Min har jag köpt på Deltaco via ombud.
 
jsiei9:
Håller med. PoE är riktigt trevligt och jag är lite förundrad över att det inte används mer. Hemma har jag 8 övervakningskameror som strömförsörjs på det viset. Likaså den senaste AP som jag satt upp i utbygget vi gjorde för några år sedan.
I mitt inlägg som svar och medhåll till Mell ovan, så gällde det dock försörjning av utrustningen i "racket". Dessa behöver en hel del väggvårtor för strömmen vilket känns onödigt klumpigt. I mitt ena rack har jag ADSL, Router, 2st NAS, Logitech Touch och en AP som behöver 12V. I vårt mediarack så har jag ännu fler prylar som alla behöver 12V eller 5V. Även där smidigt med en AC/DC med flera utgångar. Dock, jag skulle vilja ha en som själv ställer in om det är 5V, 12V eller något däremellan.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, vad menar du med "platta"? En vanlig 19" patchpanel som de på kjell bygger inte mer än max 100mm med dragavlastning. Själva panelen är nog inte djupare än 50mm utan den. (Jag sitter på tåget så jag kan inte springa och mäta på ett representativt urval.) Det finns inget som hindrar att du skruvar upp den mycket närmare väggen än på fulldjup. Skruva den i en lagom tjock träbit om du inte vill göra någon abbrowinch med dubbla rackskenor eller så.
Deltaco, Kejll eller vissa ECS paneler är inte mer än ca 50-60 mm djupa.
Jag utmanar dina träbitar med denna http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...halplattor-vinklar/halplatta/230820/halplatta

Bockas med skruvstäd eller plåtbock så att man får en bred U-profil med 45 mm sidor och 110 mm "mage"
Blir alldelles lagom långt ut från väggen och fin plåt att fästa i
 
Utan autofunktionen så hade jag sagt att en gammal SCSI låda eller så hade varit perfekt.
visa har 40-50W nätdelar som lämnar både +5 och +12
 
Jag är lite fundersam på om det Janus82 menar med platta patchpaneler inkluderar själva racket? Bygger man rack själv kan man givetvis få allt riktigt slimmat. Mitt ormbo såg ni här (och nej, jag har fortfarande inte snyggat till det allt för mycket sen den bilden)

Vi hade uppe det här i denna tråd i våras, men tänkte höra om ni hittat något bra ställe idag att köpa lösa skenor, skruv och korgmuttrar? Tycker det är synd att classe slutade med det då det var lätt för privatpersoner att få tag på användbara saker och inte behövde beställa något.
 
souba skrev:
[bild]

Under uppbyggnad;)

Kör Telias 4g router med riktantenn som jag sen switchar ut till alla uttag, 11st totalt:)

Måste bara göra en liten anmärkning. Den lösa FKn till vägguttagen är ju inte riktigt ok...!
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Mats skrev:
Bjurran: Ett alternativ [länk]
Perfekt det är precis något sådant jag letade efter.

Skönt att ni kan förstå vad jag menar trots att jag blandar ihop paneler och rack. :banghead:
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Kan medela att kombinationen Zyxel switch Netgear Gbic och Intel fiberkort funkar bra.
Nu ska det väl vara slut på åskskadorna den vägen i alla fall :)
 
B
Inte speciellt stolt över placeringen under rören i pannrummet, mottagningen på trådlösa blir lite avskärmat av metallen...

På hyllan:
Nokia ADSL-modem (~10år gammalt)
Linksys e4200
 
  • uploadfromtaptalk1358363767761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
phl skrev:
PoE är synnerligen trevligt, framför allt med utrustning som direkt stödjer det. Har allt eftersom bytt de flesta enheter till PoE-kompatibla dito. För närvarande kör jag sex Ciscotelefoner, tre Netgear AP:s samt en Sonos Bridge på PoE. Den senare var jag tvungen att skaffa en sådan där PoE-extractor till. Kraften kommer från ett PowerDsine midspan.
Är på jakt efter ett par AP, även om jag inte nödvändigtvis behöver ha så dom fixar poe idag så känns det lite dumt att inte börja ta steget över....vilka netgear är det du använder och funkar dom bra? vad för några andra finns som känns vettiga i förhållande pris/prestanda? lite utanför tråden men hoppas det funkar ändå ;)
 
weavex skrev:
Måste bara göra en liten anmärkning. Den lösa FKn till vägguttagen är ju inte riktigt ok...!
Den är borta tillsammans med uttagen.-) Kör en 12v konverter som sitter i elskåpet bredvid nu ist så man lätt kan stänga av switcharna:)
 
Knäppte några bilder på min "installation". Inte så himla vacker, men funktionell:)

