Men då är han ju långt utanför gränsen på 1500:-
 
S
Stefan N skrev:
Men då är han ju långt utanför gränsen på 1500:-
Precis vad jag tänkte, blir 1000 till och det är lite för mycket för mina behov.
 
För att svara på din fråga tidigare:

1. När jag hade en billig skitsåg från Jula använde jag den högst motvilligt och väldigt sällan.
2. Nu när jag har en 3070 går det plötsligt att använda sågen till lite allt möjligt utan att bli förbannad så då blir det lite oftare. Men visst, tigern är ändå ett sällanverktyg för mig.

Dom gånger den verkligen har briljerat (tack vare pendlingen) är när jag kapat lecablock. Och när jag gick lös på en hög rivningsvirke med spikar i. Och när jag kapade en altan i småbitar.

Såga i metall (utan pendling) funkar ungefär som med de billiga sågarna. Här är det viktigare att använda blad av bra kvalitet.
 
Har haft 2 st milwuakee med pendling innan jag köpte mina Makita tigersågar...kan inte påstå att pendlingen gjorde någon uppenbar skillnad för mig. Använder tigersåg dagligen. Köper blad från Berner som är grymma så det kanske är därför jag inte märkt någon skillnad.
 
Stefan N skrev:
Men då är han ju långt utanför gränsen på 1500:-
Jag trodde denna del av forumet var till för just detta. Skaffa argument och stöd för att gå utanför gränserna......:)
 
verktygsgurun skrev:
Har haft 2 st milwuakee med pendling innan jag köpte mina Makita tigersågar...kan inte påstå att pendlingen gjorde någon uppenbar skillnad för mig. Använder tigersåg dagligen. Köper blad från Berner som är grymma så det kanske är därför jag inte märkt någon skillnad.
Ja inte vet jag. Jag har provat i trä och leca med och utan pendling med samma såg och sågblad och det är ju enorm skillnad. Enklaste sättet att beskriva det är ju att jämföra med en sticksåg som saknar pendling. Helt hopplöst i allt utom metall.
 
En lite halvt OT-fråga; Men är det så med alla Makitas maskiner att plastlådorna är helt kass? Jag har en 4341FCT-såg och den lådan duger knappt till att ha grus i? Jag menar att inredningen är så dåligt utförd att sakerna inte har egna fack att sitta i. De fyra Boschmaskinerna jag äger har lådor där det knappast går att stoppa in sakerna fel om man har mer än 10% syn och ett IQ över 30. Makitalådan till 4341-sågen är inte bra, men som tur är så är sågen toppen! (y)

Är makitas lådor överlag lite ogenomtänkta?
 
Redigerat:
Ludwig skrev:
En lite halvt OT-fråga; Men är det så med alla Makitas maskiner att plastlådorna är helt kass? Jag har en 4341FCT-såg och den lådan duger knappt till att ha grus i? Jag menar att inredningen är så dåligt utförd att sakerna inte har egna fack att sitta i. De fyra Boschmaskinerna jag äger har lådor där det knappast går att stoppa in sakerna fel om man har mer än 10% syn och ett IQ över 30. Makitalådan till 4341-sågen är inte bra, men som tur är så är sågen toppen! (y)

Är makitas lådor överlag lite ogenomtänkta?
Vi pratade lite om det här, specifikt för 3050 kontra 3070. Det verkar vara en klar skillnad på väskorna...
 
Underligt, bra maskiner, dåliga väskor skulle man kanske summera med för makitas del då. Bosch har ju väldigt genomtänkta väskor till alla maskiner jag har stött på? Nåväl tillbaka till trådens ämne. Blev själv lite sugen på en ny tigersåg MED pendling.. Min gamla ärvda "Power super" el.dyl kan nog bli bojsänke trots totalt mindre än 2 tim körtid. Inte för att den nödvändigtvis är dålig utan för att jag känner ett behov av pendling i min tigersåg.:D

Jag vet dock inte när jag skulle använda den nästa gång? Jag ska hjälpa en granne med utriv ur sitt hus och han hade köpt nån fet Makita genom sitt jobb för att göra jobbet. Kan få GAS och vara tvungen att shoppa nåt matnyttigt själv... ;)

(GAS = Gear Acquisition Syndrome)
 
S
Har iaf fått 3060T'an nu känns kvalite och har precis upptäckt varför alla snackar om pendlingen, trodde aldrig att det skulle vara sån skillnad på att inte använda och använda pendlingen.
Tackar så hjärtligt för köpråden, känner mig nöjd vilket är huvudsaken, hade antagligen inte saknat pendlingen om jag tagit 3050T men nu när jag har pendlingen förstår jag inte hur jag skulle klarat mig utan den.
 
  • Gilla
Nimajneb och 2 till
  • Laddar…
Jo, du hade saknat pendlingen. Det enda verktygsköp jag ångrat är att jag snålade på tigersågen och köpte en 3050 istället för en 3070. Den där pendlingen hade jag velat ha. Dumsnålt. Någon som vill köpa en 3050?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.