Ja den kan fungera, men man borde kunna driva den med en mobilladdare. En 12 konverterare kostar en del.
 
pozz2 skrev:
Nån datornörd här kanske kan hjälpa mig med mitt framtida projekt.

Ska ha ett skåp med patchpanel, switch, nas, router och modem.
Detta kommer att generera ganska bra värme och vill då ha in en liten chassifläkt, men hur ska man driva en sådan?
Har funderat på att slakta en gammal mobilladdare och ta fram (k)löddpistolen, men vill ev inte ha så att den går alltid.
Eller finns det andra alternativ som är bättre?
köp en temperaturvakt
http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/Pr361181000
funkar jäkligt bra.
 
jokke88 skrev:
köp en temperaturvakt
[länk]
funkar jäkligt bra.
En sådan blir det helt klart.
Frågan kvarstår dock, hur kan man driva fläkten
 
Skulle nog köpa en sån där adapter du kan ändra volt på. (3,6,9 o 12v) o koppla in en datorfläkt i den.
Vissa fläktar behöver ett visst antal volt för att börja snurra. (Mobiladapter kan ge ibland för lite)
Så köp adaptern o ställ på 12v så ska de nog inte vara några problem.

lycka till
 
Fast först hade jag nog väntat och undersökt hur varmt det blir. Du kanske klarar dig med "självdrag".
 
ImageUploadedByByggahus.se1358197478.340869.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under uppbyggnad;)

Kör Telias 4g router med riktantenn som jag sen switchar ut till alla uttag, 11st totalt:)
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Här kommer den ultimata nätverkslösningen för ett litet hushåll.
Håll i hatten go'vänner!

Först centralen, där allt händer.
Zyxel ADSL-modem samt en Netgear switch/AP. I bakgrunden del av elcentralen (från Jula tror jag).
P1020038 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så kabeldragningen:
P1020039 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här snackar vi om nätverk Light. 3 x Cat-5 kabel à 10 meter.
Räcker till två datorer och en skrivare.
Datorerna är proffsgrejor, som rattas av KoW själv, hustrun klarar sitt fejande och Hotmail med det trådlösa från APn.
Som också duger gott åt gästande representanter från "The Face Down Generation"

Kanske inte helt framtidssäkert, men vem lever så länge?

Totalkostnad ca 700:-
Mycket pängar över till hummer och champagne i alla fall. Skål :D (y)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
När det gäller fläktstyrning kan jag se om jag har något gammalt AT nätagg kvar om det nu är nödvändigt. Många av dem hade en lös fläktstyrning som man bara gav en konstant 12 VDC så slog det igång automatiskt när det började bli ljummet.
Använde många sådana vid billjudsbyggen ett tag så tyvärr är risken stor att de är slut redan.

Men hur som helst, en enkel batterieleminator med ställbar spänning fungerar bra för att driva dem. Spänningen används för att reglera varvtalet precis som man annars gör med motstånd vid installation i datorchassin och troligtvis kommer man inte höra mer än ett sus från fläkten vid lägre spänningar så jag tror inte någon temperaturvakt är nödvändig utan låt den gå konstant istället.
Denna bör fungera, men finns massvis med andra om så önskas. http://www.clasohlson.com/se/Batterieliminator/Pr364447000
 
Mikael_L skrev:
Ja att ditt hem är en lekstuga för en vuxen karl har jag sedan länge förstått
Lekstuga ... (y)
 
pozz2 skrev:
En sådan blir det helt klart.
Frågan kvarstår dock, hur kan man driva fläkten
Häng fläkten på en USB-port, funkar utmärkt.
 
TLovskog skrev:
+1
Håller helt med. Själv har jag letat efter en adapter med fler utgångar. De flesta grunkor kräver 5V eller 12V så borde det gå. Dock inte hittat, så jag har fått bygga egna.
Jag experimenterade med en lösning som automatiskt tog reda på spänningen som behövdes, men det blev inte tillräckligt bra och stabilt.
Har själv börjat köra mer och mer på PoE (Power over Ethernet).
Kjell & Co har en PoE mottagare (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/power-over-ethernet/poe-mottagare-p98580)
som jag har testat att driva både en 3G router på vinden som ville ha 12V samt en AP i en gardrob.
Båda ställena hade jag ingen 230V framdragen, så med PoE behövde jag bara dra 1 kabel.

I källaren kompletterade jag med en 19" 24portars PoE switch från Netgear (http://www.dustinhome.se/product/5010112135/netgear-fs728tp-24-10-100-4-10-100-1000-sfp-poe/),
denna funkar bra men har en ganska högljudd fläkt i sig så jag är glad att den står i källaren... ;)
 
PoE är synnerligen trevligt, framför allt med utrustning som direkt stödjer det. Har allt eftersom bytt de flesta enheter till PoE-kompatibla dito. För närvarande kör jag sex Ciscotelefoner, tre Netgear AP:s samt en Sonos Bridge på PoE. Den senare var jag tvungen att skaffa en sådan där PoE-extractor till. Kraften kommer från ett PowerDsine midspan.
 
Jag har sett att en del av er som lägger upp bilder har ganska "platta" och smidiga patchpaneler. Har ni lust att dela med er om vart de är inhandlade?
Jag har tittat runt lite men bara hittat vanliga 19" patchpaneler på Kjell o Co och de är alldeles för djupa för mig. Jag skulle behöva något som endast bygger 150mm eller mindre om det ska få plats som jag har tänkt.
 
Tja, vad menar du med "platta"? En vanlig 19" patchpanel som de på kjell bygger inte mer än max 100mm med dragavlastning. Själva panelen är nog inte djupare än 50mm utan den. (Jag sitter på tåget så jag kan inte springa och mäta på ett representativt urval.) Det finns inget som hindrar att du skruvar upp den mycket närmare väggen än på fulldjup. Skruva den i en lagom tjock träbit om du inte vill göra någon abbrowinch med dubbla rackskenor eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.