Jag har gjort flera utredningar kring tablets åt olika kunder. Den senaste var för ngt år sedan så det fanns inga "riktiga" windows 8 enheter ute, utan de körde win7 på olika processorer. Tycker själv att de är ganska smidigt med en laptop med pekskärm som man kan ta bort tangentbordet på. En av dessa kunder (i byggbranchen) kommer nu byta handdatorerna och laptops mot mot surface enheter som används både på kontoret och i fält. Vi har gjort användartester och de var mycket nöjda. På kontoret dockar dom enheten till ett extern tangentbord och mus.
 
Har sett någon ny Lenovo laptop som vart jävligt tunn. Surfplattor verkar som en rätt meningslös fluga bara.
 
steve5432 skrev:
Hon har idag en ganska gammal, slö och tung laptop.

Jag tycker att vi ska köpa in en Microsoft Surface som ersättare till denna laptop.

Hon å andra sidan tycker vi bör köpa en tunn laptop

Vad säger ni andra, finns det någon anledning till en surface, när det finns idag så många laptops (även vissa med pekskärm) som gör jobbet minst lika bra? Är tablets mer en leksak för teknikfrälsta och prylgalningar, eller finns det något vettigt argument till varför man ska välja en sådan istället?
Jag har klippt ut kärnpunkterna ut ditt inlägg här.

Hon vill alltså byta ut sin trötta laptop mot en ny, medans du vill köpa en leksak till dig till henne och letar rationella argument för det. Det låter ungefär som kompisens farsa, som köpte ett modellflygplan i present till frun.

För tusan, säg åt frun att gå och köpa sig den laptop hon vill ha. Vill du ha en leksak så köp den själv. Det är inget fel att köpa vuxenleksaker och stå för det.
 
peternicklas
Jag hade köpt en liten tunn och nätt laptop. Finns många olika idag och se till att den har en SSD disk. Asus, Samsung m.fl. är tänkbara allternativ. En tablet är en stor mobiltelefon som inte lyckas med att nå upp till en laptopstatus, en "leksak".
 
steve5432 skrev:
Men type cover är ju som ett fysiskt laptop tangentbord, säger de som har prövat...?



Vill gärna höra om du har hittat några argument här som inte jag har gjort. Min brorson jobbar på en teknikfirma (IT-konsult) och sysslar med att utveckla program, senast har de gjort ett antal windows 8 program, och håller på att testa surface. Har fått en hel del info från honom samt att jag har googlat själv och läst på. Kan ju endast ta topp 3 ?

Vänligen
S

Jag jobbar själv som utvecklare med Microsoft teknik i fokus och jag har labba lite med att Windows 8 appar.

Var kanske lite otydlig när jag svarade. Det jag inte gillar är Windows RT och Metrogränssnittet.
Eftersom du bara har metro gränssnittet på en Win RT maskin så är du helt inlåst på att köra program som är utvecklat för Metro och i dagsläget är utbudet minst sagt magert. Även om Microsoft har levererat fantasktiskt stöd för utvecklare när det gäller utveckling av appar till Windows 8 så är det ingen garanti att tillräckligt många kommer satsa på att utveckla appar till Windows 8.

Sedan är Metro användargränssnittet mindre bra. Det kommer inte ens i närheten av IOS eller Android när det gäller användbarhet. Tex när jag fick min första Iphone så hade jag aldrig använt en Iphone innan, men det var inga problem alls att komma igång. Det var i princip bara att slå igång den börja använda den. Hur man navigerade runt i gränssnittet, var saker fanns och hur man gjorde saker med den var i det närmaste 100% intuitivt.

Metros användargränssnitt däremot är rörigt, en del funktioner är undanstoppade på ologiska ställen och inte alls lika intuitivt som tex IOS.

Sedan ska visst inte Surface RT ha något svenskt språkpaket, men de kanske har har kommit nu.

Ska du, den närmaste tiden, köpa en Win8 platta så köp en smed riktigt Windows 8 så du oxå kan köra vanliga Windowsprogram. Du kanske inte får den vassaste datorn på marknaden men den räcker gott för vanligt vardagsanvändande. Vill du ha en renodlad padda så skaffa en med IOS eller Android. De är i dagsläget mycket mognare produkter och bättre.
 
raveper skrev:
Har sett någon ny Lenovo laptop som vart jävligt tunn. Surfplattor verkar som en rätt meningslös fluga bara.
(sa inte Ines Usman nästan det samma om Internet? ;) )

Det tyckte jag oxå tills jag fick min första Ipad. Men ska man i första hand surfa, läsa böcker, tidningar eller magasin, se film eller kanske använda den till saker som inte använder allt för mycket inmatningar så är den helt suverän.

