Vi köpte ett hus i höstas. Byggt 1965. 93 kvadrat markplan plus lika stor källare. Luft/vattenvärmepump installerad 2006. Kompletteras med en gammal oljepanna. Enligt prispektet skulle oljeförbrukningen numera vara motsvarande 10 000 kr per år.

Vi fyllde på 600 liter olja den 15 november. Då tror vi cisternen var nästan tom (svårt läsa av den gamla skalan). Den 20 januari var cisternen tom. Alltså hade vi på drygt två månader gjort av med största delen av vår uppskattade årsförbrukning. Så många smällkalla dagar har vi ju inte haft i Stockholm i vinter. Till saken hör att vi haft väldigt låg temperatur i källaren eftersom vi ännu inte hunnit inreda där utan enbart förvarat bråte.

Försökte kontakta energisparbolaget/energispargrisen, som installerar pumpen, för att se om den är defekt, men de verkar ju vara ett blufföretag som dyker upp och försvinner enligt värmepumpsforum. Nu känner vi oss ganska lurade och halvt förtvivlade. Vad ska vi göra? Hur juridiskt bindande är prospekt och energideklaration? Vem borde vi kontakta?
 
Om där tidigare bott en gammal dam som hade 16 grader inomhus och ingen värme på i källaren och som duschade varannan vecka så stämde den säkert. Energideklarationen redogör väl för säljarens uppgifter, den kan inte sia om hur mycket du kommer göra av med.

Mitt hus hade driftkostnad på 2300 i månaden enligt mäklaren, det stämde säkert eftersom en dam med samma beteende jag beskrev ovan bodde här.
 
600 liter motsvarar strax under 6000 kWh. Räknar man på om man har en gammal panna och kanske dåligt servad och justerad brännare så kanske man plockar ut 80% verkningsgrad. Då får man ca 4800 kWh på två månader. Det är väl lite högt, men inte orimligt. Däremot verkar det som värmepumpen inte ger så mycket. Går den över huvud taget?
 
Det bodde på slutet bara en man i femtioårsåldern för hans fru hade dött. Vi är ett par på 30 och fick för några veckor sen vårt första barn, men hon har knappast hunnit påverka utfallet.

Jag undrar vem som kan hjälpa oss med att kontrollera och optimera värmepumpen. Nån som har ett bra tips?

Säljaren påstod att pumpen sparat honom omkring 30 000 kr per år men det är en uppgift jag tar med två deciliter salt för jag fick intrycket att han tyckte och trodde väldigt mycket. Men nån jäkla nytta ska den ju ändå kunna göra tycker jag.

Jag drar mig nu till minnes att vattnet i kranen var alldeless kallt när oljepannan stannat. Borde inte värmepumpen kunna hålla lite värme i det? Det var ju dock en ganska kall vinterdag.
 
Det var ingen rolig Googling på Energisparbolaget. De verkar vara just skojare.

Vad jag kan se är Konkurs inledd 2012-09-10 för Energisparbolaget.

Kanske bäst att du ställer in dig mentalt på ett nytt värmesystem. Med en liten på två månader brukar det vara knalt om pengar. Kanske en begagnad pelletslösning till oljepannan.

Vad är det för oljepanna?
 
Energideklaration är ingenting att ta på allvar. I stort sett är det säljarens uppgifter som skrivs av.
Som många andra statliga påbud så är den till ingen nytta för någon och i erat fall har den varit till skada. Lönar sig inte att klaga utan ta tag i värmeeländet direkt.
Hittills i vinter har temperaturen i stockholm under många dagar legat mycket under det normala.

Sätt in en pelletsbrännare i oljepannan så halverar du den värmekostnaden.
En luft-vattenpump jobbar effektivast om den får gå direkt mot värmesystemet och inte kopplas upp mot någon tank eller panna. På det viset är det rätt kopplat. Innebär att pannan är din huvudsakliga värmekälla.
Men olja kan du inte fortsätta med, den är alldeles för dyr. Fixa till pannan med pellets först för luft-vattenpumpar är till liten nytta när det är riktigt kallt. När du sedan kommit in i hur det fungerar kan du i lugn och ro försöka optimera värmepumpen för den är bra att ha höst och vår när pannan är avstängd.
 
