Spånar lite och vill ha lite input.

Har en 42 modulers Hager central, skulle ha ett antal DIN-dimrar samt reläer i denna för att styra belysning och uttag.

Det börjar bli trångt. Funderar på att sätta reläer och dimmers i en separat Hager kapsling rymmande 26 moduler.

Låt säga att jag använder Hagers plintar för N och PE i även den separata centralen.
Hit dras ett flertal 3x1,5FK från tex. belysning och vägguttag som ska styras av reläer.
Drar upp 3 * 3x1,5FK från huvudcentralen, dvs 3 olika 10A grupper.
Kan jag nu nyttja Hagers N & PE snabbplintar för både inkommande FK (från huvudcentral) och utgående FK (till förbrukare)? Till reläerna vill jag bara koppla fasen.

Eller ska man dra upp 1 st 6mm2 N och 1 st 6mm2 PE till undercentralen och ansluta till N & PE plintarna för vidare distribution ut till förbrukarna. Och sedan enbart dra upp 3 st FK1,5 (faserna) från huvudcentralen?

Är ni med på vad jag menar, eller ska jag omformulera mig? Fattar knappt själv =)
 
Vi hade en liknande fråga här: http://www.byggahus.se/forum/el/200121-plinta-forbrukare-till-undercentral.html. Fast där fanns ett avstånd mellan centralerna så det är inte riktigt samma.

I första hand skulle jag rekommendera ett tredje alternativ som bygger på alt 2: Gör en "riktig" undercentral. Dvs mata den med 3-5x6 mm² och flytta ned de dvärgar som är berörda.

I andra hand blir det alt 2.

Alt 1 tycker jag inte är genomförbart så som tänkt - tycker inte att du ska ha samlingsplintar för flera separata N och PE-ledare från "huvudcentralen". Strunta i så fall i dessa plintar och håll isär varje grupp helt.
 
Vad jag vet så även om centralerna sitter kloss an med varandra så måste de ha Separata Jord och noll skenor. Även om det är "samma central" så får man inte blanda att man har Fas i en kappsling och jord och nolla i den andra.

Gör som så Bo.Siltberg "första hand skulle jag rekommendera ett tredje alternativ som bygger på alt 2: Gör en "riktig" undercentral. Dvs mata den med 3-5x6 mm² och flytta ned de dvärgar som är berörda."
 
Jag misstänkte nästan att idén med att koppla ihop (N) & (PE) "igen" i en separat centrals kopplingsblock inte skulle vara så bra.

Den centralen jag vill sätta alla reläer och dimmrar i sitter inte direkt bredvid huvudcentralen, den sitter 2 meter ovanför.

Vill helst ha kvar alla dvärgbrytare i huvudcentralen och endast ha reläer, dimrar och kopplingar i central 2. Detta då huvudcentralen sitter åtkomligast av de två. Blir mer lättöverskådligt att se alla dvärgar och kunna konstatera om någon löst ut.

Sen verkar det vara som att svära i kyrkan att "koppla" i en central, även om de flesta verkar göra det ändå. Att hålla kopplingarna och reläerna i en separat central blir då bättre.

Men min idé om att dra upp en 6mm2 (PE) och en 6mm2 (N) från huvudcentralen till den lilla centralen, och sedan bara dra upp tex. 5 st (L) FK1,5 från dvärgarna till lilla centralen - det är en lösning som är OK?

Då kan man ansluta alla (PE) och (N) till lampor & uttag i den lilla centralens quick-kopplingsblock och dess fas till lämplig reläutgång.
 
Ja, jag ser inga hinder för det. Helst bör du försöka knö in samtliga ledare i samma rör/slang mellan centralerna.
 
Fortsätter på tråden.

Om man sätter en undercentral. Kan man plocka ut faserna direkt på utsidan av huvudbrytaren?
 
Kanske.
Dels ska huvudbrytaren tillåta det, vilket t.ex Hager inte gör bland de klenare modellerna.
Och dels ska den säkring som skyddar elcentralen även förmå att skydda den nya kabel du ansluter.
 
Kan du tipsa om ett bra sätt att mata en undercentral?
 
Kanske ska börja med att särskilja på vad centralen ligger "under". Om den ligger under din första central så kommer den att brytas med HB i denna matande central. Om den ligger under mätarskåpet så ligger den parallellt med första centralen. Jag antar att det är det senare du avser här.

En "bra" inkoppling kan då vara tre-fem stora radplintar eller liknande där faserna fördelas till de två centralerna. Dessutom ser man till att det finns bra plintar för N och PE. Samtidigt väljer man en kabel med tillräcklig area som klarar en huvudsäkring på 25 A.
 
Tack.
Kan du ge exempel på bra radplint?
 
Jag hade dragit upp en 5G1,5 från befintlig central.
Sedan haft den nya centralen som en stor koppligsdosa.
Det borde vara mest logiskt.
 
Tack Bo. Du är kungen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
En separat fördelningsplint blir ett litet plus i kanten, så har du plats så är det bra. Placera den längst ut, följt av HB. Det ska tydligt framgå att det finns spänning på plinten även med HB bruten, t.ex genom synliga ledare/kablar. Och använd den enbart just för att grena av huvudledningen.
 
Men har du 3st 10A grupper ledigt, så nyttja dom. Du kan ju splitta/grena respektive neutralledare i den centralen med dinmonterade plintar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.