Tillbaka på forumet efter nåt års frånvaro pga en riktig soppa. Har inte haft kraft att frossa i husbyggnation alls.

För att göra en 3 år lång historia kort: Köpte en tomt. Sökte bygglov med råge inom detaljplanen. Kommun och alla instanser gav oss rätt hela vägen. Grannen överklagade hela tiden och det tog tot 3 år innan Högsta Förvaltningsdomstolen som sista instans vägrade lyfta hans önskemål och bygglovet vann laga kraft. Puh!

Under dessa år har vi tröttnat helt på att bygga på tomten och skaffat oss ett ypperligt annat alternativ, som vi kommer bo kvar i. Tomten står således obebyggd och kommer innan maj månad var fullbetald av en annan köpare som tar över hela vårat projekt med ritningar och rubbet. Han bygger alltså "vårat" hus fast det är inte vi som ska bo där... Köpekontraktet är påskrivet. 10% handpenning sitter på mitt konto och är min säkerhet för att han inte ska hoppa av köpet.

Döm om min förvåning när jag av nya köparen får höra att, när han var uppe på tomten för att reka ser att den överklagande grannen har smällt upp en friggebod precis innanför sin tomtgräns.

4,5m krävs om man inte har grannens medgivande. På min markarta är det dessutom prickmark 6m på min sida tomtgränsen. Ska kolla om det är prickmark på hans sida också, om nu detta har nån inverkan?
Jag har inte hört nåt om detta friggebodsbygge. Har inte gett medgivande till nån friggebod.

Ska jag sänka mig till grannens nivå och anmäla honom till kommunen för svartbygge, så att han åtminstonen får smaka på lite av sin egen medicin eller ska jag bära huvudet stolt och ha en bra historia att dela med mig av resten av mitt liv?

Vill egentligen knacka på hos honom och säga det direkt, men vi har lagt så mycket energi på detta ärende att jag knappt orkar besöka min tomt längre utan att få ont i magen. Att ge mig upp dit med syfte att skapa konfrontation ger mig redan nu bakom tangenterna oroskänsla.

Om jag anmäler honom så kommer det förmodligen inte hända nånting, mer än att han kanske måste söka ett bygglov på sin höjd, eller i bästa fall måste flytta friggeboden. Egentligen så spelar placering inte någon roll, men man blir ju så förbannat trött att efter vår process få ett sånt här kort utspelat mot sig. Ska jag ta betet eller inte?

Frågan är alltså: Ska jag anmäla honom till kommunen och vara en lika galen granne som han är, eller ska jag låta saken vara och låta nya köparen ha trumf på hand om dom vill göra något i framtiden och behöver ha nåt i vågskålen så att säga? Nya köparen är cool och kommer ha ässet i rockärmen om det behövs.

Vad säger juryn?
 
Jag hade aldrig låtit en sån människa komma undan med det efter allt elände han ställt till för er. Hämnd är väl sällan särskilt konstruktiv men hade det varit jag hade det kännts väldigt skönt att få klämma dit honom. :cool:
 
  • Gilla
SanDitt och 4 till
  • Laddar…
Absolut ska han flytta friggeboden....
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
peternicklas
Detta behöver ju bara ett litet brev till kommunen så är det klart, jag hade inte tålt detta:
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Jag hade nog kollat med nya köparen, om han inte har något emot det så hade jag gjort allt för att köra över grannen!

skit ska skit ha
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Klart du ska prata med kommunen.
 
Eftersom du inte ska bo där tycker jag att du ska överklaga. Då har nya köparen ess på hand och behöver inte heller bråka med grannen om detta, utan det är du som är den "onda". Om du känner att du i alla fall vill diskutera detta med nya köparen så ska du inte för allt smör i Småland låta det komma ut att köparen varit inblandad i anmälan, då kommer han att få en sur granne. Dina barn, köparens fru, din mosters granne, ingen ska veta. Bäst är nog att anmäla utan att blanda in köparen.
 
  • Gilla
Stl och 1 till
  • Laddar…
Självklart.
Och du är inte alls lika galen granne. Han klagade på ditt bygglov som var inom detaljplan och alltså helt i sin ordning. Det han har gjort är däremot inte i sin ordning. Inom 4,5m (brukar det vara i de flesta kommuner) så är grannegodkännande ett krav för friggeboden, alternativt att han får söka bygglov (och då blir det i vart fall inhämtning av granneyttrande).

Du gör nog dessutom köparen en tjänst om du tar denna striden. Köparen skall bli din grannes nästa granne, och köparen har nog därför inget emot att du tar detta - som ändå inte behöver ha någon framtida grannsämja att tänka på.

