Status
Tråden går ej att kommentera.
Bra och förhoppningsvis lite lugnande råd från "Lolle".

Har tittat i genom bloggen på bilderna från källare samt dränering.
Min fråga: När du tittade ner i källaren första gongen var det då nymålat och fint på väggar och golv och så vid först regnet efter det att ni flyttat in kom alla dessa fuktfläckar?
 
Stoppable:
Ifall du vill bli på lite bättre humör så brukar "min" tråd och mina bilder muntra upp dom flesta som tycker att
dom råkat illa ut :)

http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21629-sveriges-varsta-husagare.html (mina inlägg börjar i inlägg #4)

Direktlänkt till lite bilder: http://www.akkk.se/huset/

Lite kort så köpte jag och min fru ett hus 2006, och har lagt några hundra tusen på att renovera det sedan dess, och
har väl minst 5 år kvar innan det är "färdigt.

Jag har fortfarande inte hört någon säga att dom sett ett värre fuskbygge än vårt hus..
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
S
Lolle: Tack för ett grymt svar. Tar gärna några pm med dig om det går för sig?

Daniel 78: Jo du har blivit omnämnd i tråden och jag får sätta mig och kolla igenom dina bilder. Vårt fall låter säkert värre än vad det kanske är men om någon har det värre än oss så kan jag tänka mig att hjälpa er på vilket sätt som helst. Vi har det jobbigt men har nån det värre som du uppenbarligen har så säg till hur jag kan hjälpa dig och din familj.
 
Nja, för ett tag sedan så satt jag och min fru och tittade på fuskbyggarna eller arga snickaren (minns inte, det var nog ett år sedan)

Och då helt plötsligt så slog det mig... det finns folk som har det värre.. för nu har vi faktiskt ett relativt fungerande
hus, även om vi inte har något färdigt badrum (det vi använder nu har t.ex. en dusch-hörna byggd av en plywoodskiva täckt med byggplast.. den har vi haft där i typ 3-4 år nu..)

Men vi har värme, ljus, el, toalett och dusch.. och sedan 7 dagar tillbaks så har vi även isolerat tak tvättstugan så nu kan vi tvätta kläder när det är minusgrader ute utan att tvättmaskinen fryser sönder :)

Det tråkiga för vår del är att det är mycket "tillfälliga lösningar" som börjar ta stryk nu efter 4-5 år av väder och vind.. så
sakerna jag byggde ihop akut för 5-6 år sedan måste snart rivas och byggas upp igen (som hela taket t.ex., 200m2 plåttak som måste rivas upp och göras om..)
 
Stoppable skrev:
Lolle: Tack för ett grymt svar. Tar gärna några pm med dig om det går för sig?

Daniel 78: Jo du har blivit omnämnd i tråden och jag får sätta mig och kolla igenom dina bilder. Vårt fall låter säkert värre än vad det kanske är men om någon har det värre än oss så kan jag tänka mig att hjälpa er på vilket sätt som helst. Vi har det jobbigt men har nån det värre som du uppenbarligen har så säg till hur jag kan hjälpa dig och din familj.
Absolut och jag är ledsen ifall jag framstår som negativ och skadeglad vilket inte är meningen. Jag är helt enkelt en nitisk tråkmåns som inte behöver skaffa privatkunder för processföring utan istället kan ge de tips jag själv hade viljat få om situationen var omvänd. I många fall är det värt att anmäla motparten, visa styrka och stark argumentation men inte alltid välja att driva ärendet till dess spets. Med normala människor ser båda parter risker och kompromissar för att slippa utdraget tjafs. Men vissa människor är duktiga på att utnyttja systemet till fullo. Antingen kallas de bedragare eller jurister, det beror på vem man frågar? ;)

Det känns förargligt att motparten kommer undan men just de som oftast kommer undan är människor som drar energi ifrån sin omgivning. Att gå i "clinch" med sådana är oftast en jobbig upplevelse för oss andra som i slutändan inte var värd det.
 
