Den följer rören ut genom källarväggen. Ute vid tomtgränsen på den sidan är ett schakt med metallock. Har aldrig öppnat, men antar att det är kopplingen från nätet till huset som finns där. Någon särskild 3 kants nyckel som kan fås från kommunen som behövs för att komma ner där. Förra ägaren hade aldrig brytt sig om att hämta ut den, men får väl göra det o lyfta på locket. Trodde dock att allt utanför huset var utanför mitt system?

Följer jag kabeln åt andra hållet hamnar jag bara i proppskåpet.
 
Det finns lite olika varianter av installationer och din variant är tämligen distribuerad. Inte alls som de prefab-moduler som är vanliga nu, där allt packats in i ett litet skåp redan från fabrik. Förutom cirkulationspumpen finns det troligen en värmeväxlare och en ventil som reglerar flödet, med en styrsignal från reglerboxen på bild 1.
 
Ok. Ska höra med kommunen imorgon, kanske är så enkelt då att den sitter där ute.
 
Hej!
Har justerat in reglerkurvan enligt instruktioner i denna tråd. När jag uppnått någorlunda jämn innetemperatur så monterade jag en inomhusgivare. Detta var för ca 1,5 år sedan.
Jag har en ECL 3310 och då maxbegränsas innetemperaturen till 22 grader med inomhusgivare.
Trots detta så kommer jag sällan över 21 grader och när det är kallare ute (-5 eller mer) så sjunker temperaturen nedåt 20 grader.

Termostater är öppna maximalt (undantag ett sovrum).
Systemet är luftat.
Parallellförskjutningen står på max.
Konstant komforttemperatur är inställd.

Hur ska jag göra för att få upp inomhustemperaturen till önskvärda 22 grader?
Tack på förhand
Patrik
 
liten uppföljning på gårdagens frågeställning. cirkulationspump etc finns i kulverten utanför huset. Dock så används ingen flödestaxa så då har jag kanske inte så stort behov av att mixtra med den? eller, som någon tidigare i tråden konstaterade. Fullt ok att köra den på max då om man bortser från miljöaspekten att det är onödigt att släppa tillbaks för varm vatten.
 
Det behövs samma effekt för att hålla samma temperaturskillnad mot utetemperaturen oavsett om man kör lågt eller högt flöde, så det finns precis som du säger inte så mycket att spara på att sänka flödet om man inte har någon "straffavgift" för flödet. Förutom den stora fördelen för värmeverket finns det dock även några små fördelar för konsumenten med att sänka flödet, t.ex. att pumpen drar mindre ström, systemet blir tystare och mätningen blir gynnsammare eftersom temperaturgivarna är matchade på ett sådant sätt att mätningen inte ska riskera att gå bakvägen (eller mäta för låg effekt) när man inte har något (eller har väldigt lågt) effektbehov. Risken finns förstås att flödet inte räcker till för att hålla värmen när det blir riktigt kallt om man ställer ner det när det är milt ute.
 
Funderingarna fortsätter...är redan lite trött på att behöva springa runt o dra ner termostaterna när det ska eldas i kaminen.
Vad är "bäst",köpa inomhusgivare eller sätta typ danfoss eco living termostat på elementen i vardagsrummet? kan jag ens sätta det på mina gamla element? ImageUploadedByTapatalk1358685817.253395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Olof, om du har termostaterna inställda på den temperatur du vill ha så stänger de av sig själv när rumstemperaturen överstiger det inställda. Om du behöver gå och skruva direkt du eldar så funkar inte termostaten eller så läcker ventilen igenom, fast då funkar det inte att skruva igen på termostaten heller. Inomhusgivare förbättrar funktionen en hel del om flera termostater är paj.
 
Tack för all hjälp här. Tyckte jag hade hittat inställningar på centralen som funkade bra.ca 20g inomhus oavsett minus 3 eller 10 ute. Nu blev det dock mildare,ca +4 idag o då hängde det inte alls med utan innetempen sjönk till 18. Vad beror det på o hur löser jag det?
 
Då behöver du antagligen parallelförskjuta kurvan (och göra motsvarande lutningsförändring, eller strunta i det...). Vad som händer är att kurvan lutar brant nog för att ge tillräckligt med extra värme när det är kallt, men när det blir varmare så orkar grundinställningen inte med.

Kolla också om du har några inställningar för fördröjningar/tröghet, de kan också spöka. Det beror mycket på hur välisolerat/ventilerat ditt hus är, dvs hur snabbt det ändrar temp. De flesta centraler har en grundinställning som funkar, men ibland kan den behöva ändras. (Här skulle exv. reglerutrustningen kunna tro att ditt hus är mycket värmetrögare än det faktiskt är, och inte släppa på någon värme eftersom du redan värmt huset så mycket när det var kallare.) Det är dock i de flesta fall lite överkurs, så kalla det alternativ B.
 
Ok, blir nog aldrig klok på dessa rattar...har en danfoss ecl 100, flyttade in i nov/dec. Höjde kurvlutningen till 1,4 istället för fabriksinställningen 1,2 pga den inte hängde med när det blev kallt. Sänkte samtidigt temp ratten till -2 istället för 0(det blev väldigt varmt inne) Men du menar att jag borde sätta tillbaks den till 0, eller är set den andra jag ska höja?
 
Gick ner o kollade på led:en. Den lyser konstant. Enligt bruksanvisningen
"Konstant ljus: Tilloppstemperaturen är i neutralzonen och motorn får inga signaler. Ventilen är inte aktiverad."

betyder att den inte jobbar utan är nöjd med temperaturen?
 
olofh skrev:
Ok, blir nog aldrig klok på dessa rattar...har en danfoss ecl 100, flyttade in i nov/dec. Höjde kurvlutningen till 1,4 istället för fabriksinställningen 1,2 pga den inte hängde med när det blev kallt. Sänkte samtidigt temp ratten till -2 istället för 0(det blev väldigt varmt inne) Men du menar att jag borde sätta tillbaks den till 0, eller är set den andra jag ska höja?
Beror på. Om du har termostater el dyl som fungerar och du använder så skall det inte bli för varmt inne med för hög tilloppstemp. Om du har för kallt med fullt öppna termostater så skall du börja med att ställa tillbaka tempratten till 0.
 
olofh skrev:
Gick ner o kollade på led:en. Den lyser konstant. Enligt bruksanvisningen
"Konstant ljus: Tilloppstemperaturen är i neutralzonen och motorn får inga signaler. Ventilen är inte aktiverad."

betyder att den inte jobbar utan är nöjd med temperaturen?
Precis den släpper ut begärd framtemp. Kan du typiskt se på en termometer i centralen.
 
Hur skall man göra sina inställningar om man har tre våningar där den nedersta är en källare ?
I mitt fall så är det alltid kallast i källaren, så vart skall man ta referens graderna någonstans ?

Jag har 20 grader i källaren(fullt öppna termostat), 24 i mellanvåningen(termostaten lite nerdragna men bör nog justeras mer) och 21(termostaten lite nerdragna) på ovanvåningen.
Jag har en värmekurva på 0.8 och +2 i parallellförskjutning och har ställt in centralen att den skall hålla 21 grader.

Spontant känns det som om man vill se till att få stabilt 21 grader i källaren och sen justera resten av kåken med termostat. Frågan är bara hur värmekurvan fungerar med källare och resten av huset då det är olika material i väggarna eller skall man se hela kåken som en enhet ?
Ingen som har nått förslag hur man skall gå tillväga här ?
MVH
/P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.