IKEA har ju massor av grejer. Lådor i massiv björk eller faner, skoställ, osv. IKEA har även ca 35 cm djupa skåp med tillhörande inredning (dock inte lådor då, utan just trådbackar till det djupet). Gå in på hemsidan och kolla in Pax!
 
Vi har IKEAs och bla den omnämnda "skohyllan". Nu vet jag inte några priser men det var värt pengen med råge.
 
Finns det alternativ som slår Ikeas Pax när det gäller kvalitet och flexibilitet per betald krona? Förvisso en fråga som blandar in personliga värderingar men för min del är det svårt att motivera dubbla priset för att få det där lilla extra...

Vi tittar på inredning till bland annat en klädkammare för vardagskläder och sedan en förvaringslösning till en groventré. Båda dessa har cirka 3 meter vägg och det handlar bara om inredning, dörr/skjutdörrar finns redan. 270 cm takhöjd.

Det är ju utmärkt att leka fram en lösning i Ikeas planeringsverktyg som ger pris direkt. Samma sak, fast något begränsat, kan man göra på Elfa. Priset blir dock ungefär det dubbla utan att jag kan se vad jag får för mervärde, om något?

Mirro verkar ha riktigt bra lösningar och jag gissar att kvalitet är över Ikea, som har sina brister på den punkten. Mirro har dock inga priser online vilket brukar innebära att det blir dyrt.

Skånska byggvaror har nämnts. Priser finns men inget planeringsverktyg (?) så det är svårt att få en överblick och kvalitetsmässigt skulle det bli en ren chansning att beställa.

En nackdel med Pax är väl att man får en begränsning i stommarnas mått, jämfört med att bygga med skenor direkt på vägg.

Ikea-besöket är avklarat och man kan konstatera att man får mycket för pengarna. Vissa uppenbara brister finns, t ex redan nämnda plastskenor till trådbackarna, som har en begränsad funktion/livslängd. Vi hade också planerat in deras inbyggnadsbyrå (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70207115/) som snabbt försvann från inköpslistan då den var väldigt ranglig och visade föga kvalitetskänsla.

Så tillbaka till min inledande fråga - kan man utklassa Ikea och motivera merkostnaden?
 
Tittat mer på Skånska byggvaror och det var inte alls intressant. Bara lådor eller öppna hyllplan till ett pris som inte var lockande, kändes inte alls flexibelt...
sbv_sandhamn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror Bauhaus säljer ett märke som heter Lundhags. Osäker på om sortiementet är detsamma som IKEAs dock.
 
Vi körde IKEA till våra garderober samt klädkammare, dock fick det bli köksstommar på ett ställe där det var en 180 bred öppning.
 
Är ni nöjda med Ikea?
 
Någon som vet om Lundbergs lösning är kompatibel med Elfas? Tänker på på skensystem i första hand.
 
ginnfilt: Jag tycker det fungerar helt ok, vi har inga andra referenser än det som satt där sedan innan (från 50talet)
Har väl totalt 10 garderobsstommar från IKEA med varierande inredning, trådbackar, trälådor, skohyllor och byxhängare. Trådbackarna till köksstommarna är dyrare, men betydligt rejälare. Priset är ju definitivt inget att klaga på.
 
ginnfilt skrev:
Någon som vet om Lundbergs lösning är kompatibel med Elfas? Tänker på på skensystem i första hand.
Kan svara mig själv då jag fick svar från Lundbergs; deras system är kompatiblet med Elfas.
 
Ja de såg fina ut Anthill, men tyvärr ingen ÅF i mitt län.
 
Ikea har även ett system liknande Elfa som heter Algot vilket är prisvärt.

Tittade själv på det för inredning till en klädkammare dock var det inte riktigt lika flexibelt och jag väntar just nu på en hög med Elfa prylar som är beställt (det finns just nu en 25% kampanj på utvalda försäljningsställen). Ikeas Algot föll på att klädstången inte gick att få på de avstånden som vi ville ha, annars hade det varit en billigare lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.