ska inte uttaget sitta på minst 1.70 för att få godkännas som Vattenfall?
 
  • Gilla
greebfighter och 1 till
  • Laddar…
Det är ström............. ande vatten.

Protte
 
  • Gilla
greebfighter och 1 till
  • Laddar…
Ouch! Mycket Göteborg i tråden just nu!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Det är inte att ohma sig över.... Gå inte mot strömmen nu... Eller är det bara att du inte kopplar? Själv är jag ju sladdbarn och har lätt att få kontakt, men jag tar gärna en ledande roll i den här humordiskussionen... :)
 
  • Gilla
RoTe och 6 till
  • Laddar…
Steffo1980 skrev:
Det är inte att ohma sig över.... Gå inte mot strömmen nu... Eller är det bara att du inte kopplar? Själv är jag ju sladdbarn och har lätt att få kontakt, men jag tar gärna en ledande roll i den här humordiskussionen... :)
Storwitziren träder fram i tråden! :D
 
Smidigt, bara att sätta dit en liten vattenturbin och man har närproducerad el!

Och - för att fortsätta göteborgsvitsandet - lätt att sätta dit en hink på en våg för att mäta upp hur många kilo watten man kan producera i timmen!
 
  • Gilla
greebfighter och 4 till
  • Laddar…
"Provisorisk" 3fas handske till Spisuttag. Bra dragavlastningar och Dessutom felkopplad i uttaget ;) Detta blev mer permanent än provisoriskt.

QYTp02X.jpg

zQbXJMr.jpg

Butik som byggs om. Glömde ta bilder dessvärre.

G4r1GDr.jpg

SyCsXXZ.jpg

Mängder med Skarvar. Mycket låg dolt ovan undertak eller fritt hängande under undertaket. Både Tele, Larm och okända kablar.
Hittade mängder med kablar som jag inte vet vad de går till. Troligen en gammal växel eller snabbtelefon. Bara fimpat och snurrat ihop.
Hittade en kabel med 10A som vart klippt och stack ut genom väggen.
Öppen dosa med klippt kabel med spänning på.
Lampsladdar med sockerbitar på och utstickande kardeler från bort fimpade armaturer. Fritt hängande inom huvudhöjd. Flera st.

Y skarm med lampsladd till 4st Armaturer. Endast tejp!
Lampsladd 2ledare tejpat ihop till en 3 ledare ut genom ventgaller och en lampa som hängde i kabeln.
Ett par coaxer Kortslutning och fimpade kablar kors och tvärs.
Dragavlastningar till Ljuslådor/armaturer med blottade kardeler.
Trasiga uttag och hängde på 3 kvart.
Trasiga uttag som ej satt fast och monterat med lampsladd.
Löst hängande FK med spänning på direkt från valv.
Central utan dokumentation.
Uttorkade kablar i armaturer och trasiga don.
Trasiga raster/kåpor ppå armaturer.
Fel aktig övergång från EK till RK/MK etc.
Kablar mer hängande är klammrade och satt mer i färgen än vad de bör gjort.
Överlast på EKK/EKLK så man undrar hur ofta de bytt säkringar.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Daniel78 skrev:
Ingen elkoppling, men den passar ändå in här tycker jag..

[länk]
Huga! Finns säkert i en del svenska hem också. :(
 
Hur man gör en *riktig* tejpskarv:

h376439A6

Man tejpar alltså inte ledarna direkt, utan klämmer dem med tången och sedan tejpar man ihop *tången* för att uppnå rätt kontakttryck...

(Nåja, sådana här bilder är ju ofta fejk, men det här är ju så dumt att man tyvärr tror att det är sant...)
 
Nja, jag brukar tejpa tången och använda den som skruvstycke.
skulle jag göra något sådant kommer jag att använda en tång med parerskydd.

protte
 
prototypen skrev:
skulle jag göra något sådant kommer jag att använda en tång med parerskydd.

protte
Elsäkerheten framför allt! ;)

P.S. Behöver jag ett mobilt skruvstycke, och den inte behöver vara isolerad, så använder jag svetstången istället. Funkar bättre, men man måste ha en med sig förstås. Det finns en gammal historia om någon av de första Inuiterna (Grönlandseskimå) som kom till civilisationen. Flygplan och bilar imponerade inte, men svetstången, limmet och tändstickorna såg han som stora tekniska framsteg. De löste problem som han var väl bekant med. Flygplan, inte så mycket... :)
 
En kollega till mig var utomlands för en tid sedan och i hans badrum såg det ur så här:

IMG_0393.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-Dom kanske hade missuppfattat frågan från någon turist om dom har strömtvatten :wow:
 
Hittade En rolig sak idag.

2vägs jordat uttag. Locket satt lite löst och konstigt tyckte jag.
Skulle skruva åt det lite bättre och när jag lossar kåpan så sitter uttaget helt felvänt. Jordbläcket är instucket i gipsen och "brunnarna" ligget mot väggen. Dessutom så satt uttaget skruvat från baksidan.

Bra kille det där som gjort det själv :p


Trasigt uttag bakom en glasskyl. Lösning? tejpa 2-3 varv med lite genomskinlig tejp :p Satt endast innandömet kvar.
 
Känns som att förutom tandborste och tandkräm bör man packa ned en multimeter/spänningsprovare och gummihandskar i necessären innan man åker utomlands och ska bo på hotell om man ser på allt som man sett i den här tråden. :rolleyes:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.