Hur kommer det sig? Vart kan dom tagit sig in? Bör jag fråga hustillverkar detta eller är det bara att sätta ut musfällor och gilla läget?

:confused:
 
Du får riva huset och bygga nytt. Tyvärr...
 
  • Gilla
MrPlow och 4 till
  • Laddar…
Darth Peter skrev:
Du får riva huset och bygga nytt. Tyvärr...
Ja! Precis, är ju där jag står å väger nu, det eller pröva att elda ner skiten å se om dom försvinner.
 
Räcker med ett hål stort som en femkrona för att de ska kunna ta sig in.
Köp råttgift på typ coop (vax tabletter) och lägg ut. Inom 3-4 dagar är mössen borta.
 
Det räcker med ett hål stort som en blyertspenna för att möss ska ta sig in. Bättre att sätta ut fällor istället för gift för då är risken att dom dör inne i en vägg eller liknande och ligger å ruttnar
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
souba skrev:
Ja! Precis, är ju där jag står å väger nu, det eller pröva att elda ner skiten å se om dom försvinner.
Nej bränn inte huset det är mord brand och skulle mössen då ha skadat sig ligger du illa till.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
En stor hink med vatten. En pappers ark ovanpå. Skär ett kryss i pappret. Gör en trappa upp. Lägg nått gott uppepå.
Dagen efter har du en nasty hink med döda gnagare....
 
Mikael_L
Ja det räcker väl med ett hål på typ en centimeter för att de små (gulliga?) rackarna ska komma in.

Skaffa katt.

Man ska vara noga att få tätt längst nere bakom fasaden, där är väl den vanligaste platsen som dom hittar något hål.
Det finns speciella "museband"
Prodnyhet-bygg-TJB-060408.jpg
Som man kan använda för att stoppa mössen men inte ventilationen.
Jag satte såna på friggeboden.
 
Ett musbesök är inget. Jag skulle bara sätta ut fällor och gilla läget.

Om det däremot upprepar sig många gånger skulle jag undersöka närmare vad det beror på.

Vi fick in möss i vårt ganska nya hus i höstas. Det berodde på att vi glömt en altandörr på glänt en kylig natt och tydligen var det trevligt för mössen att komma in i värmen...
 
Bortsett från alternativet öppen dörr el fönster så tycker inte jag att det är acceptabelt med möss inne, särskilt inte på nybyggda hus. Finns det ett ställe där mössen kan komma in så kommer det att fortsätta komma in möss där.

Tyvärr är det oftast inte lätt att hitta ingångarna, men det första stället att titta på är: kanten mellan golv/vägg. Ett särskilt poppis ställe är vid/under/bakom sopskåpet, särskilt om det finns rörgenomföringar. Oftast ser man spår av var de varit i form av musskit, (ca 2mm tjocka och 3-5mm långa brunsvarta).

Vad mössen är ute efter kan också vara bra att veta: mat och värme. I mössens ögon (nosar) är sopor/matrester = mat. Tänk också på att de har mycket bra noskorn, exempelvis torrskaffning (flingor etc) instängda i plastbackar med lock detekterar de (och gnager sig in till). Läcker det ut varmluft i konstruktionen så följer de värmen till källan, dvs inomhus.

Kan också vara bra, men tråkigt, att veta att möss är gnagare, (med betoning på att gnaga - på allt), vilket näppeligen är bra i hus med plastväggar. Det tycks mig vara essentiellt att plasten är hel och tät om man vill undvika mögel och rötskador i konstruktionen. Möss och tätskiktsfolie/plast är som eld och vatten, dvs en mycket dålig kombination.

Så om det inte är en strömus som kommit in pga öppna fönster/dörrar el pga att huset alldeles i dagarna blivit färdigställt så skulle jag kontakta byggfirman, och ev också försäkringsbolaget.
 
Tack för svar. Har letat hål under helgen men utan resultat, det är inte tätt längst ner mellan fasad och "vägg" men även om dom kommer in där så är det ju vindpapp och sen isol, plast, ods å gips. Så kan inte tänka mig att dom kommer genom en vägg och om dom gör det är det ju i stort sett omöjligt att hitta var:confused: Huset stod färdigt juni 2012..

Har inte haft några dörrar/fönter öppna mer än när vi gått in å ut så därifrån kommer dom inte. Har fått tag på 2 denna helg men troligen är det fler om man ser på skiten...
 
Mikael_L
souba skrev:
Tack för svar. Har letat hål under helgen men utan resultat, det är inte tätt längst ner mellan fasad och "vägg" men även om dom kommer in där så är det ju vindpapp och sen isol, plast, ods å gips.
Vindpapp, plast och isolering stoppar noll.
OSB och gips hejdar dom en liten stund, men vill dom förbi så gnager dom sig nog genom även det.
Men däremot har jag fått uppfattningen att mössen inte helt utan anledning börjar gnaga sig genom lite mer fasta hinder.
Att någon lukt, värmeläckage eller annat trevligt ska först skapa ett intresse.

