3 245 299 läst · 11 032 svar
3245k läst
11,0k svar
Värsta elkopplingen?
Tja, en knapp dm skulle jag tro, men det var inte menat att vara speciellt vetenskapligt. Det intressanta var att det inte handlade om nA eller uA utan var i närheten av vad som kan vara dödande.
Det kan ju vara så att att strålarna från ett duschmunstycke är diskontinuerliga och att det därför inte flyter någon ström, men jag avstår..
Det kan ju vara så att att strålarna från ett duschmunstycke är diskontinuerliga och att det därför inte flyter någon ström, men jag avstår..
Tja, jag var väl närmast nyfiken att uppskatta konduktiviteten.
Nu är jag inte karl nog att sätta upp någon slags volymintegral eller numerisk metod för att bestämma hur det elektriska fältet runt två elektroder ska omvandlas till en sträcka + area som en linjär avbildning av detta, som sen enkelt går att räkna om till resistivitet, eller konduktivitet.
Men om jag ansätter att ditt test motsvarar att sätta en kub med 1dm sida med ditt vatten i och en platta på 1dm2 på varje sida som får motsvara gafflarna så kan det säkert vara ganska grovt fel, men knappast överstigande 1 tiopotens iaf.
Och då blir det en resistivetet på p=R*(A/l) = 20000*(0,01/0,1) = 2.000
Och därmed en konduktivitet på 1/2.000 = 5mS/meter.
Och detta är en helt möjlig konduktivitet ifrån ett svensk kommunalt vattenreningsverk om jag nu inte minns siffrorna fel. Inget jätterent vatten, men beroende på vilka föroreningar det har så är det nog helt och fullt möjligt. Jag vill också minnas från tiden jag grejade med sånt här att det bästa destilerade/avjoniserade vatten jag hade tillgång till hade lite mindre än 0,01 mS/m. Men om kärlet stod öppet så vattnet fick karboniseras utav CO2 från atmosfären så hade det destillerade vattnet efter några timmar minst 5ggr så hög konduktivitet.
Jag tror egentligen ditt vatten, mycke_nu, har högre konduktivitet än så, för att räkna med elektrodytor på 1dm2 som motsvarande gafflar känns som lite väl grovt. =)
Nu är jag inte karl nog att sätta upp någon slags volymintegral eller numerisk metod för att bestämma hur det elektriska fältet runt två elektroder ska omvandlas till en sträcka + area som en linjär avbildning av detta, som sen enkelt går att räkna om till resistivitet, eller konduktivitet.
Men om jag ansätter att ditt test motsvarar att sätta en kub med 1dm sida med ditt vatten i och en platta på 1dm2 på varje sida som får motsvara gafflarna så kan det säkert vara ganska grovt fel, men knappast överstigande 1 tiopotens iaf.
Och då blir det en resistivetet på p=R*(A/l) = 20000*(0,01/0,1) = 2.000
Och därmed en konduktivitet på 1/2.000 = 5mS/meter.
Och detta är en helt möjlig konduktivitet ifrån ett svensk kommunalt vattenreningsverk om jag nu inte minns siffrorna fel. Inget jätterent vatten, men beroende på vilka föroreningar det har så är det nog helt och fullt möjligt. Jag vill också minnas från tiden jag grejade med sånt här att det bästa destilerade/avjoniserade vatten jag hade tillgång till hade lite mindre än 0,01 mS/m. Men om kärlet stod öppet så vattnet fick karboniseras utav CO2 från atmosfären så hade det destillerade vattnet efter några timmar minst 5ggr så hög konduktivitet.
Jag tror egentligen ditt vatten, mycke_nu, har högre konduktivitet än så, för att räkna med elektrodytor på 1dm2 som motsvarande gafflar känns som lite väl grovt. =)
Denna typ av duschmunstycke/värmare säljs tydligen lite överallt.. och det verkar inte som att det är miljontals personer som dör.. så den fungerar tydligen..