Tex så har jag nästan helt slutat köpa tidiningar och magasin i pappers format. Köper dem digitalt och läser dem på paddan ist. Bra både för miljön och plånboken :)

I grund och botten handlar det om vilka behov man har, i TS fall är nog en Ultrabook nog de vettigaste valet.
 
peternicklas
Är det någon som vet när Surface kommer till Sverige samt att den har våra tangenter?
 
Om du bestämmer dig för hybridvarianten, se till att leka lite med den innan du köper den. Jag har själv en asus transformer infinity pad (eller vad den nu heter) och den är jag rejält missnöjd med. Som platta är den halvkass (min ipad 2 är way better, men det kan ju vara en smaksak) och med tangentbordet dockat är den inte att anses som en laptop. Den är inte optimerad i funktionaliteten utan känns som en utökad platta, och tyngden i skärm kontra tgb gör att balansen är helt off. Jag är medveten om att det jag har är en android-platta, men min poäng är att det jag trodde skulle ersätta min betydligt tyngre laptop inte gör det, så jag pendlar fortfarande med en tegelsten.

Kort sagt: är behovet en laptop, köp något som funkar fullt ut som en laptop. Om du dessutom kan slita bort skärmen och leka med den får det anses vara bonus.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Själv använder jag fysiskt tangentbord till min iPad (gen 2), och det kan ju också vara en utvecklingsväg. På vissa sätt funkar den betydligt bättre att skriva på än en konventionell dator. Jag gillar också att den då blir som en bärbar som inte har någon musplatta som jag kan råka komma åt (med konsekvens att markören flyttar sig medan jag skriver).
I övrigt håller jag dock med de som tycker att en dator inte alltid kan ersättas av en platta.
 
noone70 skrev:
Jag jobbar själv som utvecklare med Microsoft teknik i fokus och jag har labba lite med att Windows 8 appar.

Var kanske lite otydlig när jag svarade. Det jag inte gillar är Windows RT och Metrogränssnittet.
Eftersom du bara har metro gränssnittet på en Win RT maskin så är du helt inlåst på att köra program som är utvecklat för Metro och i dagsläget är utbudet minst sagt magert. Även om Microsoft har levererat fantasktiskt stöd för utvecklare när det gäller utveckling av appar till Windows 8 så är det ingen garanti att tillräckligt många kommer satsa på att utveckla appar till Windows 8.

Sedan är Metro användargränssnittet mindre bra. Det kommer inte ens i närheten av IOS eller Android när det gäller användbarhet. Tex när jag fick min första Iphone så hade jag aldrig använt en Iphone innan, men det var inga problem alls att komma igång. Det var i princip bara att slå igång den börja använda den. Hur man navigerade runt i gränssnittet, var saker fanns och hur man gjorde saker med den var i det närmaste 100% intuitivt.

Metros användargränssnitt däremot är rörigt, en del funktioner är undanstoppade på ologiska ställen och inte alls lika intuitivt som tex IOS.

Sedan ska visst inte Surface RT ha något svenskt språkpaket, men de kanske har har kommit nu.

Ska du, den närmaste tiden, köpa en Win8 platta så köp en smed riktigt Windows 8 så du oxå kan köra vanliga Windowsprogram. Du kanske inte får den vassaste datorn på marknaden men den räcker gott för vanligt vardagsanvändande. Vill du ha en renodlad padda så skaffa en med IOS eller Android. De är i dagsläget mycket mognare produkter och bättre.
Hej!

Jo det är jag medveten om, att det endast är vissa program såsom office som är digitalt signerade av Microsoft, som kan köra i "desktop", alla andra program måste vara kompilerade för ARM, upplagda i appstore och i metro-style. Detta ser vi nödvändigtvis inte som en nackdel, då det kommer att komma många windows 8 appar i framtiden. Vi har pejl på det!

Sen håller jag inte alls med dig om iOS kontra Metro. Påde frun och jag tycker att Metro ger ett mycket bättre utnyttjande av skärmytan och ett mycket smartare upplägg än vad iOS kan erbjuda.

