nikasp
Imponerande tålamod :) Vilken galning till tant. Hur bär de sig åt egentligen, ligger de och lurpassar och kör ut så fort du lämnat gården eller har ni aldrig råkat vara ute samtidigt?
 
Jag har fått perspektiv på tillvaron:
När jag skottat min parkeringsplats "en bil" och park.grannen skyfflar av snön från sin bil in på min del av park.platsen, så har jag surnat till men kommer i fortsättningen att bara le och tänka
"det kunde vara värre".

tack för hjälpen.
 
Vilken människa! :what: Gött att höra att det händer något ändå, även om det bästa ju hade varit om tanten hade insett läget....
En fundering bara, har du någonsin sett henne när hon skottat över snön på din tomt/parkering? Alltså jag ifrågasätter inte på något vis det du säger utan jag funderar snarare i banorna att låtsas åka hemifrån, ställa bilen nånstans i närheten och sen smyga in i huset utan att hon märker något och sen ligga och lurpassa på tanten. Om hon dyker upp med snöskyffeln och börjar slänga snö på fel ställe så fram med kameran och gå sen ut och fråga vänligt vad hon gör, behöver hon hjälp? Skulle vara kul att se hennes reaktion då...
 
Jovisst har jag sett henne när hon kör bort snö från sin tomt in på servitutet. Jag har det t.o.m. både på film och foto. Att konfrontera henne vet jag hur det skulle bli, nämligen garanterad polisanmälan. Det har hänt tidigare vid tilltal och försök till samtal. Hon har skapat ett eget "hitte på förbud" där, som hon skriver, jag är förbjuden att tala med henne och hålla mig på säkerhetsavstånd (antal m ej angett). Visst är det så att inte många hästar är hemma i hennes stall och ibland önskar man att det saknades ytterligare några så att hon hamnar inom annat boende.
Grundproblemet är att hon inte har förstått innebörden av det servitut hon har på att använda vår väg för in och utfart till sin fastighet. Hon betraktar vägen och agerar som om denna var hennes egendom. Hon fastnar i de gamla begreppen "härskare" och "tjänande" som finns i juridiken kring servitut och vill leva efter ordens bokstavliga betydelse. Denna madame ser sig sedan länge som områdets härskarinna.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Jag tror att din taktik kan vara vinnande här, dvs brusa inte upp. Räkna till 10, 20, eller kanske tom 100.

Låt henne stå för idiotierna och dokumentera allting.
Gå sedan vägen via ordningsmakten (polis) och via kommun när det är tillämpligt.

Du har nog inget att vinna på att ta någon direkt strid med henne.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
re nikasp: Ja det är möjligt att hon lurpassar i huset och håller koll. Ibland har jag sett henne på hemväg och när hon då sett mig har hon bara stannat och parkerat sig själv som en GB gubbe utmed gatan. I andra fall har hon genat över en granntomt för att komma in till sig. Hon är elak men feg.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Jag lider med dig. Vilken tröstlös och hemsk situation. Vi hade en granne, som vi tidigare var vänner med, men grannen började bli alltmer "mysko" och vi hade tillslut ingen kontakt.Tur för oss flyttade grannen i höstas. men innan dess hann vi bli anmälda till kommunen för diverse olika saker/missförhållanden. drog en lättnades suck när grannen flyttade men innan dess tog jag väldigt illa vid mig av grannens anmälningar, dock inga polisanmälningar.

Ditt förhållningssätt, det lågmälda, tror jag är helt rätt dvs. att inte "elda på" anmälningar utan låta de självdö.

En god och lugn jul önskar jag dig och din familj.
Hemmakatten
 
Lite funderingar:
* Skriv eller tala inte om vad du kommer att göra, utan gör det bara. Ingen informationsplikt föreligger.
* Begå inget brott själv, såsom uppmanats här tidigare.
* Fordon som parkeras brukar läcka olja mm, detta borde falla under miljölagstiftningen.
* Ansök om hävande av servitutet mha av dokumenterat missbruk.
* Sätt upp en kedja med repande knottror på utanför men längs med vägen så att fordon som beger sig utanför får repor.
* Det finns ny lagstiftning om stalking som gör att flera mindre brott kan samlas till ett stort.
* Bjud in någon frisinnad grupp som kan ordna kramgrop eller annat "störande" men legalt.