Vad jag har kunnat googla fram så säljs den både i sydamerika, afrika och asien.
http://www.lorenzetti.com.br/portal_duchas.asp
5500W vid 220v anger dom.
http://www.cec.com.br/material-hidr...v/ducha-maxi-ducha-220v-5500w?produto=1061456
Hyffsat pris i alla fall, i Sverige får man ju knappast värme i duschen för 90:-
Vad jag har kunnat googla fram så säljs den både i sydamerika, afrika och asien.
http://www.lorenzetti.com.br/portal_duchas.asp
5500W vid 220v anger dom.
http://www.cec.com.br/material-hidr...v/ducha-maxi-ducha-220v-5500w?produto=1061456
Hyffsat pris i alla fall, i Sverige får man ju knappast värme i duschen för 90:-
Någon nämde, tror jag, att den skulle jordas separat i backen, och om man tittar på bilderna som finns lite här och var så verkar det finnas en koppartråd i mitten av munstycket, tråden är kanske till för jordningen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 834 inlägg
Ja och dessutom är ju avståndet ner till den duschande mycket större, kanske två, tre, fyra gånger så långt som mellan elektrodinfästningarna med motsvarande högre resistans. Dessutom så blir det ju parallell-koppling mellan vattnet i duschhuvudet och huvudet på den duschande (via vattnet alltså) så antagligen är det en ganska liten den av strömmen som skulle delas upp genom den duschandes huvud.mycke_nu skrev:Tja, en knapp dm skulle jag tro, men det var inte menat att vara speciellt vetenskapligt. Det intressanta var att det inte handlade om nA eller uA utan var i närheten av vad som kan vara dödande.
Det kan ju vara så att att strålarna från ett duschmunstycke är diskontinuerliga och att det därför inte flyter någon ström, men jag avstår..
Om man lägger ihop det med mer eller mindre fungerande jordning/potentialutjämning i duschmunstycket (och i många fall lägre spänning) så har vi nog svaret till att man fortfarande har större delen av befolkningen i livet fjärran länder.
Frågan jag ställer mig är om man i så fall skall kalla det skyddsjordning eller funktionsjordning? Skyddande funktionsjordning kanske?
Vår torktumlare som hängde med i husköpet kinkar, indikeringslampan tänds när man drar upp timern men den startar inte när man stänger luckan och trycker på start.
Den är ansluten i ett 3-fas dosa för fast montage, så jag tänkte kika där till att börja med, efter att vi kollat att med tumlare, filter och vattenbehållare m.m. enligt manualen.
Öppnar locket och konstaterar att här ser det ut att ha varit lite varmt.
Det är inte något proffs som avisolerat kabeln till tumlaren och skruva in, kolla den bruna.
Aha en enfas ansluten på S nolla och jord.
Men skruvarna för S ser ut att vara sotiga :eek:
Lossar dosan och kikar på baksidan (ber om ursäkt för den suddiga mobilbilden)
Det har varit rätt ljummet och S-fasen lossnade utan att jag varit framme med skruvmejseln
Den grå kabeln ser även den rätt bränd ut och 2 av fasernas ledningar är "stela och frasiga" i isoleringen.
Märker när jag känner på skruvarna att skyddsjord inte var åtdragen.
Säkringarna till tumlaren får vara ur tills det blivit nya kablar dragna från centralen.
Passar på att kontrollera motsvarande dosa för tvättmaskinen och där var inte nollan åtdragen.
Hmmm får bli att bjuda hit elektrikerkamraten på en längre fika!
Någon som har något tips på vad som kan ha gett upp i tumlaren, ev pga denna glappkoppling?
Det är en Whirpool AWZ 555, men den har kanske tillräckligt många år på nacken för att bytas ut?
Den är ansluten i ett 3-fas dosa för fast montage, så jag tänkte kika där till att börja med, efter att vi kollat att med tumlare, filter och vattenbehållare m.m. enligt manualen.
Öppnar locket och konstaterar att här ser det ut att ha varit lite varmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte något proffs som avisolerat kabeln till tumlaren och skruva in, kolla den bruna.
Aha en enfas ansluten på S nolla och jord.
Men skruvarna för S ser ut att vara sotiga :eek:
Lossar dosan och kikar på baksidan (ber om ursäkt för den suddiga mobilbilden)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har varit rätt ljummet och S-fasen lossnade utan att jag varit framme med skruvmejseln
Den grå kabeln ser även den rätt bränd ut och 2 av fasernas ledningar är "stela och frasiga" i isoleringen.