Aja, jag vet väl inte speciellt mycket om möss, bara en svåger som hade gammalt hus på landet som aldrig blev av med mössen som berättat lite.
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Har mössen väl hittat en ingång så kommer de att fortsätta komma, som ett lämmeltåg i ultrarapid. För varje attackvåg blir det fler och fler ingångar/musmotorvägar/bohålor.

Sedan att det ska vara tätt... Det räcker att en regel (icke bärande) blev något för kort, "Ah, den blev liiite för kort, men får duga", el någon skada/vankant, och papp/plastfolie och asfaboard är ömtåliga och går lätt sönder "lite grand" t ex av snedislagna spikar. Har du som jag lockpanel utan Museband så är det ett he...te att hitta, om det nu är där de kommer in. T ex insektsnät av nylon vid takfoten är inte vatten värda mot möss.

Jag vill inte påstå att jag är expert på möss, men då jag bor på en gammal gård på landet i Skåne så tampas jag med dem jämt. Ett har jag lärt mig: dagens byggteknik bortser totalt från det faktum att det kan finnas möss. Jag har sett exempel på att inte ens 2" reglar alltid stoppar. Kan också konstatera att glas/stenull och plast tycks vara mössens favoriter att gnaga på och igenom. Även gipsskivor (längs kanten) går finfint. Jag har med egna ögon sett möss klättra på murade väggar uppåt som om de vore skjutna ur en kanon. Funkar säkert lika bra med en sågad fasad (finsågade fasadbrädor).

När de väl kommer in i golv, väggar och tak så är problemet att man inte kommer åt dem. Råttgift tänker de flesta då, men bortsett från att det är djurplågeri och ev kan drabba våra katter, så är det ingen höjdare med ruttnande muskadaver i stommen - det luktar. Sedan då det självklara att de gör schweizerost av isoleringen och fuktspärren, men de är gnagare så elledningar och vatten/värmeledningar i plast (inkl ev isolering runt) ligger också pyrt på det.

Då det här är ett nybyggt hus så tycker jag att du borde kunna hävda att det inte är riktigt gjort, och få professionell hjälp samt att slippa betala. Acceptera inget annat än solida fysiska spärrar, dvs t ex Museband och massivt trävirke. Vilket innebär att de måste hitta var mössen tar sig in.

Kan också nämna att katter är bra på möss, men inte på långa vägar tillräckligt. Vi har 4 katter, men det räcker inte. Enda året vi inte hade problem med möss var när vi hade 16 katter, varav 2 hungriga honor med ungar. Dock var 16 katter ett alldeles för stort "problem", så vi har nu lagt oss på en mer rimlig nivå av fyra katter. :)
 
Jag har inga speciella skydd på min friggebod, eller på garaget för den delen, och jag vet att jag har haft gnagare inne i garaget som gnagt sönder lite prylar tyvärr, men där har jag inte orkat bry mig än sålänge o kan heller inte stoppa dom från att komma in där om dom verkligen vill.
Tyckte jag hörde ljud i friggeboden (från väggar eller tak) så skaffade en elektrisk "råttskrämma" på Jula, den sänder ut högfrekventa toner o jag kör den konstant inomhus när jag inte är där. Efter det har jag inte hört några ljud alls, så tror faktiskt det har hjälpt!
Jag brukar dra ur den när jag sover där men tror eg inte man mår dåligt själv av att ha den på.
Jag kommer antagligen sätta upp en likadan inne i garaget senare, dom kostar runt 200kr, så med detta som påminnelse får jag nog köpa en till nästa gång jag är där.
Att sätta ut fällor utomhus känns meningslöst för min del då det säkert finns mängder med möss där jag håller till.
Det är lite skillnad att ha möss inne i huset o att ha dom i väggar o tak, skulle nog tro det är ganska normalt att ha möss i väggar o tak, det hade vi i mina föräldrars hus när jag var liten o det var en tegelvilla.
Jag bodde i källaren o där hörde man ganska ofta hur de sprang runt på kvällarna i mellanbjälklag eller var de nu höll hus.
Tror inte de trivs heller om det är människor som ger ljud ifrån sig i huset, utan vill nog ha lite lugn och ro, det är ju det de inte får med en råttskrämma då de tydligen hör toner över 20kHz.
 
Lägg ut vitlök! Hade skogsmöss i sommarstugan tidigare men började lägga ut vitlöksklyftor för kanske 20 år sedan. Har inget besvär nu längre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.