämnare temperatur ger i regel den effekten att den kan ställas på ett lägre gradtal.
Så tar man bort komforten, så kan du köpa vilket som om det bara är inmatat effekt/energi som avgör utan att ta hänsyn till syftet med elementet den avgivna värmen och hur den upplevs. ;)
Det är jag vill ha fakta på och inte vad andra tycker/tror/hoppas/känner är den verkliga skillnaden på elförbrukningen i X antal bostäder där man kan visa på en skillnad mellan Bimetall/Elektronisk......
 
AndersS skrev:
Förbrukning och komfort går ju "handihand".
Precis. Jämför golvvärme. Bättre komfort gör att man kan sänka temperaturen och därmed sin förbrukning. Som av en tanke står jag just nu i ett lagom varmt rum i källaren, 22C, och fryser om fötterna, trots att jag lagt en trätrall vid skrivbordet för att slippa står direkt på mattan. Finns ingen chans att jag skulle kunna fixa komforten genom att skruva på radiatorn. Med varmt golv skulle jag lätt kunna ha 19-20C med bättre komfort.

Men det blir ingen golvvärme för det. Däremot skall jag gå upp och ta på mig tofflorna. ;)
 
AndersS skrev:
Förbrukning och komfort går ju "handihand". Om du ska jämföra förbrukning så blir det utifrån hur luften värms i rummet och hinner sprida sig över ytan som ska värmas, det är här som den elektroniska ger fördelen och det är ju själva syftet med en radiator. Förstår nog inte hur man ska kunna jämföra förbrukning utan att även jämföra hur de lyckas värme utrymmet och hålla en jämn temperatur. En radiator som lyckas hålla en jämnare temperatur ger i regel den effekten att den kan ställas på ett lägre gradtal.
Så tar man bort komforten, så kan du köpa vilket som om det bara är inmatat effekt/energi som avgör utan att ta hänsyn till syftet med elementet den avgivna värmen och hur den upplevs. ;)
Precis.
Exempel: Människan är rätt känslig för rumstemperatur. Ponera att du vill ha minst +20°C. En bimetalltermostat har ofta en hysteres på någon grad (eller kanske t.o.m. två-tre när den börjar bli sliten och gammal). Vill du då ha alltid ha minst +20°C ställer du den på +21 och får då +20-22°C. När den blir äldre kanske den måste stå på +22°C och varierar rumstemperaturen mellan +20-24°C.
En elektronisk dito som kan finlira mycket mer exakt kan du ställa på kanske +20,5 och får då +20-21°C. Varje grads sänkning av snitttemperaturen kring 20°C lär ju ge 5% energibesparing, så den lägre (snitt-)temperaturen man kan kosta på sig att ställa på den elektroniska är väl vad man skulle kunna kalla energibesparing.

Men det beror ju egentligen på att snittemperaturen är lägre. Precis som AndersS skriver - om du bortser från komfortfaktorn så är det ingen skillnad. Beror på var elementet skall sitta och hur kräsen man är. men glöm inte pålitlighetsfaktorn också.
 
Enk Projektet skrev:
Det är jag vill ha fakta på och inte vad andra tycker/tror/hoppas/känner
Paradoxalt nog så finns det många vetenskapliga studier om just värmekomfort, och hur populationer i stort upplever olika situationer vad gäller hur, när, var och hur mycket de blir värmda... Så det är nästan lättare att svara på den frågan du *inte* vill ha svaret på. ;)
 
Enk Projektet skrev:
Det är jag vill ha fakta på och inte vad andra tycker/tror/hoppas/känner är den verkliga skillnaden på elförbrukningen i X antal bostäder där man kan visa på en skillnad mellan Bimetall/Elektronisk......
Fakta har du fått i mitt inlägg #3. Det är ingen skillnad om man skall bortse från alla andra faktorer och har samma förhållanden (dvs samma genomsnittliga rumstemperatur).

Ändrad förbrukning får man genom ändrad snittemperatur, och hur man kan ändra den utan att folk upplever det som kallt är just vitsen, men är att hänföra till tycka, känna och komfort. Och dessa parametrar ingår givetvis i undersökningar av det slag du efterlyser, då det egentligen är vad det hela går ut på.

Edit: Resten är fysikens lagar. Det spelar ingen roll för snittenergiåtgången vad som styr till/frånslag av värmekällan när det gäller att värma en viss luftmängd ett visst antal grader. Så med termostattyp som enda variabeln i uppvärmningsformeln (som du önskar) kommer svaret att bli detsamma. Är det så svårt att inse ?
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Av alla lev av elradiatorer med elektroniska termostater måste väl någon gjort seriösa tester för att kunna använda som försäljningsargument?
Är som sagt bara intresserad av fakta ang total förbrukning och inget annat.....
Men om vi då antar (felaktigt enligt min mening) att någon typ är "snålare", då skull det innebära att den andra typen gör av med elenergi utan att producera värme. Var skulle i så fall den energin ta vägen?
 
Jag är själv helt på det klara med att det inte spelar någon roll vilken termostat typ man använder men vill för det skull se en seriös opartisk test....
Med tanke på hur många som är aktiva på denna del av forumet så hade jag hoppats på att någon hade koll på något opartisk test...tyvärr verkar det mer bli en fråga om komfort.....jag har kontaktat lev av elradiatorer och får väl se vad dom svarar...... ;)
 
Enk Projektet skrev:
Jag är själv helt på det klara med att det inte spelar någon roll vilken termostat typ man använder men vill för det skull se en seriös opartisk test....
Med tanke på hur många som är aktiva på denna del av forumet så hade jag hoppats på att någon hade koll på något opartisk test...tyvärr verkar det mer bli en fråga om komfort.....jag har kontaktat lev av elradiatorer och får väl se vad dom svarar...... ;)
Tyvärr finns det nog inte ens på detta fantastiska forum någon som vet ett test där de lyckats rucka på fysikens lagar och trolla bort/fram energi. Men en "oberoende" leverantör av elradiatorer kan säkert det :D
 
Men det har ju redan i tråden och min länk visat att det ÄR skillnad i termostaternas funktion och jag tror att det är det TS frågar om. Jag ser två skillnader, vanligtvis i hysteres och i felfrekvens/ålders tendenser.

Så perspektivet på frågeställningen kanske ska vridas till skillnader mellan populationer av elektroniska- och bi-metall-termostater. ÄR inte hysteresen vanligen större bland alla de vanligtvis äldre bi-metallarna som finns.

Men två termostater med lika hysteres kommer självklart ge samma resultat oavsett om det är elektromekanik eller elektronik i "burken". Skillnaderna är dock inte stora, men garanterat mätbara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.