Här ser vi inkommande fiber (fast den syns inte) och "fiberbox". Den lilla boxen upptill innehåller också en TV-modul som i dagsläget inte används). Antennkabeln som går ut från den slutar inne i kabelkanalen, jag bara satte dit den för att testa hur man kan dra den snyggt. Kanalen skruvades upp först, när jag förberedde slangen genom den gamla ventilen (bakom träluckan), därav lite trångt. Eftersom vi har FTX så är alla gamla ventiler ändå stängda, så jag drog in en slang och fyllde med isolering och satte dit en trälucka. Enkelt för fiberkillarna att trycka in sin slang genom den istället för att borra hål genom väggen. Vi har 100/10 i dagsläget (ingår i 36 månader i priset för fiberinstallationen).
DSC_4335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi "huvuddelen" av det hela. ADSL-modemet med en Dovado-router på ska bort, men i väntan på 3 månaders uppsägningstid får den användas för lite labbande och så. Grejen med 3 antenner är en Asus RT-AC66U som jag först inte hade tänkt använda WLAN på ens (eftersom den står i källaren), men jag kom på att den andra "accesspunkten" (se nedan) har dålig täckning i källaren så jag slog på det. Till höger om den ligger ADSL-filtret (som också ska bort) och sen står den en switch för prylarna som finns i rummet (som är mitt arbetsrum). Står en överbliven switch under där också. Längst till höger syns ett skåp där det sitter två tiopars kroneplintar, när vi flyttade in drog jag 20 par från vinden vid elcentralen, så det är 10 par direkt från vinden till arbetsrummet, 10 par från vinden till elcentralen och 10 par från elcentralen till arbetsrummet. Det drogs inte med tanke på nätverk jag vi flyttade in utan det var tänkt för ISDN och tele från början. Vi har alltså haft ISDN tidigare (syns hål på väggen där de två jacken för de analoga linjerna suttit), sen skaffade vi ADSL och nu fiber. Med ISDN så var det ISDN-modemet som var router, för ADSL körde jag en gammal PC med först floppyfw och sen M0n0wall. De två hyllorna är helt nya, tidigare har grejerna suttit på väggen eller stått på en bänk nedanför.
DSC_4337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera all vacker märkning med maskeringstejp! :) Den är ny, förut var hälften av kablarna inte märkta och det var lite jobbigt... Rev allt och gjorde om i samband med att jag köpte nya routern inför fiberinstallationen.

Från mitt arbetsrum i källaren används alltså fyra par i ena plinten för förbindelse till garderoben i hallen där elcentralen sitter. Den är strategiskt belägen mitt i huset. Där sitter det två 8-portars switchar (och därifrån går det alltså kablar till alla möjliga ställen, flera går via vinden och sen ner i källaren samma väg som TV-antenn gick förut). På dörren till garderoben sitter basstation för telefonerna (vi kör enbart IP-telefoni med en Siemens S675IP och fyra handenheter) och en router som enbart används som accesspunkt för det trådlösa nätverket (ok, routern används som en 2-portars switch också för att spara en port i de andra switcharna och slippa en extra kabel till dörren).

DSC_4338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_4339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två switcharna i elcentralen har jag tänkt byta ut mot gigabitswitchar så småningom, men skulle vilja hitta några som är lika små (eftersom det blir trångt annars). De flesta 8-portars jag hittat har alla portar i rad, inte två rader som de här har.


Sen har vi en gammal router till sitter i gästrummet, men den används bara som switch där. Det är en nätverkskabel dragen dit som sen delas upp till HTPC och PS2.


Det som inte syns här är TV-biten, vi har en MythTV Backend står i källaren (rakt under elcentralen), TV-antenn går alltså från vinden rakt ner i källaren via elcentralen och så är det då nätverkskabel draget från elcentralen ner dit och så nätverkskabel dragen till de ställen där vi har HTPC (MythTV frontends).
 
phl skrev:
PoE är synnerligen trevligt, framför allt med utrustning som direkt stödjer det.
Visst. För exv. Ciscotelefoner så skulle jag nog tänka mig att satsa på det även hemma. Men annars så tycker jag inte att det ger lika mycket i en hemmiljö som det gör på jobbet. Problemet på jobbet är ju att för att få ström fram till tex en AP så måste man dra dit elektriker och det tar en massa tid och kostar en massa pengar. (Och så finns det ingen ledig grupp, eller någon i närheten som kan används, eller så måste någon spika kabel 50m osv. osv.) Bara hänga dit nätverk det gör man ju själv och så är det klart. Så det blir snabbare och billigare.

Hemma så har jag inte upplevt dessa problem på samma sätt. Och de är i vilket fall enklare och billigare att fixa till, så trots att jag är nätverksnörd så har PoE fått bero.
 
Jo_W skrev:
Är på jakt efter ett par AP, även om jag inte nödvändigtvis behöver ha så dom fixar poe idag så känns det lite dumt att inte börja ta steget över....vilka netgear är det du använder och funkar dom bra? vad för några andra finns som känns vettiga i förhållande pris/prestanda? lite utanför tråden men hoppas det funkar ändå ;)
Har tre olika Netgearmodeller, en gammal WG102, en WG103 samt en WAG102. WG102:an är en trotjänare, WAG102:an fungerar oxo utmärkt. De har i princip likadant webbgränssnitt, något som mer ser ut att härstamma från 90-talet men är snabbt och fyller sin funktion. WG103:an fungerar bra som AP men webbgränssnittet är skräp, mycket pga att det är långsamt. Kontentan är att dessa AP:s ger bra pris/prestanda.

Tittade mycket UniFi:s AP:s nyligen men det är endast deras dyrare modeller som har riktigt 802.3af (PoE-stöd), de andra kör vanlig passiv injektion =/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.