Ja, fast inte med en vanlig multimeter. Det är för låg spänning i deras ohm-mätning. Du behöver göra något som kallas Megging. Då mäter man med mycket högre spänning, 500v eller 1000v, och går man genomslag då är det kassering.

Vanlig multimeter är ett max något tiotal volt, och spänningen du matar elpatronen kan ligga runt 560v monomentant (sinusvåg).
 
Efter närmare inspektion så ser röret ut att vara helt och bara släppt i den gamla fogen.
Men ska försöka laga den och mäta den om jag hittar någon med en sådan mätare. Någon en elektriker kan tänkas ha kanske? Har mejlat Nibe också.

För jag har en teori om hur den gått sönder.
För när jag hämtade den så fraktade jag den liggandes på släpvagnen i ca 15 mil på små guppig väg och kan tänka mig att den skakat så mycket att den knäckts i transporten.
 
Redigerat:
Mejla över vvb serie nummer till nibe så borde det inte vara några problem om den är så ny.

mvh
 
Har mejlat till dom och de ville ha serienr men inget svar än.
Men se att den jag länkat till heter RAR14-112 och den jag ska ha heter HAR14-112 och någon sådan hittar jag inte.
Någon som vet vart man kan få tag i en sådan eller en som passar?

Står ju förvisso
"Nibe Elpatron RAR–14–112 i syrafast rostfritt stål för Eminent, PCU-El, Compact och ES 160-300 fr.o.m 1993."

Och jag har ju en Compact 300 SOL som är tillverkad 2010
 
Redigerat:
Har fått den lagad och testat med någon isolationsprovare tror jag det var och den testades med 500v och det testet blev iaf godkänt.
Inväntar fortfarande svar från Nibe.

Så vad tror ni om den lagade, törs jag köra den om jag inte skulle få en ny?
 
Har du JFB hemma? Isf ja.
 
Tyvärr har jag ju inte det, propåskåp.
 
Bjornsson skrev:
Tyvärr har jag ju inte det, propåskåp.
Fast proppskåp utesluter oftast inte att man kan montera en JFB.
 
Näe det är ju sant.
Men det lär ju kosta rätt mycket att få den installerat.
Bra grejer iofs.
 
Bjornsson skrev:
Men det lär ju kosta rätt mycket att få den installerat.
Runt ett par tusenlappar brukar det talas om här om det inte strular. Och strular det är det ofta ett tecken på felaktigheter i anläggningen som kan vara farliga och som man definitivt vill åtgärda. Jag skulle tro att en JFB är det i särklass bästa och billigaste man kan installera om man vill höja säkerheten i sin elanläggning.
 
Fick idag en ny patron från Nibe alldeles gratis :)

Det är bra service det !
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Krilleman
Bjornsson skrev:
Fick idag en ny patron från Nibe alldeles gratis :)

Det är bra service det !
Exakt som jag påtalat i flera inlägg. Köp kvalité som håller med äkta kundservice om något mod all förmodan skulle vara knas...

Ännu ett lyckat Nibe-slut på problemet! (y)

(nej jag jobbar inte på Nibe - LK - Ifö, jag gillar hårt när man får bra grejor med bra service-grad)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.