Även om han/hon är cool och bra så är det dessutom du som äger tomten ännu, och den som skulle givit sitt godkännande till placeringen. Köparen köper ju tomten och omständigheterna som de är, vilket kanske precis är vad din "granne" tänkt sig: Står friggeboden redan där när köparen köper tomten kan ju den nya ägaren inte klaga på det lika lätt i efterhand.

Edit: KungAnka hann före :eek:
 
Skicka ett brev till kommunen, och skicka även en kopia till grannen!
 
Visst kan hämnd kännas skönt, men jag tror inte att grannen kommer ändra sin inställning. Han kanske inte ens kommer att fatta vinken hur tydlig den än är, det är iaf min erfarenhet av den sortens människor.

Eftersom du skriver att du är riktigt trött på det kan du med gott samvete vara lite självisk och tänka på ditt eget välbefinnande! Dvs skit i det som varit och fokusera på det positiva med ditt nya boende istället.
 
Mikael_L
Hämnd och sånt är ju inte rationellt.
Själv skulle jag troligen inte klarat av att vara rationell i den här situationen ... :)

En inskickad anmälan om förhållandet på tomten är väl inte så jobbigt. Men låt det gärna framgå att det är från dig, och håll för guds skull köparen utanför just detta. Han har förmodligen tillräckligt mycket jobbig uppförsbacke framför sig ändå.
Egentligen tror jag att du gör köparen en tjänst, för annars kommer grannen troligen tro att han kommer undan med saker och ting och kommer bli allt jobbigare.

En rejäl Svensk anmäler väl allt som inte är enligt lagar och regler?'
(Det här sista var alltså ironi.)
 
  • Gilla
Ulfjs och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med de övriga om att du bör anmäla. Lite fyrkantig får man ändå vara som människa.
Dock så spelar det ingen roll om det är prickmark där friggeboden står. Det är fritt fram att placera friggebodar på sådan mark om man vill.
 
Njaa. Frågan är väl hur din köpare ställer sig till boden. Om han inte har något mot den så är det bättre att bara glömma hela den här tråkiga historien så snabbt som möjligt.

Om köparen vill ha bort boden så bör du anmäla svartbygget till kommunen.

Grannen kan välja att söka bygglov för boden, och beroende på hur situationen ser ut så är det tänkbart att kommunen beviljar bygglovet som en mindre avvikelse, oavsett om du och köparen säger nej till bygget.

Men om grannen ex. redan utnuttjat hela sin tillåtna byggyta så lär de aldrig godkänna bygglov för boden.

En detalj som kan vara värd att titta på beroende på hur starkt hämdbegär man känner. Är att med nya PBL så blir det rejält dyrt för grannen. Jag är inte säker på regelverket, men han har dels svartbyggt en kompelmentbyggnad, det tror jag kostar 11 000 i grundavgift, + typ 2 000 per kvm. I så fall 41 000. Men sedan så har han även påbörjat bygget utan startbesked, det kostar ytterligare 11 000, och han har tagit det i bruk utan slutbevis, vilket också kostar 11 000. Så det borde kunna bli tp 60 000 i böter. Och i detta nya regleverk har jag för mig att avgiften skall betalas oavsett om man genast söker bygglov (och får det beviljat) eller river.
 
Varför inte läsa lagen först? (Det gäller inte bara dig, det gäller typ alla...)

Du hamnar ganska rätt till sist, men det är bara tur.
Avgifterna blir 11125 för att inte ha sökt bygglov, 22000 för att påbörja utan startbesked och 22000 för att börja använda (vet vi om grannen har gjort det?) utan slutbesked. Alltså 55125 kr totalt.

Men när han kontaktas av kommunen flyttar han så klart boden 4,5 meter in på sin tomt och slipper avgiften. (Det står också i lagen.)
 
haavard skrev:
Varför inte läsa lagen först? (Det gäller inte bara dig, det gäller typ alla...)

Du hamnar ganska rätt till sist, men det är bara tur.
Avgifterna blir 11125 för att inte ha sökt bygglov, 22000 för att påbörja utan startbesked och 22000 för att börja använda (vet vi om grannen har gjort det?) utan slutbesked. Alltså 55125 kr totalt.

Men när han kontaktas av kommunen flyttar han så klart boden 4,5 meter in på sin tomt och slipper avgiften. (Det står också i lagen.)

men då får han ju lite extra jobb, hade passat på att anmäla nu och hoppas på att han blir ålagd att betala eller flytta lagom till den blöta perioden så att det blir rediga spår efter traktor kranbil när han flyttar på skiten
 
  • Gilla
zenobia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.