Man ska alltid tänka stort! Hade tex inte råd med beboelig båt så då byggde kompisgänget vårat en flotte av lastpallar och spolarvätsketunnor och körde upp en husvagn på den ;)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Friggebod får du inte bygga. Punkt.

Här i Bohuslän får man inte bygga nån ö tror jag, men strandskyddet ska inte vara lika strikt i glest befolkade områden.
Som hempularen tror jag den stora risken är att du måste städa sjön.
 
Friggen går bort alltså (får väl göra som med friggeversion av husvagnsflotten och göra en anslutning om jag vill va lurig) men ön vill jag ändå ha lika mycket.
 
Fast det är ju ganska spännande att spekulera i det hela. Att bara köra ut en massa sten och grus på isen, flera år i rad. Till slut blir det så mycket så det kommer att sticka upp över ytan. Sen bara "oj, det har uppstått en ö här i mitt vatten. Coolt...".
 
Du måste antagligen göra en miljökonsekvensutredning för att öht få dumpa sten och grus i vattnet.
 
11 papp får man punga upp, samt ta bort den, om man här en frigge på ön olovligt hitta jag info om nu, den risken kan jag ta!
 
Om du kan visa att du restaurerar biotopen (sjön växer sakta igen, och det finns brist på sten och fast substrat som är gynnsamt för arterna x,y, och z, som finns i sjön och är skyddsvärda) eller att du skapar lekområden för fisk, habitat för kräftor eller häckningsplatser för fåglar, eller nåt annat som ses som miljövårdande så kanske det hjälper (i det fall du går vägen via ansökningar etc).

I Lillsjön där jag växte upp byggde kommunen (eller staden, vet inga detaljer) 3-4 små öar i slutet av 90-talet just för fågellivet, det går säkert att hitta exempel om man letar lite.

Jag vet folk som velat ha en kräftdamm och fått länsstyrelsen att betala nästan hela anläggningskostnaden (uppdämning av å, omvandling av betesmark till våtmark) så formulerar man sig rätt så bör det väl inte vara omöjligt att din ö t.o.m. blir skattefinansierad :)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6860
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
robbanonline: Mycket intressant. Ska sägas att det hela gäller hav, tomten är i en fjärd som mynnar ut i havet, sedan sin tur i sin egna lilla vik.
 
googla runt på tex "västernorrlands län skyddsvärda områden grunda havsvikar" kanske det går att hitta nån rapport eller dom i ett miljömål som gynnar dina planer!
 
Område 2, Björköfjärden består främst av mjuka bottnar, endast närmast stranden är det hårda bottnar i form av häll eller vanligen sten och småblock. Stränderna är speciellt i vikarna ofta bevuxna av vass. Från ca 8 m djup täcks de mjuka mycket sedimentrika bottnarna av en heltäckande tjock matta av blågrönalger, troligen Tolypothrix. Bitvis förekommer fläckar av svavelbakterierna Beggiathoa och Spirulina. Från ca 5 m djup förekommer kärlväxter vanligen borstnate (Potamogeton pectinatus) och slingor (Myriophyllum) men även Ranuculus band, särv (Zannichelia) och havsnajas (Najas marina) samt höstlånke (Callitriche hermafroditica) förekommer. Från 1-2 m djup kan
11
botten täckas till 100 % av antingen kransalger (Chara) eller stjärnandmat (Lemna trisulca). Generellt har kärlväxterna mycket påväxt och det verkar finnas en hel del fisk.


Björköfjärden bibehåller sin höga status som vacker illustration på större vik som håller på att avsnöras från havet p.g.a. landhöjningen. Björköfjärden liknar de grunda vikarna i område 26 och 23, även om det inte är lika frodigt och artrikt. Djuputbredningen av arterna verkar också vara mindre i detta område. Stränderna är delvis kraftigt exploaterade framförallt västra och norra stränderna, och en del lokal muddring förekommer i inloppet. Bottensamhällena på fjärdens östra och sydliga stränder är mer opåverkade och därför ger jag området fortfarande en hög prioritering för skydd med viss reservation.
Hittade bra info pangdirr, frågan är bara hur man med dessa förutsättningar skulle kunna mångfaldsträda i och med ön :) något som poppar upp direkt?
 
Redigerat:
Först och främst är det som många säger; du måste söka tillstånd för vattenverksamhet hos Länsstyrelsen. Jag har personligen sett att det ofta är till nackel med många ingrepp i naturen. Även de som tex anlägger en sjö eller restaurerar en fd. sjö upptäcker att det senare inte riktigt blir lika bra som man tänkt.
Du bor i Västenorrland Ni har ju rel bra landhöjning fortfarande -kan du inte bara vänta ca 100 år så har du snart din ö ! ;)
OM inte så gör en större flotte. Lättare , billigare och helt laglig!
 
O
Gör inget utan tillstånd....
Att ta bort ön lär bli väldigt mycket dyrare än att placera ut den.
 
Att anlägga en ö i havet i en vik utan att du kan påvisa synnerliga goda skäl ser jag nog som utsiktslöst. Möjligtvis något som skulle kunna vara av största vikt för en näringsverksamhet, allmän fritidsanläggning, camping, etc. Men att enbart göra det för man vill ha en ö, nej.
Men fundera på varför du vill göra det och till vilket syfte så har du tagit ett steg framåt, samt konsekvenserna om du inte får bygga din ö. Och är det näringsrelaterat som inte existerar idag behöver du säkerligen långt komna affärsplaner, finansieringar, etc.

Eller får du köpa dig en ö. Var vid ett tillfälle ute och fiskade på Mälaren utanför Härjarö när vi fick se en ö komma tuffande från Västeråshållet, nog för att man undrade vad som det var i termosen. När den kom närmare visade det sig vara en sådan där "naturbyggd kulle" på en flotte med vattenrutschkanor på väg mot Stockholm.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Eller får du köpa dig en ö. Var vid ett tillfälle ute och fiskade på Mälaren utanför Härjarö när vi fick se en ö komma tuffande från Västeråshållet, nog för att man undrade vad som det var i termosen. När den kom närmare visade det sig vara en sådan där "naturbyggd kulle" på en flotte med vattenrutschkanor på väg mot Stockholm.
Där har du svaret!!! Bygg en sån ö på pontoner åsså ställ en friggebod på'n. Mig veterligen finns inga definitioner på hur en båt skall se ut. Bråkar myndigheterna med dig så häng på en liten snurra på "stranden". (y)
 
Mikael_L
Det är generellt ganska negativa tongångar. Och det tror jag inte är utan anledning.
De flesta misstänker att projektet kommer stöta på patrull hos myndigheterna, vilket jag också tror.

Om jag hade egen sjö eller strandlinje på mina "ägor" skulle jag nästan 100% säkert bygga en trevlig liten bastuflotte med vedeldad bastukamin.
Den skulle givetvis gå att lyxa till lite extra med möjlighet att sova någon enstaka natt på osv.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.