Det blir väl inte bättre av att de finns de som agerar värre?
För det jobbet som är beskrivet så behöver jag som lekman inte ens 450h.
 
andersmc skrev:
Jamen han kanske verkligen behöver 450 timmar på sig. Det kan ju inte vi veta. Men han har talat om vad det kommer att kosta, så han lurar ingen.

Det finns ju många som tar både 2, 3 eller 5 gånger de faktiska kostnaderna, fast de berättar det inte för kunden förrän han får fakturan. DET är skral etik.
Man kan ju vrida och vända på vad som är att lura eller inte lura någon, om han verkligen tar 450 timmar på sig så luras han förstås inte, men bara för att han talar om vad det kostar så tycker jag inte man kan säga att han inte luras. Att t.ex. ta en rövare och chansa på att kunden inte har koll på läget tycker jag är att luras. Men som sagt...vi vet ju inte.
 
För det första: Var det muntlig uppskattning eller skriftlig offert ? Det är stor skillnad om en byggare ska uppskatta ett arbete på lösa boliner, som det ofta kan vara ... Sedan är nästa steg att antingen kommer man överens om timdebitering, dvs ingen totaloffert görs utan köparen betalar enligt timme. Då betalar man för arbetet och inget mer.
Eller så tar byggaren en risk och ger offert, i offerten ingår dock normalt lite luft, för oförutsedda händelser. Inte ens byggare vill nämligen hamna på att jobba gratis ... Det kan ibland vara svårt att uppskatta exakt hur lång tid ett arbete tar. Min sambo (byggare) föredrar timdebitering, just pga att han inte vill hamna på att gå back.
Kvalitén på arbetet diskuteras inte så mycket även om det borde vara det viktigaste. Har man möjlighet så ska man gå på referenser, absolut inte på den som är billigast.
 
Redigerat:
Absolut Max 250 tim, hittar du bra folk så ska du klara dig på 200, slipningen är 55-60 tim, gipstaket 24 tim, och målningen ska inte ta mer än 100 tim. Lycka till.
 
Oseriösa anbud
Det är inte helt ovanligt med anbud som verkar vara upprättade av en förskoleelev. Men jag brukar säga att om svenska folket lärde sig räkna så skulle världen se helt annorlunda ut. När jag köpte hus och skulle flytta från Stockholm infordrade jag anbud via Servicefinder. Ett anbud löd på 1,4 millioner kronor och ett anbud löd på 1 000 kronor. Uppenbarligen felräkningar men anbuden förkastades och ett förhandlingsanbud infordrades i stället vilket blev en skälig kostnad för packning och transport samt inlastning.
 
Ta in fler offerter för att jämföra. Men i de 450 timmarna, ligger strulmarginal, restid för 4 man, fikapauser, luncher etc. Samt hämtning av material.
Jag tror inte de bara spacklar utan de river ner, för börjar gamla tamperna släppa så är det inte roligt. Varför inte göra det själv, det är inte så svårt att måla och tapetsera.
Många har höjt sina priser tack vare rotavdraget. 350 kr i timmen max för en målare, mer ska de inte kosta och så rot på det. Annars finns det alltid polacker, de är duktiga på att måla och tapetsera och det finns firmor som har polska medarbetare. De jobbar på raskt och tar inte timmavis med pauser.

Pära skrev:
Hej

Har fått en uppskattning på tidsåtgång för ytskiktsrenovering av vår 50-talsvilla i Stockholm. Firman säger 3 veckor för 4 jobbare (450-500 h), vilket jag tycker låter fullkomligt orimligt. Själv har jag snarare uppskattat jobbet till 200 h. Det handlar om 5 rum, ca 70 kvm, normal takhöjd (förutom i trappen), senaste renoverat på 70-talet men ganska okej skick på ytskikten (räcker antagligen med att spackla tapetskarvar innan tapetsering). Följande ska göras:

- Tapetsera och/eller måla väggarna i 5 rum
- Måla dörrposter, element och en del lister/foder
- Måla 6 dörrar och 4 garderobsdörrar
- Slipa och lacka 40 kvm furu- och 20 kvm ekgolv plus en trappa
- Måla 20 kvm träpanel i tak
- Riva ner vävspänt tak, sätta upp gips, spackla och måla, 45 kvm

Vad säger ni? Kan fyra jobbare hålla på med detta i tre veckor?
 
Alfredo skrev:
Du fick ju badrumsofferter där den ena kostade dubbelt mot den andra och reagerade på det. Jag vill bara exemplifiera att det inte är så ovanligt att samma prisskillnad är vanligt förekommande i samhället. Jämför schampoflaskan på NK med den på ÖB eller rörkopplingen på Rinkabyrör med rörkopplingen från "fina VVS-firman." De rövartendenser som du tycker dig se finns på många håll. Vissa ser det som en naturlig följd av en fri prissättning.
Det kan finnas olika anledningar till att man ta olika betalt.

Du kan få betala 120 i dörren på ett uteställe i sthlm (en obligatorisk avgift för att komma in) + 30 för gareroben väska kostar extra.
för att sedan betala 60 kr för en 33cl fisljummen buddweiser.

Samma flaska kostar under 20kr på bolaget.
 
Ta in fler offerter och ta referenser på hantverkarna. Det finns så många rufflare. Jag vet inte hur måleribranschen är eftersom jag gör allt sådant själv. Menhar jobbat 10 år i vvsbranschen med försäljning och dimensionering av värmepumpar, läser för närvarande till kyl och värmepumpstekniker. Jag har sett det mesta av klabbsocksjobb. Bästa är att välja någon som varit hos grannarna och där grannarna är nöjda, eller vänner etc. Om någon är dubbelt så dyr som den andra, finns det också anledning att ifrågasätta den billiga. Man skall aldrig ta den billigste, utan kanske näst billigaste, och man skall välja den osm man har mest förtroende för. Det går också att kolla upp företagearen enkelt på ratist. Har han kursat 8 bolag innan, välj någon annan, förmodligen lär det inte bli bra, eller färdigt.
 
Japp, samma rövarband som vilka som hest anställda som kräver full månadslön fastän man gjort rätt för bara halva lönen, (kallas även timtjyvar o slashasar). Men jag får förmoda att fren98 menar att man skall passa sig för oseriösa personer.
 
Det låter ju lite mycket med 450 tim. Lämnade pris på nått liknade. 3 nya gipstak 1 ny vägg. Målning tak väggar/tapet
socklar karmar foder. Ej slipning golv/trapp .75k
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.