Ta bara charms-menyn som ligger perfekt till hands med höger tumme, samt webbsurfning med safari som endast har vanliga tabbar medans du med IE10 får i mitt tycket ett mycket smartare utnyttjande av skärmytan (t.ex. med dina öppna fönster i en miniatyrvy där uppe).

Flash funkar dessutom för ett antal utvalda sajter (och det går ju att lägga till fler via hacket på www.idg.se)

Sen är ju startskärmen hästlängder bättre och smartare uppbyggd än iOS där ipadversionen bara är en förstoring av iphone med ännu större mellanrum mellan sina "dumma" statiska ikoner. Tycker det tar priset i slöhet/dumhet när väderappen konstant rapporterar 23 C och solsken medans kalenderappen klarar av att visa dagens datum. Nä, där har metro och sina live tiles betydligt mer att komma med. Sen är det ju givetvis en smaksak vad man gillar, metro är ju väldigt nedbantat utan snygga gradienter eller annan "chrome" som apple är ganska duktiga med. Men då min fru har kört windows phone ett tag och är närmast kär i det så uppfattar jag det som om det inte blir något problem med en platta.

Vi har inte bestämt oss än, tyvärr finns det dåligt med hybrider ute hos handlarna, och de tilltalar oss inte jättemycket faktiskt. Och surface har ju inte ens kommit till sverige än med svenskt type cover.

Jag tror vi har bra koll på de faktiska nackdelarna med surface RT, och helt klart slår den en ipad i fråga om produktivitet i framför allt mitt tycke, då den är mer "pc-lik" och man är inte tvingad att köpa svindyra tillbehör för att få t.ex. usb (jämför med camera connection kit som inte ens funkar som en riktig usb utan bara för kameror som kostar typ 500 kr). Men en riktigt tunn laptop ligger helt klart som en kandidat, dock blir det nog windows 7 på den, för ingen av oss har fattat vad man ska ha metro till utan pekskärm. Metro funkar jättebra som pekgränssnitt så länge man håller sig där.

OBS - Vill inte att tråden spårar ut till en ipad vs win8 vs android tråd - OBS. Vår uppfattning är klar på den punkten, vi har använt oss av båda produkterna...

Vänligen
S
 
[länk]

Det är väl knappast hälften av en vanlig Ultrabook?
Låt mig säga så här: Den är inget jag skulle sitta och jobba vid mer än fem minuter i sträck. Några brister:

* För liten skärm för att använda som dator.

* Kasst tangentbord (det här är en showstopper för mig, har jag inte ett bra tangentbort så får jag ont i händerna direkt).

* Isärtagbarheten ger en makaniskt ömtålig lösning. Kontakten är en svag punkt, och risken finns dessutom att datorbiten åker i golvet om man bär den eller sitter med den i knät.

* Formfaktorn gör att utrymmet utnyttjas dåligt. Man kan inte ha en lika vass processor, därför att man inte kan ha en vettig fläkt. Man kan inte ha lika stort batteri, eftersom tangentbordet bara är tangentbord (det finns en hel del luft där som man kunde haft ett batteri i om den inte var isärtagbar.

* Ingen CD/DVD-läsare. Inte en jättestor sak idag, men rätt praktiskt när man vill blåsa in ett annat OS (Vilket, för mig, skulle dröja ungefär tre minuter efter att jag packat upp den, jag kör inte längre riskabla OS som Windows om jag kan undvika det, när Linux finns som bättre alternativ. Men, det är min personliga smak, inte alla delar den. Dessutom, även om jag måste köra Windows så kör jag aldrig en färdiginstallerad, jag installerar själv så att jag har koll på installationen.). Visst, man kan göra en bootbar USB-pinne, men det är lite extra strul.

* Priset. Den kostar för fanken som en bättre bärbar OCH en bättre platta. Kanske det då är bättre att köpa en bättre bärbar OCH en bättre platta istället? För de pengarna får man:
** en helt OK laptop med 17" skärm (cirka 5 000 kr), siffertangentbord och mer pulver under huven på alla sätt
** PLUS en bra platta (tex Samsung Galaxy Tab, cirka 4 000 kr)
** PLUS en billigare platta (tex den här: http://liliputing.com/2012/11/chuwi...x-1536-pixel-display-rockchip-rk3066-cpu.html , under 3000 kr)
** PLUS att man har en tusenlapp över till två rejäla SD-kort till pekplattorna.
Det är helt enkelt ineffektivt spenderade pengar.

