Om man ändå tagit sig hela vägen ner till polen för att köpa kök. Lastar man då inte med sig en pall öl hem som man sedan kränger och därmed får halva köket betalt? :beer:

Undrar hur många flak en törstig hantverkare tar för att sätta ett kök..
 
  • Gilla
lasseseger och 1 till
  • Laddar…
En annan tänkbar "leverantör" med superlåga priser är BLOCKET!

Köpte nyligen ett stort Marbodalskök i "Vasa Ek", ca tio år gammalt och helt oskadat för 12.000 kr inkl. alla vitvaror av hög klass.

Använt av ett äldre par med (sannolikt) mycket god ekonomi.

På skoj begärde jag sedan en offert från Marbodal på ett likadant kök, men utan vitvaror.

Offerten slutade på ca 263.000 kr! Plus montering.

Bra timpenning på att själv montera ned och bära ut en köksinredning!

OK, det finns även skräp på Blocket, så man måste först kolla så man vet vad man köper!
 
Införsel av öl till Sverige för privatpersoner: Max 110 liter per person!
 
Itaka skrev:
Införsel av öl till Sverige för privatpersoner: Max 110 liter per person!
Nja, Max gränsen är snarare minst 110l, har man behov av mer för privat bruk, typ bröllop, 50-årsfest etc så kan man ta in mer.
 
Nimajneb skrev:
Nja, Max gränsen är snarare minst 110l, har man behov av mer för privat bruk, typ bröllop, 50-årsfest etc så kan man ta in mer.
Precis, och undrar om behovet att finansiera sitt nya kök ingår där :D
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Anders&Ylva skrev:
Precis, och undrar om behovet att finansiera sitt nya kök ingår där :D
Man kan nog definitivt använda köksmontering som en anledning till att behöva ta in extra kvantiteter öl.
 
Är man beredd att bryta mot förbudet att "kränga" alkoholen, så kanske gränser för införsel inte är utgör någon begränsande faktor.:confused:
 
  • Gilla
lasseseger
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Ta båt till Gdansk.
Ikea ligger vid köp centret Matarnia vid en stor väg.
Passa på att gå på Castorama där du kan fynda allt.
Nu har även vi gjort exakt detta. Väldigt positiv upplevelse måste jag säga. Total förtjänst är svårt att säga eftersom vi köpte en massa till ett badrum på Castorama. Men jag skulle gissa att nettoförtjänsten ligger någonstans mellan 15 och 20kkr.

Nästa resa blir nog bara till Castorama och då kan man ju åka från Ystad vilket är betydligt närmare och något billigare.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Låg Castorama vid Ikea? Jag såg bara OBI när jag var där, måste ha missat det helt.
 
Det finns två Castorama i närheten av IKEA. Ett ca 5 minuter innan och ett 5 minuter efter längs samma väg som IKEA ligger vid
 
Någon som vet när nya köket Metod kommer till Polen? Har försökt kolla på den Ikeas polska sajt, men är inte riktigt med på lingot... :screwy:
 
Jag har ritat upp ett likadant kök på svenska och polska hemsidan. I sverige kostar det ca 55 000 kr och i polen ca 35 000 kr.

Det jag funderar på att göra är att låta en speditionsfirma åka till ikea, lämna ordern och låta personalen på ikea plocka varorna (300 kr). Lastbilen väntar alltså under tiden och när det är klart lastar de in.

fraktkostnaden för detta skulle bli:

1 st pall 740 kg: 2700 kr
2 st pall 1480 kg: 3900 kr
3 st pall 2220 kg: 4120 kr
4 st pall 2950 kg: 4900 kr

Verkar detta vara vettiga priser?


Det jag köper är: kombinerad kyl/frys, spishäll, diskmaskin. 10 st 60cm underskåp, 2 st 30 cm underskåp, 3 st högskåp. Det är allt.

Hur många pallplatser kan det ta?
 
danielte skrev:
Hur många pallplatser kan det ta?
Fraktpriserna verkar väl ok, hur många pallar borde väl nån på Ikea kunna svara på tycker jag?
Tänk på att det fortfarande är Faktum i Polen.
 
danielte skrev:
Jag har ritat upp ett likadant kök på svenska och polska hemsidan. I sverige kostar det ca 55 000 kr och i polen ca 35 000 kr.

Det jag funderar på att göra är att låta en speditionsfirma åka till ikea, lämna ordern och låta personalen på ikea plocka varorna (300 kr). Lastbilen väntar alltså under tiden och när det är klart lastar de in.

fraktkostnaden för detta skulle bli:

1 st pall 740 kg: 2700 kr
2 st pall 1480 kg: 3900 kr
3 st pall 2220 kg: 4120 kr
4 st pall 2950 kg: 4900 kr

Verkar detta vara vettiga priser?


Det jag köper är: kombinerad kyl/frys, spishäll, diskmaskin. 10 st 60cm underskåp, 2 st 30 cm underskåp, 3 st högskåp. Det är allt.

Hur många pallplatser kan det ta?
Upplägget är intressant men det finns några luckor i processen.

- Vem ska betala?
- Vem ska lasta om från Ikeas kundvagnar till pallar?
- är fraktpriserna från terminal eller är dom inklusive upphämtning till lokal terminal?
- Att låta en lastbil stå o vänta flera timmar utanför IKEA lär kosta tusentals kronor i stilleståndskostnad.
- vem ombesörjer pallarna?

Samt som nämnts tidigare så är det Faktum i Polen och inte Metod.
 
Jag är intresserad av vilken speditionsfirma du pratar om och hur man sätter upp frakten. Vi har eventuellt andra varor vi skulle vilja hämta från Castorama men har ingen tid att åka till Polen just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.