Nu behöver jag verkligen tips och råd!

Jag har furupanel i hela huset, och den skall få en svagt vit-tonad yta, precis som de invändiga panelerna i https://www.byggahus.se/arkitektur/ekologisk-waxholmsvilla-med-mersmak

Men hur skall jag åstadkomma detta?

Har hittills försökt med lasyr (= utspädd vitfärg, Flüggers) och det blev flammigt och fult.

Har sedan prövat med en utvändig lasyr på rekommendation från en målare,
men det går inte att undvika penselränder.

Nu skall jag pröva med lut, närmare bestämt Vit lut
http://www.synteko.com/index.php?contentID=119&productID=2373&productcatID=308
inköpt på K-Rauta.

Hoppas att det inte blir randigt och fult. Jag vill ju bara ha en lite ljusare träyta!

Till tak har jag satt upp Södras vitvaxade panel, och den är underbart jämn och fin i färgen, inga ränder där inte. Men nu skall jag behandla trävit, tidigare obehandlad panel.

Någon som har några tips hur man kan få en snygg vit-tonad yta på väggarna?



PS
Här på Bygga hus vimlar det av av elektriker, rörmokare, snickare och en massa andra hantverkare.
Men just målarare verkar det vara glest mellan. Hallå målare, vi behöver er!
 
det finns en speciel vit färg för detta ändamål och den finns att köpa hos färghandlaren och använd inte pensel när du gör detta, utan tag en bit bomullstyg och stryk på , efterdra ytan genast med en bit linnetyg,så får du bort överflödig färg och det blir en jämn och fin yta på panelen och du får precis den yta du vill ha.....
Eti..
 
etiol skrev:
det finns en speciel vit färg för detta ändamål och den finns att köpa hos färghandlaren och använd inte pensel när du gör detta, utan tag en bit bomullstyg och stryk på , efterdra ytan genast med en bit linnetyg,så får du bort överflödig färg och det blir en jämn och fin yta på panelen och du får precis den yta du vill ha.....
Eti..
Tack Etiol,
och vad heter den här speciella färgen?
 
Jag har laserat taket på övervåningen med Herdins Tak och Panelvitt. Det blev riktigt bra. Lasyren finns i tre kulörer. Vit, helvit och extra vit. Vi använde extra vit och då blev det helt vitt. Om du väljer den svagaste kulören, vit, så borde det ge en vittonad yta där träet syns. Färgen innehåller också kvistlack så du behöver inte kvistlacka.

Här är en reklamvideo från Herdins: [video=youtube;evYKpaSGgmg]http://www.youtube.com/watch?v=evYKpaSGgmg[/video].
 
Redigerat:
Ser inte riktigt problemet här. Har panel i taket i hela huset och alcros lasyr funkar ut märkt. Lägger på med pensel och drar av med svamp. Klart.
 
tycker jag känner igen namnet Herdins, välj den svagt vita, så får du fram strukturen i träet också , det blir fint
Sitter panelen uppe på väggen redan eller...
Eti..
 
Hej, tack för svaren!

Efter närmare kontroll ser jag att jag har provat Herdins "Tak och Panelvitt" "Extra vit" på en spegeldörr.
Liggande ner på bockar.
Använde en svamp för appliceringen.
Resultatet blev sådär. Inga penselränder så klart, men inte helt jämnt heller.

Skulle jag dessutom ha torkat efter med en linne- eller bomullstrasa för att få ett jämnt resultat?
Har dåligt med linnetrasor måste jag erkänna.

Annars så sitter väggpanelerna uppspikade/skruvade.
Så det får ju inte rinna.


Men är här ingen som har provat med lut?
Skulle vara intressant att få höra om lite erfarenheter av sådan behandling.
 
Jag körde taket med pensel (2 lager) och det blev jämnt. Inget svampande.
Det jag tyckte var lurigast var att man fick öppna burken och röra om och sen vänta en halvtimme på att färgen skulle tjockna. Började jag måla direkt så droppade det.
 
pelpet skrev:
Jag körde taket med pensel (2 lager) och det blev jämnt. Inget svampande.
Det jag tyckte var lurigast var att man fick öppna burken och röra om och sen vänta en halvtimme på att färgen skulle tjockna. Började jag måla direkt så droppade det.
Det är väl en av finesserna med de "tixotropa" färgerna.
Rör man om, blir de tunna som vatten.
Låter man dem vara, så tjocknar de.

Trolleri!

Annars har jag samma erfarenhet som du:
Laserade en massa takbrädor i Göteborg med kanonresultat.
Men nu när jag försöker göra samma sak här i Halland blir det kass.
Randigt och eländigt.

Är det mig eller landskapet som det är fel på? (Lätt att gissa eller hur :( )
 
  • Gilla
Kimcath
  • Laddar…
urk skrev:
Osmo pigmenterad hårdvaxolja är det som du skall ha:

[länk]

Dyrt men drygt. Påföres med scotch-brite.
Det där låter intressant!

Stort tack för tipset Urk!

Drygt? Ja, de skriver
Åtgång: 1 liter räcker till ca 30 m² vid 1 applicering

Det kallar jag också drygt.

Åter igen Tack!
 
Jag har använt infärgningen och framför allt den transparenta hårdvaxoljan på det mesta, allt från golv och bänkskivor till durken i båten. Fungerar lysande. Man kan nästan tro att jag försöker sälja produkten men så är det inte. Den är självsäljande när man väl har provat den.
Det som kan vara lite svårt vid själva infärgningen är att inte stryka på för mycket mot de platser där t ex vägg möter tak/golv. Man får börja med att lägga på där det syns minst tills man fått in snitsen. Bra att ha en scotch-brite som man lägger på med och en ytterligare ren som man torkar av med om det kommer för mycket.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Stort tack för tipsen Urk!

Och nej, du låter inte som en säljare,
snarare som en person som äntligen har hittat en produkt som håller vad en lovar!

Jag åker in till stan och handlar lite hårdvaxolja och provar till helgen.
 
Köp en liten burk först och prova att du är nöjd med resultatet innan du går vidare. Häll upp oljan i ett brett tråg så du kommer åt att infukta scotch-briten jämnt.
Jag rekommenderar dock starkt att du avlutar ytan innan med ofärgad lut. Då stoppar du åldringen av träet och förhindrar att ytan gulnar. Om du skall ha en helt täckande färg är det förstås inte nödvändigt men om du avser att bara få lite ljusare/vitare yta, samtidigt som originalfärgen på träet skall skina igenom, då är det att rekommendera.

Jag har för övrigt också precis provat panelvit (extra vit) på ett råspontat furuinnertak. Det blev ganska vitt, inte helvitt. Samtidigt kanske inte så vitt som jag hade hoppats på. Så vill man ha lite mindre vitt kör man med vit och inte extra vit.
Skillnaden mot Osmo skulle jag vilja säga är att Osmon är nog lite lättare att få ett snyggare resultat med. Med panelvit så blir det lite lättare flammigt men för mitt syfte, innertaket på en liten gäststuga, funkade det bra. Alla golv har jag tidigare kört med Osmo dekorvax och kommer fortsätta med det även här.
 
Redigerat:
Osmo kan köpas från Tyskland här http://www.baufachmarkt24.de/ I andra trådar anses priset vara fördelaktigt. Jag har handlat där en gång utan några problem och med skapligt snabb leverans. Vågar mig dock egentligen inte kommentera priset då jag har dålig koll på prisbilden i Sverige.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.