En fundering. Vi bor i ett blåbetonghus. Vet ännu ej om vi kommer behöva göra någon sanering. Finns get nån energikälla som funkar bättre ihop med nån särskild metod av radonsanering?
 
En olje-, ved- el pelletspanna är bra eftersom de förbrukar luft till förbränningen. Alltså sugs en del av ev radon ut med rökgaserna. Dessutom får du en varm skorsten som i allmänhet minskar risken för fukt/mögel på kallvinden, samt som ser till att självdragsventilationen fungerar.

Vad du behöver för radonet beror på hur mycket du har i luften. Är det lite, och ni inte tänker ha bostadsutrymmen i källaren, så kan en förbränningspanna enl ovan räcka till. Är det mer så behövs mer ventilation. Är det riktigt illa så behövs förmodligen ytterligare andra åtgärder, utöver ventilation.

Appropå ekonomi så kan det vara bra att tänka på att om huset har självdragsventilation, så behöver den oftast förstärkas om man upphör med förbränning. Vilket sannolikt kommer att medföra ytterligare kostnader för ventilation. Å andra sidan, om ev radonproblematik ändå kräver förstärkt ventilation så...

Utifrånpåfyllnad av pellets bör gå att ordna, men det beror på husets/källarens, (och ev tomtens), förutsättningar huruvida det går att lösa snabbt, enkelt och billigt, el inte.
 
För riktigt eländiga radonproblem krävs rejäl ventilation. Ska man återvinna värmen i ventilationsluften krävs någon form av system för detta. Frånluftspump FTX och allt vad det heter. Jag är osäker på hur man kombinerar detta med bergvärme, det går nog på något sätt. Jag skulle nog se till att kolla radonet först, innan värmesystemet byts ut.
Edit: om du åtgärdar radon kan du få halva materialkostnaden som radonbidrag, Max 15.000:- i bidrag. Om du inte lyckas få till det kan du ansöka om nytt bidrag nästa år. Arbetskostnaden kan du i alla fall få hälften av via ROT.
 
Redigerat:
O
Jag har en enkel åsikt när det gäller hus.... jag vill inte ha något som brinner för att värma det....:)
Dit räknar jag alltså både pellets och olja.... jag gillar att dra saker över samma kam
 
Odjuret skrev:
Jag har en enkel åsikt när det gäller hus.... jag vill inte ha något som brinner för att värma det....:)
Dit räknar jag alltså både pellets och olja.... jag gillar att dra saker över samma kam
Fire, walk with me!
 
johanpelle skrev:
Bäst om du köpt ett hus med bergvärme på en gång om du inte vill lägga ned något arbete alls men annars blir det att kosta på med bergvärmepump, större radiatorer och nytt ventilationssystem då självdragsventilationen fungerar dåligt utan en varm skorsten.
Hold your horses ;) Det går i de flesta fall mycket bra att installera bergvärme utan byte av element eller nytt ventilationssystem. Däremot så behöver man troligtvis komplettera med ett element i pannrummet.
 
Odjuret skrev:
jag läste nånstans att beroende på husets storlek så är det mer lönsamt med en L/V pump, kontra bergvärme.
Större hus bergvärme, mindre hus L/V pump.
dock vet jag inte var det var, så jag tänker inte ta gift på mina uppgifter och verkar vara dumt om någon annan gör det...;)
I princip kan man uttrycka det så, men kanske mera riktigt att utgå från energiförbrukningen. Bergvärme är dyrare i installation men är effektivare än LV-pump. Så här får man räkna på investerat belopp jämfört med driftkostnaden för de två alternativen.
 
O
AndersS skrev:
I princip kan man uttrycka det så, men kanske mera riktigt att utgå från energiförbrukningen. Bergvärme är dyrare i installation men är effektivare än LV-pump. Så här får man räkna på investerat belopp jämfört med driftkostnaden för de två alternativen.
Då har jag fått det hela förklarat! tackar! Jag tänkte väl att det var för enkelt å bara dra ett streck!
Alltid lär man sig nånting nytt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.