Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
LarLam skrev:
Håller med. Om det är så uppenbart att byggföretaget har fuskat (eller är inkompetenta) vid renoveringen så är det viktigt att skicka signaler om att detta inte är OK. Jag tycker absolut att det är fritt fram att köpa gamla hus och renovera men då ska man bara ge sig på de moment man vet att mn kan göra korrekt och med ett hållbart utfall. Att jobba endst för egen kortsiktig vinning är inte OK. Inte idag. Inte någonsin! Det är bara slöseri med tid och resurser.
Vilket håller du med om? :)
 
LarLam skrev:
Håller med. Om det är så uppenbart att byggföretaget har fuskat (eller är inkompetenta) vid renoveringen så är det viktigt att skicka signaler om att detta inte är OK. Jag tycker absolut att det är fritt fram att köpa gamla hus och renovera men då ska man bara ge sig på de moment man vet att mn kan göra korrekt och med ett hållbart utfall. Att jobba endst för egen kortsiktig vinning är inte OK. Inte idag. Inte någonsin! Det är bara slöseri med tid och resurser.

Nu tror jag att jag förstår vad du menar.
Självklart ska byggföretag kunna köpa hus och bör endast ge sig på de moment där de innehar kompetensen resten får de leja ut som alla andra företag och privatpersoner eller sälja huset delrenoverat och klart ta med detta i specifikationen vid en försäljning.

Och har det hanterats som i detta fallet så ska det skickas signaler om att det inte är ok.
Att arbeta för kortsiktig vinning måste vara möjligt, då det kostar när något tar tid och ej blir klart.
Det finns privatpersoner och företag som klarar av att renovera snabbt och bli klara på kort sikt, men då innehar de och erfarrenhet och resurser att göra det på korrekt sätt.
 
S
Absolut inget fel att köpa ruckel och göra om det och sälja. Men det ska ju vara rätt gjort.
 
S
Håll tummarna. Imorrn görs det en elbesiktning.
 
S
Stoppable skrev:
Håll tummarna. Imorrn görs det en elbesiktning.
Fick ett sms 7 imorse där han avbokar. :(
 
Ang. Reklamationer

Det är superviktigt att få allt dokumenterat, konversationer från mail och bandade samtal är en viktig del om ärendet går vidare till reklamationsnämnden och ev domstol. Lycka till!!
 
Hur har det gått? hänt nåt mer?

vad sa försäkringsbolaget om vattenskadan?
 
pelpet skrev:
Och skicka den via rekommenderat brev, då kan de inte slingra sig,
Företagspaket (t ex Posten 16.00) är bättre då det körs ut, det gör inte rek:ade brev så dom kan dom helt enkelt skita i att hämta ut..
 
NinjaSatan skrev:
Företagspaket (t ex Posten 16.00) är bättre då det körs ut, det gör inte rek:ade brev så dom kan dom helt enkelt skita i att hämta ut..
Problem om man har fullmakt mot posten..
 
Jag tvivlar starkt på att ett brev levererat mha. företagspaket anses som läst i formell mening. Dels så kan posten köra ut paketet ungefär var som helst i Sverige och få det kvitterat på en hel annan firma. Dels så riskerar man på många företag att ett "spontan skickat" paket som inte går att matcha mot en beställning blir bara liggande på godsmottagningen, de vet helt enkelt inte vad de skall göra med eländet.

Firman i det här fallet låter iofs inte som den vore stor nog att hålla sig med en godsmottagning.
 
S
Då ska vi se, kom äntligen loss att skriva ut de sista. Så nu är vi vid dagens datum!
Imorgon kommer det genomföras en elbesiktning och jag är orolig över vad de kommer säga.
Nu är det säkerligen VÄLDIGT olika från hus till hus, men ett hus på ca 100kvm - vad kan det kosta att dra om ALL elen på en sådan yta?

Behöver ni mer uppgifter ang storlek osv så skriv gärna!
 
Men har du någon anledning att tro att ALLT behöver dras om? Vad jag har läst av dina tidiga inlägg så är det ev. fel dimension på spisanslutningen. Men det är väldigt ovanligt att ens en klåpare lyckas göra så mycket fel att allt måste bytas.
 
S
Förväntar mig det värsta. Blir bäst så.
 
S
Nu har elbesiktningen blivit genomförd.
Som vi misstänkte så var ALLTING fel.
Måste dra om all el, bila upp väggar osv.

Vill ni ha detaljerat så står det på bloggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.