Lizzardo
ltfrebac skrev:
Spiro på kallvind med lösull 550mm ovanpå, räcker det med kondensstrumpan på till/frånluft då eller behöver man inte ens det?? Avluft/friskluft likaså kondensstrumpa men dessa behöver inte ligga under lösullen då?

Har du 550 mm lösull ovanför till och frånluft så behöver du inte isolera dem alls.....

Avluft/friskluft kan gå helt fritt på vinden utan isolering då den håller samma klimat som utomhus.
Personligen så har jag valt hängsle och livrem och kondensisolerat mina av/ut med 30 mm kondensisol.
 
Okey så den där strumpan som vissa pratar om för att det ska bli difussionstätt behövs inte på till/frånluft som ligger under 550mm lösull (eller minus takstol minus dia på spiro så kommer ju ett 160 rör ha 300 mm lösull ovanpå)
 
Lizzardo
ltfrebac skrev:
Okey så den där strumpan som vissa pratar om för att det ska bli difussionstätt behövs inte på till/frånluft som ligger under 550mm lösull (eller minus takstol minus dia på spiro så kommer ju ett 160 rör ha 300 mm lösull ovanpå)
Till och från behöver inte ha någon kondensisolering varken i huset eller på vinden, den ska bara värmeisoleras där den går kallt.

Du klarar dig bra med 300 mm lösull ovanför 160 kanalen då minimum normen brukar vara 120 mm :)
 
I somras när det var +30 C ute så hade jag nästan 50 C på vinden och då var det inte dumt att ha lite isolering på tilluften för att förhindra onödig uppvärmning speciellt på kvällen innan vinden svalnat.
 
Har ett Heru 130 T EC. Både avluft och uteluft är kondensisolerade. Aggregatet sitter i källaren och rören går upp på vinden ut/in genom ett kombidon på väggen till vinden. Nu när det varit kallt har vi kondens på uteluftsröret utanpå plasten. Jag tror att det är torrt innanför plasten. Uteluftröret och avluftröret sitter väldigt tätt ihoptryckta och det blir kondens mellan dem. Har ännu inte varit upp och tittat och känt hur det ser ut på vinden, men är lite orolig för att vi nu har fuktigt spån och stenull kring genomföringen upp till vinden. Känner mig lite orolig.
 
Anna-Carin Ö skrev:
Har ett Heru 130 T EC. Både avluft och uteluft är kondensisolerade. Aggregatet sitter i källaren och rören går upp på vinden ut/in genom ett kombidon på väggen till vinden. Nu när det varit kallt har vi kondens på uteluftsröret utanpå plasten. Jag tror att det är torrt innanför plasten. Uteluftröret och avluftröret sitter väldigt tätt ihoptryckta och det blir kondens mellan dem. Har ännu inte varit upp och tittat och känt hur det ser ut på vinden, men är lite orolig för att vi nu har fuktigt spån och stenull kring genomföringen upp till vinden. Känner mig lite orolig.
Det är ju dumt att byggaren klämde ihop rören på detta sättet. Det gör att isoleringen inuti kondensstrumpan kläms ihop. Utsidan blir för kall och det kondenserar som du beskriver. Vad man kan göra för att ha koll på vart detta vatten tar vägen, är att sätta en gemensam ångspärr runt bägge rören. Ta ångfolie och linda runt bägge rören och tejpa ihop längsgående på ovansidan med ventilationstejp. Försök göra så hela vägen, från kombidon ner till aggregatet.

Finns garanti kvar på huset eller installationen så ta fotografier och reklamera.
 
Jag skall till att isolera mina rör på den varma sidans till och frånluft. (TFX)
Det verkas tyckas att 120mm är bra tjocklek.


Jag funderar på byggmax glasfiberrulle.
Några för eller emot?

Sedan har jag typ 7m där de går brevidvarandra och det bör väl snarast vara en fördel om jag isolerar dem ihop med varrandra? Viss värmeväxling bör ju ske redan där.

Jag funderar också på att lägga ångspärrsplast runt för att slippa råka gnugga mig mot isoleringen efterssom vi inte bara har rören på kallvinden utan även har det som förråd. Det han väl knappast vara dumt?
 
Hm, om det är fukt i avluften och den är varmare än luften på vinden (röret) kommer den att kondensera om du inte isolerar.
 
  • Gilla
Skg vent
  • Laddar…
Jo relm, det är ju klart att oisolerade rör får kondens på insidan av rören.
Det är ju därför jag skall isolera dem. Men du kanske svarade någon annan tidigare?
 
Det finns s k byggmatta att köpa som har kraftigt papper som mineralullen är limmad vid. Dock har jag bara sett den i max 45 mm på mitt XL-byggvaruhus, men det kanske finns andra tjocklekar också.
Själv körde jag med dubbla eller tredubbelt (på frånluften) lager av denna när jag isolerade mitt FTX-system. Jag upplevde det svårt att få tjockare isolering att bibehålla sin tjocklek när jag böjde den runt rören.
Mitt gamla frånluftssystem som var draget på kallvinden var bara isolerat med ett lager 45 mm ull och ganska dåligt. Verkar dock inte ha blivit mycket kondens eller skräp i dessa under de 30 år de varit i drift. Spirorören var näst intill rena och inte en antydan till rost när jag rev ut dem.
 
Swamp skrev:
Jag skall till att isolera mina rör på den varma sidans till och frånluft. (TFX)
Det verkas tyckas att 120mm är bra tjocklek.


Jag funderar på byggmax glasfiberrulle.
Några för eller emot?

Sedan har jag typ 7m där de går brevidvarandra och det bör väl snarast vara en fördel om jag isolerar dem ihop med varrandra? Viss värmeväxling bör ju ske redan där.

Jag funderar också på att lägga ångspärrsplast runt för att slippa råka gnugga mig mot isoleringen efterssom vi inte bara har rören på kallvinden utan även har det som förråd. Det han väl knappast vara dumt?
Du resonerar riktigt! Meningen är ju att tilluften skall få samma temperatur som frånluften.

Mina spirorör gå i "kattvinden", utanför stödbenen på kallvinden.
Ventilationskonstruktören rekommenderade 80 mm mineralullsisolering.

Men i stället har jag satt billig panel på stödbenen, och fyllt på med 500 mm lösull i "kattvinden".
Så ventilationsrören ligger och simmar i 290 + 500 mm isolering. Det borde räcka :)
Och lösullen bidrar ju också till isoleringen mot uppvärmt utrymme under.
Mellan stödbenen har jag golv och använder utrymmet som förrådsvind.
 
Följande lilla käcka isoleringshänvisning finns på min FTX-ritning:
isoleringsinstr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • isoleringsinstr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SiggiGBG
  • Laddar…
Så knasigt... lyckas inte ta bort bilden med för låg upplösning. ?
 
Okej tack. Jag roade mig lite med att försöka få dit 120mm men gav upp det.
Hittade pappersklädda 95or på rulle. Verkar lättare att jobba med.

Efterssom jag har 20cm spån up till vinden idag så är det ju närmast halvvarmt där :)
 
Jag har bytt ut min till/frånluft värmepump mot FTX och Bergvärme. Har 500mm lösull på vinden från början och jag har slitigt och grävt upp ventilationsrören, bytt ut dom och dimensionerat upp från 125mm=>160mm på huvudledingen. Rören är dragna över 145mm bjälkar. Tittar jag på temperaturerna just nu är det -12 ute, -8 på vinden, 21 grader inne och agregatet får 17 grader på till-luften. Tror jag får fortsätta jobba med att lägga mera isolering på vinden. Har kondensstrumpa för uteluft/frånluft kanalerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.