Hej!

Håller på med min första renovering. Har kommit en bit med planeringen men tar gärna hjälp av er som är mer erfarna. Blir antagligen Bosch eller Siemens rostfria vitvaror, främst för att det ska passa ihop med den rostfria fläkten.


IKEA-planering av köket. Färgerna är inte helt korrekta.
Blir förmodligen;
Matt vita skåp.
Svart kompaktlaminat skiva.
Kaklet vet jag inte riktigt ännu.
Matta som ska läggas i köket bli antagligen något mörkt, ev flanders black (tarkett)

566175_10151200798002997_1936479939_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösning
730554_10151200780017997_2059342834_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Velar mycket nu över ifall jag ska köpa IKEA laminat bänkskiva + diskho + underlimmning för ett betydligt bättre pris än om man beställer från lg collections.

Blir det igenom lg collections funderar jag på en nordic-tech diskho.. Är dessa helt ok för priset?

Strand 500UL är snygg och kostar inte så mycket, dock verkar detta alternativ inte finnas på lg collections hemsida.. http://www.cl-strand.com/2012/dl/ST-500UL.html

Har typ en budget på ca 8000kr för bänkskiva + diskho. Helst billigare!

Vill man helst ha planlimmat eller underlimmat i laminat?

Ge gärna synpunkter om ni tycker något annat ser mysko ut i planeringen.
 
  • 566175_10151200798002997_1936479939_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det enda du ska tänka på är att det är kvalitéskillnader på laminat och laminat... ;)

Sen gillar ju inte jag Ikeas 38mm tjocka skivor då jag tycker det blir för klumpigt.
Men allt är en smaksak.
 
AnneFi
Hej!
Det enda jag tycker du ska tänka på, det är att se till så du har ordentligt med plats mellan spisen och vasken. Ser ut att vara i minsta laget på ritningen.
 
flytta diskhon och diskmaskin ett steg till vänster skulle jag gjort.

Sedan skulle jag kört på lådor istället för skåp med dörrar som bänkskåp
 
Du borde ha högerhängdadörrar på, antar att det är kyl/frys med överskåp, längst till höger. Som det är nu så öppnar du dörren i vägen för dig själv.
 
Enoksson skrev:
flytta diskhon och diskmaskin ett steg till vänster skulle jag gjort.

Sedan skulle jag kört på lådor istället för skåp med dörrar som bänkskåp
Varför vill man så gärna ha mer plats där? :)
 
Därför att det är den naturliga platsen för matberedning... :)

Jag föredrar personligen också att ha DM till höger om diskho, tycker det blir enklare att hantera disken genom att langa till höger.
 
Ah sant. Tror jag isåfall byter plat på diskhon och diskmaskinen då. Vill ogärna ha diskmaskin längst in mot väggen!

Fast samtidigt kanske det blir tajt mellan ugn och diskmaskin isåfall?.

Högerhängd kyl/frys skåp har jag redan tänkt på men inte ändrat ritningen bara!
 
Det går inte att planlimma en disklåda i laminat.
Och håller med tidigare talare det är skillnad på laminat och laminat. Lg köper sin laminat från Formica och Duropal precis som några av de andra tillverkarna i Sveriga, dock inte Ikea. Sen är kanske LG inte dem billigast på marknaden. Och Nordic´s disklådor är bra, går ej att jämföra med Ikeas.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har varit och kollat med handlaren idag, Blir antagligen LG.

Var mest inne på kompaktlaminat för men är cirka 3000kr dyrare samt att det verkar bökigt att få hällan att få plats, om man ska ha ugn under häll.

Så blir nog LG 30mm laminat. Volcanic black.

Vad för fläkt ska man ha till köket då?

4-5000kr hade jag tänkt mig, gärna mindre... Smartast borde väl att ta någon fläkt från siemens om jag planerat att ha vitaror från siemens.. dvs så det blir samma rostfria på allt..
 
Fick du bänkskivorna för under 8000:- som du ville?
 
Får priset imorgon, återkommer med pris om utifall någon vill veta!
 
forell88 skrev:
Ah sant. Tror jag isåfall byter plat på diskhon och diskmaskinen då. Vill ogärna ha diskmaskin längst in mot väggen!

Fast samtidigt kanske det blir tajt mellan ugn och diskmaskin isåfall?.
Jag tror det blir bra att byta plats på DM och ho. Vi hade så i vårt förra kök, där var DM precis bredvid häll, mellan ho och häll. Och det var inget problem. (Det köket såg ungefär ut som ditt.) Vi hade dock ugnen monterad i högskåp på annan plats.
 
En bild! Det är ett kök från Epoq, laminatskivan med underlimmad ho är dock från Kvik.

Kan dock meddela att vi inte var helt nöjda med laminatet då varma ångor från DM gjorde att skivan svällde precis ovanför DM. Och detta trots att vi mycket sällan öppnade luckan medan mycket varma ångor fortfarande var kvar och släpptes ut. Se till att skydda din skiva så gott det går från detta för att slippa samma sak.


176482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ginnfilt skrev:
En bild! Det är ett kök från Epoq, laminatskivan med underlimmad ho är dock från Kvik.

Kan dock meddela att vi inte var helt nöjda med laminatet då varma ångor från DM gjorde att skivan svällde precis ovanför DM. Och detta trots att vi mycket sällan öppnade luckan medan mycket varma ångor fortfarande var kvar och släpptes ut. Se till att skydda din skiva så gott det går från detta för att slippa samma sak.


[bild]
Men har du inte alu. tejp på undersidan av bänkskivan där diskmaskinen är?
För så ska det inte kunna bli då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.