Du behöver ett strömbegränsningsmotstånd för att den skall lysa (blinka). Ungefär 160 ohm vid 5 volt blir lagom. 5/ 0,03 eftersom strömmen var 30 mA.
 
Det var ganska sparsamt med info. Det finns inget datablad och inget fabrikat angivet så att man kan kolla upp det. Eftersom det måste finnas elektronik i den för blinkningens skull kan du troligen koppla den direkt till 5V och kanske även mer.
 
HandySmurf skrev:
Du behöver ett strömbegränsningsmotstånd för att den skall lysa (blinka). Ungefär 160 ohm vid 5 volt blir lagom. 5/ 0,03 eftersom strömmen var 30 mA.
Tack, men är du inte helt ute och cyklar nu?

160 ohm och 30 mA ger ett spänningsfall på 4.8 V över motståndet, och blott ett par dV kvar till dioden...
 
prototypen skrev:
Tittade hos ELFA och det verkar lite kryptiskt.
[länk]

det är ju inte samma som Clas O........

Protte
Tack Protte, det var precis vad jag var ute efter. Current/Voltage-diagrammet var precis vad jag var ute efter. Jag tolkar det som att om man lägger 5V över dioden så får man rätt drivström.
 
Jag erkänner. Jag är utbildad elektroingenjör, men jag går tillbaka till skamvrån nu.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Iom att den blinkar har den någon form av logik i sig, det är möjligt att det sitter ett förkopplingsmotstånd i kapslingen då.
Dock kan du inte strömbegränsa en 5V diod på 5V, du måste ha lite "overhead" och då räknar du (Vmatning-Vdiod)/Idiodmax = Rmotstånd. Ex. 7V matning och en 5V/20mA diod -> (7-5)/0.02 = 100ohm.
 
Ah, missade Prottes inlägg...
Det var ju...ännu en elektroingenjör :x
 
Bara för att göra det roligare, seriekoppla en blinkande med flera "vanliga" så kommer hela raden att blinka.
tittar du supply current så är den i uA området så det kommer inte att blinka helljus halvljus helljus.

protte
 
13th Marine skrev:
Dock kan du inte strömbegränsa en 5V diod på 5V, du måste ha lite "overhead" och då räknar du (Vmatning-Vdiod)/Idiodmax = Rmotstånd. Ex. 7V matning och en 5V/20mA diod -> (7-5)/0.02 = 100ohm.
Jodå, beräkningen har jag koll på. Frågan är om man behöver strömbegränsa över huvud taget? Motståndet man normalt använder är väl egentligen till för att skapa ett spänningsfall och på så sätt ta ner spänningen över dioden till rätt nivå. Nu har jag ju möjlighet att välja rätt spänning redan från början i och med att de små switchade plug-in-transformatorerna med valbar spänning är så rysligt billiga.

Strömbegränsningen kommer ju dioden själv att stå för.
 
Nopp, (den generella) dioden har ingen egen strömbegränsning, därför behövs motståndet. Vid framspänningsfallet kommer strömmen öka betydligt mer än vad spänningen gör, motståndet ser till att detta inte sker.
 
13th Marine skrev:
Nopp, (den generella) dioden har ingen egen strömbegränsning, därför behövs motståndet. Vid framspänningsfallet kommer strömmen öka betydligt mer än vad spänningen gör, motståndet ser till att detta inte sker.
Har du tittat på till exempel sidan tre i Prottes PDF, diagrammet till vänster mitt på sidan. Av vad jag kan se så hamnar man klockrent på ~20-25 mA vid 5V.

En diod har väl lika mycket strömbegränsning som en resistor, med skillnaden att den inte är linjär.

...finns det inget diodlysarforum?...
 
Redigerat:
Nu var det inte fråga om en generell diod utan en blinkande lysdiod. I databladet som protte länkar till anges att den kan matas direkt med allt från 3,5 till 14 volt. Clas ohlson har inget datablad, men jag har aldrig hört talas om en diod med 5 v framspänningsfall.
 
Nyfniken: Din diod klarar sig nog utan motstånd.
Jag gick över till det generella fallet för att rätta HandySmurfs inlägg.

Svenska elektronikforumet finns alltid, även om det finns dedikerade ficklampsforum.
Av ren nyfikenhet, var läste du elektro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.