S
Lolle skrev:
Absolut och jag är ledsen ifall jag framstår som negativ och skadeglad vilket inte är meningen. Jag är helt enkelt en nitisk tråkmåns som inte behöver skaffa privatkunder för processföring utan istället kan ge de tips jag själv hade viljat få om situationen var omvänd. I många fall är det värt att anmäla motparten, visa styrka och stark argumentation men inte alltid välja att driva ärendet till dess spets. Med normala människor ser båda parter risker och kompromissar för att slippa utdraget tjafs. Men vissa människor är duktiga på att utnyttja systemet till fullo. Antingen kallas de bedragare eller jurister, det beror på vem man frågar? ;)

Det känns förargligt att motparten kommer undan men just de som oftast kommer undan är människor som drar energi ifrån sin omgivning. Att gå i "clinch" med sådana är oftast en jobbig upplevelse för oss andra som i slutändan inte var värd det.
Jag ser inte det som negativt utan realism. Jag har ingen erfarenhet utav detta och tar till mig allt jag kan. Men jag är partisk och det är svårt att se de från någon annans vinkel. Tro mig jag försöker.
 
F
Jag läste din blogg. Säljarn bekostade en omdränering i slutet av sommarn och sen har du inte skrivit nåt mer än att erat helvete bara börjat. Det var ett halvt år sen, varför inte fylla på med fortsättningen fram tilll januari 2013?

Du verkar väldigt insnöad på Isodrän. Det finns andra billigare sätt att dränera ett hus på och renoverar man för att sälja med maximal vinst så skall man nog inte förvänta sig Isodränisolering vid en omdränering.
 
S
fsn skrev:
Jag läste din blogg. Säljarn bekostade en omdränering i slutet av sommarn och sen har du inte skrivit nåt mer än att erat helvete bara börjat. Det var ett halvt år sen, varför inte fylla på med fortsättningen fram tilll januari 2013?

Du verkar väldigt insnöad på Isodrän. Det finns andra billigare sätt att dränera ett hus på och renoverar man för att sälja med maximal vinst så skall man nog inte förvänta sig Isodränisolering vid en omdränering.
Skulle jag förvänta mig takpapp runt halva huset menar du? :) Jag startade bloggen för 3 dagar sedan och jag har inte tid att skriva allting på en gång tyvärr.
 
Lolle, anser du att det svenska rättssystemet och dess tillämpande avseende jordabalken, konsumentköpslagen mm är väl avvägt, dvs. 1) tillvaratar säljares och köpares interessen likvärdigt, 2) förhindrar och motverkar bedrägligt beteende samt 3) uppmuntrar och hjälper en part som anser sig felaktigt behandlad att driva en process?

Har en känsla av att många på detta forum inte ser systemet som väl avvägt. Vi hör ofta uttalanden som ... Glöm att du blivit lurad och blicka framåt, det lönar sig ändå Inte att driva en process och företaget hinner säkert gå i konkurs och då får du inget i alla fall.

För mig är denna inställning (och evtl. Sanning) skrämmande. Det är för mig nästan likvärdigt med att säga att brott och bedrägligt beteende lönar sig. I min tankevärld skall rättssystemet hjälpa och stödja "rättrådigt beteende" och verkligen avskräcka från att luras, ljuga samt övrigt oetiskt und bedrägligt beteende.
 
Har dåligt med tid att svara men ska försöka lite snabbt.

Rättssystemet idag är avvägt på ett sådant sätt att man får ta hänsyn till att vi pratar om två likvärdiga parter som konsumenter till skillnad från många andra avtalsrättsliga förhållanden. Man bör alltså skydda köpare likväl som säljare. Varan i sig är dessutom av sådan karaktär att det finns en stor sannolikhet för fel och underhållsbehov. Så man har i rättsförhållande ålagt säljare ett 10 årigt ansvar för fel på fastigheten. För att balansera detta så har man samtidigt friskrivit fel som går att upptäcka eller förutsätta. Annars hade en säljare knappt kunnat sälja en fastighet utan skadeståndsansvar.