Kan man räkna så att pellets är halva kostnaden för olja? Har hört nånstans att det är ännu bättre men aldrig kollat upp. Pellets kan vara ett alternativ om det blir hyfsat underhållsfritt. Jag vill inte ha en panna som jag måste gå och mata varannan dag. Men det borde väl gå att sätta in en tank med påfyllning utifrån som med nuvarande oljetank? Sen sköter den väl sig själv?

Är bergvärme ett rimligt alternativ, förutsatt att man har pengarna?
 
johanpelle skrev:
En luft-vattenpump jobbar effektivast om den får gå direkt mot värmesystemet och inte kopplas upp mot någon tank eller panna. På det viset är det rätt kopplat.
Hm. Hur menar du nu? Bäst om luft-vattenpumpen enbart sköter värmen och inte varmvattnet? Men samtidigt ska oljan vara den huvudsakliga värmekällan? :what:

Jättetacksam för all hjälp. Jag kan alldeles för lite om det här uppenbarligen.
 
peternicklas
johanpelle skrev:
En luft-vattenpump jobbar effektivast om den får gå direkt mot värmesystemet och inte kopplas upp mot någon tank eller panna. På det viset är det rätt kopplat. Innebär att pannan är din huvudsakliga värmekälla.
Går alldeles utmärkt att köra en luft/vatten tillsammans med både pannan och en liten tank, kallas för dockning där LV pumpen arbetar så länge den kan och sedan får den stöd av pannan men LV pumpen går fortfarande.

Låter som att er installation inte skulle vara riktigt bra eller att ni har ett fel på LV pumpen. Kolla detta först. Om pumpen är från 2006 så borde den gå några år till, kan vara värt att kolla dess effekt och inställningar.
 
Eftersom varmvattnet försvann kan det vara så att värmepumpen inte alls är inkopplad i uppgiften att göra varmvatten.
En luftvattenpump kan inte själv tillverka varmvatten utan använder då en elpatron som är dyr i drift.
Ska du ha ett underhållsfritt system så välj bergvärme. Pelletssystem kräver alltid ett visst jobb och ett tekniskt handlag. Minst krångel och enklast underhåll blir ofta ett pelletssystem med panna och veckoförråd dit man tömmer i omkr. 10 pelletssäckar om 16 kg vardera en gång i veckan. En oljepanna ska också tömmas på aska en gång i veckan.
Bäst om du köpt ett hus med bergvärme på en gång om du inte vill lägga ned något arbete alls men annars blir det att kosta på med bergvärmepump, större radiatorer och nytt ventilationssystem då självdragsventilationen fungerar dåligt utan en varm skorsten.
 
peternicklas
En luft/Vatten kan visst göra eget varmvatten. Dock så är det smartare att använda pannan för varmvattenproduktion. Bergvärme ska du se upp med. Kan vara en väldigt dyr installation. Du skulle kunna sätta in en ny Luft/Vatten för runt 50000:- då det redan är byggt för en sådan. Bild på anläggningen hade hjälpt. Varmvattnet försvann kanske för att oljan tog slut och att det är pannan som gör varmvattnet.
 
Oj! Det där med aska hade jag inte koll på. Det jag menade vara att jag vill inte behöva ha daglig tillsyn, jag vill kunna resa bort utan att oroa mig för att huset ska ha frusit när jag kommer hem.

En sak jag tänkt på: hur mycket utrymme kräver pumpen/fläkten (vad heter delen som sitter på husväggen?). Vi har renoverar och det har stått en del bråte intill själva lådan. Med snön ovanpå så har det nog blivit klart sämre luftcirkulation där misstänker jag.
 
peternicklas
Pumpen bör ha minst fritt 50 cm runt om.Framåt helst 2 meter.
 
Med en ny luftvattenpump får du ändå ingenting som ger ordentlig värme på vintern och det är när kylan sätter in som det blir dyra värmekostnader som du redan märkt. För 50000 tror jag inte du får någon bra luft-vattenpump installerad.
Har du möjlighet till jordvärme så blir det billigare än bergvärme men med samma fördelar.
 
peternicklas skrev:
Pumpen bör ha minst fritt 50 cm runt om.Framåt helst 2 meter.
Hoppsan! Det har vi definitivt inte haft. Hoppas på en nystart med pumpen då från idag. Men pellets låter som en bra idé vid sidan av. Men varför måste man fylla på säckvis? Jag har hört att man kan fylla på som vid oljeleverans? Spruta tanken full från utsidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.