peternicklas
johanpelle skrev:
Med en ny luftvattenpump får du ändå ingenting som ger ordentlig värme på vintern och det är när kylan sätter in som det blir dyra värmekostnader som du redan märkt. För 50000 tror jag inte du får någon bra luft-vattenpump installerad.
Har du möjlighet till jordvärme så blir det billigare än bergvärme men med samma fördelar.
Var nu vänlig och kom inte med något som inte stämmer. Luft/Vattem ger värme ner till -20 grader och är helt perfekt för att docka till andra värmesystem. Tror du ska läsa på lite om luft/Vatten och dess möjligheter.För 41000:- kan du få en Nibe F2026, installation tillkommer men då du har en luft/Vatten redan så borde den vara enkel.
 
Redigerat:
peternicklas
Joggernought skrev:
Hoppsan! Det har vi definitivt inte haft. Hoppas på en nystart med pumpen då från idag. Men pellets låter som en bra idé vid sidan av. Men varför måste man fylla på säckvis? Jag har hört att man kan fylla på som vid oljeleverans? Spruta tanken full från utsidan?
Om du vet vad det är för märke på pumpen och behöver mer information så prova på värmepumpsforum. Där finns det mycket kunskap om värmepumpar.
 
Jo man kan bygga ett bulkförråd på 4 kubikmeter och fylla på vid behov. Kostar ju lite mer än en begagnad brännare för 7000 till din panna och ett veckoförråd för säckar. Allt beror på hur mycket du vill kosta på.
En nu panna med automatsotning behöver inte mycket service.
Idag med -19 grader ute gör en luft-vattenpump inte mycket nytta och det är nu som värmekostnaderna blir höga.
 
peternicklas
johanpelle skrev:
Jo man kan bygga ett bulkförråd på 4 kubikmeter och fylla på vid behov. Kostar ju lite mer än en begagnad brännare för 7000 till din panna och ett veckoförråd för säckar. Allt beror på hur mycket du vill kosta på.
En nu panna med automatsotning behöver inte mycket service.
Idag med -19 grader ute gör en luft-vattenpump inte mycket nytta och det är nu som värmekostnaderna blir höga.
Ja det är kallt men fortfarande så ger en Luft/Vatten 6 kW värme så VISST värmer den fast att det är kallt.... COP på 2,5
 
peternicklas skrev:
Ja det är kallt men fortfarande så ger en Luft/Vatten 6 kW värme så VISST värmer den fast att det är kallt.... COP på 2,5
Vilken l/v ger 2.5 i COP vid -19 [SUP]o[/SUP]C ?
 
rca1959 skrev:
Vilken l/v ger 2.5 i COP vid -19 [SUP]o[/SUP]C ?
Det här begriper jag ingenting av. :what::)
 
peternicklas
COP betyder hur mycket värme effekt man får i förhållande till från tillförd energi. Så om jag får ut 6,3 kW värme och den drar 2,5 kW el så blir detta COP 2,5.Skrev inget temp men vid -15 grader gäller detta.
 
O
jag läste nånstans att beroende på husets storlek så är det mer lönsamt med en L/V pump, kontra bergvärme.
Större hus bergvärme, mindre hus L/V pump.
dock vet jag inte var det var, så jag tänker inte ta gift på mina uppgifter och verkar vara dumt om någon annan gör det...;)
 
peternicklas skrev:
COP betyder hur mycket värme effekt man får i förhållande till från tillförd energi. Så om jag får ut 6,3 kW värme och den drar 2,5 kW el så blir detta COP 2,5.Skrev inget temp men vid -15 grader gäller detta.
Öh. Om du får ut 6,3 kW värme och du lägger in 2,5 kW så får du COP 2,5. Men om du istället hade fått ut 7kW värme för dina 2,5 kW insats så blir COP... vad då?

Högre COP med bättre pump och varmare väder?
 
Joggernought skrev:
Öh. Om du får ut 6,3 kW värme och du lägger in 2,5 kW så får du COP 2,5. Men om du istället hade fått ut 7kW värme för dina 2,5 kW insats så blir COP... vad då?

Högre COP med bättre pump och varmare väder?
7 dividerat med 2.5 blir 2.8, detta är då COP. "Verkningsgraden" för värmepumpen.

Ju varmare ute, desto bättre verkningsgrad för en l/l eller l/v :(
 
peternicklas
Men även en bergvärmepump kan behöva tillskott, Dock vid lite lägre temp än vad en LV behöver.
 
rca1959 skrev:
7 dividerat med 2.5 blir 2.8, detta är då COP. "Verkningsgraden" för värmepumpen.

Ju varmare ute, desto bättre verkningsgrad för en l/l eller l/v :(
Okej! Tackar för den förklaringen. Ja, solklart är det så att vi behöver en ny energikälla för att klara vintrarna.
 
peternicklas skrev:
Men även en bergvärmepump kan behöva tillskott, Dock vid lite lägre temp än vad en LV behöver.
Ja bergvärme pumpar brukar dimensioneras för att klar upp till en viss procent av max behovet av värme, då ska tillskottet hjälpa till. Detta för att man inte ska behöva sätta in en onödigt stor pump. Tex. så slog tillskottet till hos mig igår, vid -12 grader ute. Förra året hade vi ett tillskott i ca 30 timmar totalt. Jag skulle rekommendera bergvärme alt. Luft/vatten beroende på husstorlek, då alla jag känner som har pellets eller ved är rätt trötta på jobbet som krävs.
 
peternicklas
Jojx81 skrev:
Ja bergvärme pumpar brukar dimensioneras för att klar upp till en viss procent av max behovet av värme, då ska tillskottet hjälpa till. Detta för att man inte ska behöva sätta in en onödigt stor pump. Tex. så slog tillskottet till hos mig igår, vid -12 grader ute. Förra året hade vi ett tillskott i ca 30 timmar totalt. Jag skulle rekommendera bergvärme alt. Luft/vatten beroende på husstorlek, då alla jag känner som har pellets eller ved är rätt trötta på jobbet som krävs.
Jo grannen satte in en pellets förra året. Hörde nu hans fru att "det är ett j***a dammande med denna pelletsen"
Hella källaren tydligen full av damm.
 
peternicklas skrev:
Jo grannen satte in en pellets förra året. Hörde nu hans fru att "det är ett j***a dammande med denna pelletsen"
Hella källaren tydligen full av damm.
Blir mer och mer övertygad om att det måste till en tank med påfyllning utifrån om det ska bli pelletspanna för vår del...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.