Det är en svår avvägning och rena bedragare går att komma åt. Men det bästa är kunniga köpare i slutändan. En riktig genomgång av fastigheten är bästa garantin, inte en simpel överlåtelsebesiktning
 
Joco_ skrev:
Jag förstår att du gärna vill sätta dit dom, jag hade med all säkerhet känt likadant. Men om det nu är ett sådant ruffel och båg företag så tror jag inte att du har så mycket att hämta. Kan tänka mig att de hellre konkar eller rekonstruerar på något sätt, än att betala vite som vunnit laga kraft. Då står du ändå där med skulderna till ingen nytta och som lök på laxen så har du förlorat ännu mer tid,pengar och energi. Jag skulle försöka lägga energin på att blicka framåt med din familj istället.
Man skulle ju kunna tro att det var du som sålt huset. Jävla mes attityd. Om han inte får pengar på grund av konkurser eller vad det nu är så ska man iaf visa för säljaren att så uppför man sig inte. Har man rätten på sin sida ska man aldrig vika ner sig, det gör att såna idioter kan fortsätta sin bluffverksamhet och lura hederligt folk.

Funkar det inte rättsligt så hoppas jag verkligen att säljaren får ont så att budskapet går fram.
 
stake skrev:
Man skulle ju kunna tro att det var du som sålt huset. Jävla mes attityd. Om han inte får pengar på grund av konkurser eller vad det nu är så ska man iaf visa för säljaren att så uppför man sig inte. Har man rätten på sin sida ska man aldrig vika ner sig, det gör att såna idioter kan fortsätta sin bluffverksamhet och lura hederligt folk.

Funkar det inte rättsligt så hoppas jag verkligen att säljaren får ont så att budskapet går fram.
Du har nog en hel del att lära "stake" eller lever du i någon gängkultur där man är tuff för att man är flera med samma livssyn och att man löser problem med våld.
 
cecar33 skrev:
Du har nog en hel del att lära "stake" eller lever du i någon gängkultur där man är tuff för att man är flera med samma livssyn och att man löser problem med våld.
Nej, däremot lever jag med en bestämd uppfattning om att rätt ska vara rätt och att om man pissar på andra får man vara beredd att de pissar tillbaka. Sen om man använder rätten som vapen är dey bra men lagen är inte alltid på den drabbades sida.
 
Lolle skrev:
Absolut och jag är ledsen ifall jag framstår som negativ och skadeglad vilket inte är meningen. Jag är helt enkelt en nitisk tråkmåns som inte behöver skaffa privatkunder för processföring utan istället kan ge de tips jag själv hade viljat få om situationen var omvänd. I många fall är det värt att anmäla motparten, visa styrka och stark argumentation men inte alltid välja att driva ärendet till dess spets. Med normala människor ser båda parter risker och kompromissar för att slippa utdraget tjafs. Men vissa människor är duktiga på att utnyttja systemet till fullo. Antingen kallas de bedragare eller jurister, det beror på vem man frågar? ;)

Det känns förargligt att motparten kommer undan men just de som oftast kommer undan är människor som drar energi ifrån sin omgivning. Att gå i "clinch" med sådana är oftast en jobbig upplevelse för oss andra som i slutändan inte var värd det.
Jag tycker du framstår på ungefär samma sätt som alla jurister jag känner... Yrkesskada kanske? :)
 
noone70 skrev:
Jag tycker du framstår på ungefär samma sätt som alla jurister jag känner... Yrkesskada kanske? :)
Troligen, sen är jag ju rätt nördig då jag sitter här på min fritid. Sen ska man komma ihåg att jag lättare avråder än andra kanske vid juridisk rådgivning då jag inte tar några kunder så jag säljer inte på något sätt in mina juridiska tjänster (även om någon på BH försökt köpa dem med whiskey, haha)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.