Lite mer bakgrundsinformation såsom grafiskt hur vägar, tomter, hus mm ligger i förhållande i varann vore bra och foto.
 
Gus5 skrev:
* Begå inget brott själv, såsom uppmanats här tidigare.

* Sätt upp en kedja med repande knottror på utanför men längs med vägen så att fordon som beger sig utanför får repor.
Lite motsägelsefullt där.
Att sätta upp ett sådant staket i syfte att det ska skada andras bilar är nog inte ok.
 
Det är oftast tillåtet att sätta upp staket på egen tomt. Men att skriva att man kommer att skyffla in snö hos grannen och dessutom verkställa det är inte smart.
 
Ja det återstår väl att se vad som händer med din anmälan, och om de kallar tanten till förhör? Har drivit liknande fall innan med diverse hot från hantverkare men slutade alltid med nedlagt, ibland ens utan att kalla in personen till förhör. Hoppas du har bättre tur och att polisen ger henne en tillrättavisning ändå, även om åklagaren väljer att inte gå vidare.


Otroligt vilket driv denna människa ändå verkar ha? Vad hade hänt om du helt sonika hade returnerat snön till dess avsändare? Har gjort detta en gång till en granne som totalvägrade att ha snö på sin egen fastighet, allt skottades bort ut på vägen eller in till oss. Jag brydde mig inte så mycket då högen låg på ett område vi inte använde, men när det låg stora snöhögar in på garageuppfarten, ja då åkte snön tillbaka. Hade inte heller någon annanstans att lägga den för gräsmatta och rabatter var fyllda till bristningsgränsen.

/S
 
Hur har det gått med allting?
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Läget just nu är att jag avvaktar och ser vad som händer med den polisanmälan jag av polisen uppmanades att göra mot grannen. Jag vet inte om de haft henne inne på "förhör". Hon tycks dock ha lugnat ner sig för tillfället och inte lika ivrigt kört ut snö från egen fastighet och dumpat på servitutet. Själv har jag talat med LM och förklarat läget efter att grannen varit i kontakt med dem med påståendet om att jag "blockerat" vägen framför hennes garage. LM skulle undersöka möjligheten till "konfliktmedling" i sådana här fall. Svaret jag fått är att de kan erbjuda "rådgivning" där bägge parter träffas gemensamnt och LM går igenom vilka regler som gäller för servitut. Denna rådgivning tar de 1250:-/ timme för och den som beställt rådgivningen är den som är betalningsansvarig. Efter flertalet kontakter med LM över åren vill jag påstå att jag mycket väl vet vilka regler som gäller. Grannen torde också göra det. Problemet är att grannen inte bryr sig utan tycks gilla att bråka och då spelar kunskap om regler mindre roll. Kanske tvärtom t.o.m., det vill säga att hon provocerar mest genom att bryta mot reglerna. Jag har begärt av polisen att grannen skall betala för "konfliktmedling" / "rådgivning" hos LM som del i ersättning för de skador hon åsamkat vår fastighet. Ligger tills vidare lågt och bevakar läget passivt.
 
Hmm, nu har jag läst hela tråden från start till mål och jag lider med dig, men fattar inte en del saker:

Du säger att hon lägger upp snön på servitutet, vilket jag tolkar som vägen, stämmer detta? Varför skottar hon ut sin snö på vägen hon är beroende av att använda?

Förresten, det finns inget man kan hacka på om man vill sänka nivån mer? Hon har en traktor, läcker den olja, är den reggad rätt? Dvs är den traktor klass 1 eller 2 vilket användandet avgör? Har hon ett enskilt avlopp som kanske inte fyller normen? :p

Varför skottar du hennes väg? En skiss över lägena med trädgård, väg, granne servitut och kommunal mark kanske skulle underlätta lite för, åtminstone, min förståelse.

Om inget annat hjälper: Håll ut och sänk dig inte till hennes nivå, försök ignorera tanten och hoppas hon dör före ditt förstånd gör det!
 
Ludwig skrev:
Förresten, det finns inget man kan hacka på om man vill sänka nivån mer? Hon har en traktor, läcker den olja, är den reggad rätt? Dvs är den traktor klass 1 eller 2 vilket användandet avgör? Har hon ett enskilt avlopp som kanske inte fyller normen? :p
Ludwig skrev:
Håll ut och sänk dig inte till hennes nivå
Hur ska du ha det egentligen? :D:p;)
 
  • Gilla
Göran.W
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.