Hej byggahus. Jag äger en tomt där jag har ganska stor fiske/vattenrätt, och sitter och funderar på om jag inom den skulle kunna bygga mig en egen ö där jag sedan kan placera en friggebod? helt enkelt genom att köra ut en massa sten m.m nu via traktor under vintern.

Det jag söker av er är väl en eventuell dumförklaring till varför det inte skulle gå, eller förhoppningsvis motsatsen.
 
Vi kan nog börja med ordet strandskydd. :|
 
Har suttit och läst om strandskyddet, men inget säger ju egentligen att jag inte skulle få kunna bygga en ö inom tomten om man så länge bortser från att jag skulle vilja placera en frigge där sedan. Att bygga en ö ur vattnet med sten/grus/jord är ju inte en anläggning, heller ingen pir.
 
Sedan fyller vi på med ordet vattenverksamhet. Troligen krävs tillstånd som söks hos Mark- och miljödomstolen.
 
Tack BiFuel! den infon jag ville ha. Någon som vill fälla en kommentar om hur troligt/icke troligt det vore att det skulle beviljas?
 
Mikael_L
Jag vet inte, men jag kan tänka mig att det finns många regler och myndigheter som kommer vilja hejda dig.
Jag kommer att tänka på dessa saker.
Marklov, krävs för schaktning eller uppfyllnad.
Strandskydd.
Miljöbalken (som är rolig, den kan användas till att förbjuda nästan vad som helst.)
Vattendom

Frågan är väl bara om var du ska söka lov först?
Eller om du ska strunta i att söka alls?

Undrar vad böter/sanktioner som man kan åläggas i efterhand?
 
Vissa mindre omfattande vattenverksamheter kan anmälas till länsstyrelsen. Länsstyrelsen prövar den anmälda vattenverksamheten ur naturmiljösynpunkt och har möjlighet att förskriva om försikighetsmått eller förbjuda den sökta vattenverksamheten för begränsa eller förhindra negativ miljöpåverkan. Om den anmälda vattenverksamheten har större påverkan på enskilda eller allmänna intressen kan Länsstyrelsen föreskriva att tillstånd måste sökas hos mark- och miljödomstolen.
Undantag.

Om det är uppenbart att varken allmänna eller enskilda intressen påverkas av den planerade vattenverksamheten behövs varken tillstånd från miljödomstolen eller anmälan till länsstyrelsen. Beviskravet att inga intressen påverkas ligger på den som vill bedriva vattenverksamheten.
http://www.lansstyrelsen.se/stockho...äller för vattenverksamhet/Pages/default.aspx

Jag skulle definitivt klassa mitt eventuella projekt som mindre omfattande, en liten plutte ö på mitt vatten(?) Någon negativ miljöpåverkan har det knappast, gäddorna kan gott simma runt ön. Men sedan det fetmarkerade, intresset ligger ju i att jag vill ha en egen liten ö, skulle ni inkludera det i "större påverkan på enskilda eller allmänna intressen"? sedan att jag innehar rådigheten råder det inga tvivel om.
 
Skall sägas att vattnets djup är under två meter, så ingen kolossal "utbyggnad" så sett.
 
Tråden flyttad hit från "tillbyggnad".
 
Mikael_L
Jag känner som han och grannarna fixade till sin strandlinje lite, i en gemensam operation.
Dom tog dit en grävare som skyfflade material i ett par dagar.
Inga våldsamma förändringar, utan det handlade mest om att krafsa ihop lite bottenmaterial och förstärka stranden lite och öka djupet utanför. Mig veterligen fördes inget material bort eller dit.
Så visst, rent tekniskt ändrade dom strandlinjen lite.

Innan var stranden långgrund och det samlades vatten i diverse håligheter och moras en bit upp på det som kunde anses vara fast mark.

Jag har aldrig hört något om att dom sökte något slags lov, men jag kan försöka kolla upp det lite.
 
Som jag tolkar den citerade texten så måste du anmäla till Länstyrelsen, som ev. skickar ärendet till mark o miljödomstolen. Sedan kan jag inte se annat än att du behöver dispens från strandskyddet, Strandskyddet gäller även markarbeten, för att inte tala om att du dessutom vill bygga en friggebod inom strandskyddet.

Det spekulerades högre upp i tråden om vilka påföljder det kan bli om man bara gör det. Det riktigt dyra där skulle jag tro är om man får order att riva ön igen. Att fiska upp alla stenarna från botten är betydligt värre än att köra ut dom på isen vid bygget.
 
ullberg
Mikael_L skrev:
Jag känner som han och grannarna fixade till sin strandlinje lite, i en gemensam operation.
Dom tog dit en grävare som skyfflade material i ett par dagar.
Inga våldsamma förändringar, utan det handlade mest om att krafsa ihop lite bottenmaterial och förstärka stranden lite och öka djupet utanför. Mig veterligen fördes inget material bort eller dit.
Så visst, rent tekniskt ändrade dom strandlinjen lite.

Innan var stranden långgrund och det samlades vatten i diverse håligheter och moras en bit upp på det som kunde anses vara fast mark.

Jag har aldrig hört något om att dom sökte något slags lov, men jag kan försöka kolla upp det lite.
Jag är rätt säker på att all form av muddring är tillståndspliktig, men om det söktes eller inte är väl en helt annan sak ;)

/U
 
Mikael_L
Jag tror som dig.

Allt man ska göra i detta land är ju så kinkigt.
Och har det med bygge eller mark att göra så blir det ännu jävligare kinkigt.
Och finns det vatten inom synhåll så blir det så överdjävligt oerhört kinkigt så det går int att beskriva.

Som jag ser det, typ... ;)



(edit:
Fast man kan ju lätt tänka sig mycket elände ifall (penning)starka intressen alltid kunde göra som dom vill, så en viss fördel finns det väl med systemet.)
 
I värsta fall får jag väl göra ön flytande via pontoner ;) men skulle inte ge samma känsla!
 
Ser framför mig hur du - om du nu överhuvudtaget kommer så långt - får bekosta en dyr undersökning om huruvida den trebenta slamsugarmasken håller sin årliga fortplantningsdans just där du vill anlägga en ö. ;)

Jag förstår dock till fullo den del av dig som gärna vill ha en liten ö, jag har ibland samma drag och drömmar själv. Hur kul vore det inte att kunna anlägga en ö i "sin" sjö!? En naturlig förlängning av när man som liten pöjk "byggde" en liten ö i strandkanten. :) Hos mig yttrar det sig i att anlägga en liten badbar damm i bäcken hos mina föräldrar.... Har legat i träda nu några år men skam den som ger sig! :D Och nej, jag vet inte om den trebenta masken håller till i bäcken......

Hur kul idén än är så tror jag den blir byråkratiskt och kanske framförallt ekonomiskt ogenomförbar, tyvärr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.