warwick skrev:
pbegtson: så du rekomenderar den modellen? slår nog till på den om jag får ett bra pris :)
Jag rekomenderar den, framförallt som den är batteridriven. Den har snabbfäste och två hastigheter.
 
Jag har en DeWalt minns inte modellbeteckningen men kostade betydligt mer än 195 pix på Jula. Håller med Nimajneb i det mesta han skriver. Jag gillar oftast inte billiga verktyg, har svurit över såna för många ggr i livet, så gott som alltid är dom sämre på det mesta.
Problemet med en tigersåg är väl att när den faktiskt behövs funkar inget annat, definitivt inte nåt multimaster, då är det en tigersåg som krävs och det är då man behöver kraften, balansen och användarvänligheten hos en riktig maskin från en riktig tillverkare.
Köp så hög kvalitet och dyrt som Du har råd med är mitt råd, gäller iofs alla verktyg :)
 
Jag kan nog max lägga en tusenlapp skulle jag tro.
 
Hade nog satsat på en begagnad, men jag vet inte vad man bör se upp med rent mekaniskt. De får ju rätt mycket stryk, men många kvalitetsmärken tuffar och går i många år.
 
Bra att veta: en av dom mest respekterade tillverkarna av exp tigersågar Hilti har en samm produktion med Metabo dvs. Hilti köper vissa modeller av Merabo och placerar eget skal och dubblar priset!
 
En tigersåg bör ha pendling av bladet (ungefär samma som för sticksåg). Avverkar betydligt snabbare då.
 
Jag har använt min tigersåg ganska mycket, både i metall (2st oljetankar, biltak) och trä (grenar, vägg, pallar mm) maskinen är en budget maskin från HN för under 200kr (Rory?) fungerar kanon, det som jag tycker gav skillnad... sågbladen, milsvid skillnad mellan märkes blad och noname/ junk märke.
 
nanowire skrev:
En tigersåg bör ha pendling av bladet (ungefär samma som för sticksåg). Avverkar betydligt snabbare då.
Finns det? Har inte kännt av det behovet, pendlingen löser man ju själv då man tuggar sig igenom materialet.
 
warwick skrev:
pbegtson: så du rekomenderar den modellen? slår nog till på den om jag får ett bra pris :)
Se till att få med två batterier, den käkar batterier vid tung last i den hastighet man precis hinner ladda det andra.
 
pbengtsson skrev:
Finns det? Har inte kännt av det behovet, pendlingen löser man ju själv då man tuggar sig igenom materialet.
Visst finns det. Skillnaden är mycket stor gentemot en maskin utan pendling.
 
Daniel_N skrev:
Visst finns det. Skillnaden är mycket stor gentemot en maskin utan pendling.
Hittade en del då jag googlade. Såg också priset på min milwaukee, 6500 sek, rekomenderar den inte till detta pris, bättre då att få med den i ett paket med skruvdragare, cirkelsåg och lite andra grejer om man gillar att köra batteridrivet.
 
kompisen köpte en billig tigersåg på jula som vi använde när vi rev av hela övervåningen på hans hus, massvis av grova stockar, läkt, plåt, spik, kapades utan problem med den billiga sågen visst användes fina märkes blad som är ett måste, billiga sågblad suger!

Sågen fungerade kanon bra under hela rivningen dock gav sågen upp i slutet av takbygget så det var bara åka tillbaka till jula och klaga så fick vi pengarna tillbaka och en ny Makita tiger köptes in i stället... =)
 
GladaSnickaren skrev:
Sågen fungerade kanon bra under hela rivningen dock gav sågen upp i slutet av takbygget så det var bara åka tillbaka till jula och klaga så fick vi pengarna tillbaka och en ny Makita tiger köptes in i stället... =)
Jag fattar inte varför folk köper riktiga verktyg direkt EFTER att dom är klara med jobbet. Vore det inte smartare att köpa rätt från början??
 
Då har man ju till nästa gång? :wow:
 
eller så passar man på o göra rätt från början och tex ta tillfället iakt och beställa makita :
JR3070CT
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.