Märker när jag känner på skruvarna att skyddsjord inte var åtdragen.
Säkringarna till tumlaren får vara ur tills det blivit nya kablar dragna från centralen.
Passar på att kontrollera motsvarande dosa för tvättmaskinen och där var inte nollan åtdragen.
Hmmm får bli att bjuda hit elektrikerkamraten på en längre fika!
Någon som har något tips på vad som kan ha gett upp i tumlaren, ev pga denna glappkoppling?
Det är en Whirpool AWZ 555, men den har kanske tillräckligt många år på nacken för att bytas ut?
Kan du komma åt att snurra på trumman efter att du tryckt på start. Min trumma kom jag åt genom botten, då trumman låg på sidan. Om trumman snurrar igång och hålls igång, skulle jag prova med att byta motorkondensatorn, ( en hundralapp på Elfa)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här med olika färger är tydligen någonting man blandar för att det ska bli fint. Inte många av skarvarna som var samma färg.
Var och rotade i svärmors lägenhet där badrummet blev renoverad av en "seriös" firma med "behörig" elektriker från söder om Östersjön. Då badrummet är litet kom badrumsskåpet med ett uttag relativt nära duschen - typ ett draperi emellan ... Har inte hunnit kolla än om det går att koppla bort uttaget men ville i vilket fall som helst ha belysningen i skåpet kopplad via JFB'n som de installerade för värmegolvet då en separat JFB för lägenheten skulle innebära centralbyte.
Detta är sekundärsidan på JFB'n med matningen till värmegolvet ...
Denna jordledare hör till kabeln som matar JFB'n, lös och ledig i båda ändorna.
Kollade lite till innan omkopplingarna och i bilden nedan är kopplingsdosan som via en ny kabel matar badrumsskåpet, det är jorden till skåpet som jag hittade intryckt i dosan - oansluten. Blåa nollan som hänger ut var till gamla belysningen men var kvar i dosan tillsammans med jord och fas trådarna som är fastmurade nånstans i väggen - inte inkopplade i dosan men avskalade och inknökade med övriga kablar.
Annat dom lyckats med som jag dessvärre inte har bild på var badrumsfläkten, en Fresh Intellivent, även den relativt nära duschen. Då gamla kablarna inte riktigt hade räckt hela vägen in i den isolerade delen på fläkten, hade kablarna skarvats med en öppen sockerbit i utrymmet under kåpan. Det uppdagades i och för sig tidigt, redan innan dom var klara med badrummet, då fläkten som satt monterad på väggen med 4 små klickar silikon ramlade loss och hängde i kablarna. Hur själva badrummet gjordes kunde vara värd en helt egen tråd ...
Detta är sekundärsidan på JFB'n med matningen till värmegolvet ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna jordledare hör till kabeln som matar JFB'n, lös och ledig i båda ändorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade lite till innan omkopplingarna och i bilden nedan är kopplingsdosan som via en ny kabel matar badrumsskåpet, det är jorden till skåpet som jag hittade intryckt i dosan - oansluten. Blåa nollan som hänger ut var till gamla belysningen men var kvar i dosan tillsammans med jord och fas trådarna som är fastmurade nånstans i väggen - inte inkopplade i dosan men avskalade och inknökade med övriga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annat dom lyckats med som jag dessvärre inte har bild på var badrumsfläkten, en Fresh Intellivent, även den relativt nära duschen. Då gamla kablarna inte riktigt hade räckt hela vägen in i den isolerade delen på fläkten, hade kablarna skarvats med en öppen sockerbit i utrymmet under kåpan. Det uppdagades i och för sig tidigt, redan innan dom var klara med badrummet, då fläkten som satt monterad på väggen med 4 små klickar silikon ramlade loss och hängde i kablarna. Hur själva badrummet gjordes kunde vara värd en helt egen tråd ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 099 inlägg
Man kommer osökt in på frågan vilken motivation och yrkesstolthet en lågprishantverkare har när han är i ett fjärran land och arbetar.