Nej, om jag skulle köpa en Windowsbaserad pekplatta så skulle det vara en som klarar något som ingen annan klarar, tex denna 27" platta från Lenovo eller den planerade 36" efterföljaren (fast då är jag brädspelsnörd...): http://www.geek.com/articles/chips/...-the-27-inch-18-pound-lenovo-horizon-2013017/ . Och även då så skulle det ta cirka tre minuter innan jag lade in Linux på den...

Edit: Redigerad för bättre läsbarhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Troberg skrev:
Låt mig säga så här: Den är inget jag skulle sitta och jobba vid mer än fem minuter i sträck. Några brister:

* För liten skärm för att använda som dator.

* Kasst tangentbord (det här är en showstopper för mig, har jag inte ett bra tangentbort så får jag ont i händerna direkt).

* Isärtagbarheten ger en makaniskt ömtålig lösning. Kontakten är en svag punkt, och risken finns dessutom att datorbiten åker i golvet om man bär den eller sitter med den i knät.

* Formfaktorn gör att utrymmet utnyttjas dåligt. Man kan inte ha en lika vass processor, därför att man inte kan ha en vettig fläkt. Man kan inte ha lika stort batteri, eftersom tangentbordet bara är tangentbord (det finns en hel del luft där som man kunde haft ett batteri i om den inte var isärtagbar.

* Ingen CD/DVD-läsare. Inte en jättestor sak idag, men rätt praktiskt när man vill blåsa in ett annat OS (Vilket, för mig, skulle dröja ungefär tre minuter efter att jag packat upp den, jag kör inte längre riskabla OS som Windows om jag kan undvika det, när Linux finns som bättre alternativ. Men, det är min personliga smak, inte alla delar den. Dessutom, även om jag måste köra Windows så kör jag aldrig en färdiginstallerad, jag installerar själv så att jag har koll på installationen.). Visst, man kan göra en bootbar USB-pinne, men det är lite extra strul.

* Priset. Den kostar för fanken som en bättre bärbar OCH en bättre platta. Kanske det då är bättre att köpa en bättre bärbar OCH en bättre platta istället? För de pengarna får man:
** en helt OK laptop med 17" skärm (cirka 5 000 kr), siffertangentbord och mer pulver under huven på alla sätt
** PLUS en bra platta (tex Samsung Galaxy Tab, cirka 4 000 kr)
** PLUS en billigare platta (tex den här: [länk] , under 3000 kr)
** PLUS att man har en tusenlapp över till två rejäla SD-kort till pekplattorna.
Det är helt enkelt ineffektivt spenderade pengar.

Nej, om jag skulle köpa en Windowsbaserad pekplatta så skulle det vara en som klarar något som ingen annan klarar, tex denna 27" platta från Lenovo eller den planerade 36" efterföljaren (fast då är jag brädspelsnörd...): [länk] . Och även då så skulle det ta cirka tre minuter innan jag lade in Linux på den...

Edit: Redigerad för bättre läsbarhet.
Du jämför ju äpplen och päron... Lenovo Helix, precis som vilken Ultrabook som helst, kan inte konkurrera med en 17" workstation när det gäller prestanda och ergonomi.
Allt är ju beroende på vad man är ute efter. Är det en liten lätt ultrabook du vill ha så är den definitivt ett alternativ, är det en workstation 17" skärm så är den inte ett alternativ. Jag tror inte TS sambo är speciellt intresserad av att bära omkring på en släpbar dator som väger närmare 5kg. Jag har själv en 17" Dell Precision(bara strömadaptern till den väger mer än vad en normal Ultrabook gör) och jag skulle inte rekommendera den till någon som inte har de behoven som jag har, vilket kanske 1% av alla datoranvändare har.

Sedan skulle jag gärna vilja se den 17" bärbara med en i7 proc, 256 ssd och 8gb minne som du kan köpa för 5000kr?
 
steve5432 skrev:
Hej!

Jo det är jag medveten om, att det endast är vissa program såsom office som är digitalt signerade av Microsoft, som kan köra i "desktop", alla andra program måste vara kompilerade för ARM, upplagda i appstore och i metro-style. Detta ser vi nödvändigtvis inte som en nackdel, då det kommer att komma många windows 8 appar i framtiden. Vi har pejl på det!

Sen håller jag inte alls med dig om iOS kontra Metro. Påde frun och jag tycker att Metro ger ett mycket bättre utnyttjande av skärmytan och ett mycket smartare upplägg än vad iOS kan erbjuda.

Ta bara charms-menyn som ligger perfekt till hands med höger tumme, samt webbsurfning med safari som endast har vanliga tabbar medans du med IE10 får i mitt tycket ett mycket smartare utnyttjande av skärmytan (t.ex. med dina öppna fönster i en miniatyrvy där uppe).

Flash funkar dessutom för ett antal utvalda sajter (och det går ju att lägga till fler via hacket på www.idg.se)

Sen är ju startskärmen hästlängder bättre och smartare uppbyggd än iOS där ipadversionen bara är en förstoring av iphone med ännu större mellanrum mellan sina "dumma" statiska ikoner. Tycker det tar priset i slöhet/dumhet när väderappen konstant rapporterar 23 C och solsken medans kalenderappen klarar av att visa dagens datum. Nä, där har metro och sina live tiles betydligt mer att komma med. Sen är det ju givetvis en smaksak vad man gillar, metro är ju väldigt nedbantat utan snygga gradienter eller annan "chrome" som apple är ganska duktiga med. Men då min fru har kört windows phone ett tag och är närmast kär i det så uppfattar jag det som om det inte blir något problem med en platta.

Vi har inte bestämt oss än, tyvärr finns det dåligt med hybrider ute hos handlarna, och de tilltalar oss inte jättemycket faktiskt. Och surface har ju inte ens kommit till sverige än med svenskt type cover.

Jag tror vi har bra koll på de faktiska nackdelarna med surface RT, och helt klart slår den en ipad i fråga om produktivitet i framför allt mitt tycke, då den är mer "pc-lik" och man är inte tvingad att köpa svindyra tillbehör för att få t.ex. usb (jämför med camera connection kit som inte ens funkar som en riktig usb utan bara för kameror som kostar typ 500 kr). Men en riktigt tunn laptop ligger helt klart som en kandidat, dock blir det nog windows 7 på den, för ingen av oss har fattat vad man ska ha metro till utan pekskärm. Metro funkar jättebra som pekgränssnitt så länge man håller sig där.

OBS - Vill inte att tråden spårar ut till en ipad vs win8 vs android tråd - OBS. Vår uppfattning är klar på den punkten, vi har använt oss av båda produkterna...

Vänligen
S
Ja bara du vet vad du ger dig in på så... :)

Men köper ni en vanlig bärbar skulle jag rekommendera er att köra på Windows 8. Bara för att du kör Windows 8 så behöver du ju inte köra Metroappar för det, det går ju alldeles utmärkt köra i vanliga windowsläget. Jag kör i dagsläget både Windows 7 och 8. 8an känns både snabbare och stabilare än 7an.
 
noone70 skrev:
Du jämför ju äpplen och päron... Lenovo Helix, precis som vilken Ultrabook som helst, kan inte konkurrera med en 17" workstation när det gäller prestanda och ergonomi.
Allt är ju beroende på vad man är ute efter. Är det en liten lätt ultrabook du vill ha så är den definitivt ett alternativ, är det en workstation 17" skärm så är den inte ett alternativ. Jag tror inte TS sambo är speciellt intresserad av att bära omkring på en släpbar dator som väger närmare 5kg. Jag har själv en 17" Dell Precision(bara strömadaptern till den väger mer än vad en normal Ultrabook gör) och jag skulle inte rekommendera den till någon som inte har de behoven som jag har, vilket kanske 1% av alla datoranvändare har.
Jag plockade bara en jag skulle valt, det finns gott om små varianter i samma prissegment (eller till och med billigare). Ta någon annan, det finns gott om maskiner.

noone70 skrev:
Sedan skulle jag gärna vilja se den 17" bärbara med en i7 proc, 256 ssd och 8gb minne som du kan köpa för 5000kr?
SSD kan vara svårt att få för det priset, men med en 500 GB hårddisk istället är det inga problem alls. Heck, jag tittar efter en maskin till ena dottern i den klassen, och har hittat flera riktigt bra maskiner för kring 4000. Då är det dessutom bra tillverkare, typ HP, ASUS och Toshiba, inget Dell eller ACER eller liknande skräp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.