Hej på er!

Som rubriken antyder så funderar jag på hur man skall isolera en friggebod respektive sommarstuga som kommer att vara ouppvärmda under tiden de inte används, året om. De kommer alltså tillfälligt värmas upp de få gånger vi är där om höst/vinter/vår.

Anledningen till frågan är att jag i helgen fick höra av en kompis att man ska tänka på om man har isolering av sten/mineralull eller någon form av träfiberull. Dessutom ska man ha eller inte ha ångtät plast, har för mig att man inte skulle ha det i mitt fall. Problemen som skulle kunna uppstå är då att fukt binds i isoleringen på något sätt, om jag förstod rätt.

Är det någon som har full koll på vad jag skall ha? Friggeboden är en Jabo Smara, alltså träfasad på träreglar. Just nu är den helt oisolerad förutom golvet, ingen innerpanel uppsatt, endast vindpapp mellan ytterväggar och regelstomme. Golvet isolerades vid montering med uppifrån sett - golvbrädor, ångtät plast, isolering (mineralull av någon sort tror jag), asfaboard. Taket består av - betongpannor, läkt, tjärpapp, underlagstak av spontade brädor. Boden står på plintar med 2-5 decimeter luft under golvet.
Hur skall jag fortsätta?

Stugan består nu av ytterväggar, regelstomme, samt plåttak, någon form av underlagspapp/tjärpapp, underlagstak av spontade brädor, takstolar. Här finns just nu inget golv över huvudtaget. Kommer stå på plintar med ca en halvmeter luft undergolvet.
Hur skall jag göra här?

För båda husen gäller att jag vill isolera acceptabelt för att kunna värma upp enstaka dagar/nätter under vintern. Uppvärmningskostnader har lägre prioritet än att faktiskt kunna värma upp med t.ex. ett elelement eller två i boden och kamin/element i huset. Huset kommer ev. ha någon form av golvvärme, förmodligen sån där tunn matta med eltrådar. Denna kommer vara enbart komfortvärme och inte för uppvärmning av huset.

Som sagt, någon som vet hur jag bör tänka? Tips, länkar eller annat mottages tacksamt!

Mvh,
ToRy
 
Redigerat:
Ingen som har någonting att säga om det här? Kan det vara rent nys? Spelar ingen roll vad man använder för isoleringsmetod?
 
Okej, jag upptäckte igår att under den här rutan där man skriver nya inlägg så finns en ruta som tipsar om några liknande trådar. Himla praktiskt! Varför har jag inte upptäckt det förut? Hursomhelst, jag läste igenom dessa och kom fram till följande:
Om man kommer kallställa en byggnad som de jag frågar om ovan så bör man inte ha plast innanför isoleringen utan huset ska kunna andas. Båda de här husen kommer ha ventiler för självdrag och ingen som helst mekanisk ventilation. Kommer det då bli bra om jag har inifrån sett; gips, osb, isolering, vindpapp, panel? Ingen i de andra trådarna har tagit upp andra isoleringsmaterial än mineralull så jag antar att detta har en mycket marginell betydelse och kanske bara är någons ounderbyggda idé?
Den friggebod jag köpte - en Jabo Smara - har vindpappen redan monterad mellan väggreglarna och ytterpanelen men där finns ingen luftspalt. Kommer jag få problem om jag lägger isoleringen direkt mot vindpappen?

En annan sak är att golvet isolerades vid monteringen av friggeboden. Där ligger nu inifrån sett; spontat trä, plast, isolering, asfaboard. Är det dumt att plasten ligger kvar eller räcker det om väggarna kan andas tillsammans med ventilerna?
 
Redigerat:
  • Gilla
Mce1978
  • Laddar…
Hej! Jag kommer att stå inför en liknande situation i och med bygge av förråd som ska kunna värmas till frostfritt men inte mer. Jag tror så här (har inte full koll på det här, så nån annan får gärna konfirmera eller såga :)):

man ska inte använda diffusionstät plast för att det vid vissa väderlekar kan bildas kondens. Tex när temp ute går från -20 till +5. Då kommer det att vara många minusgrader inne när det är +5 ute. Uteluften innehåller mycket mer vattenånga (högre absolut fuktighet). När den luften kyls mot plasten inne i väggen (eftersom det fortfarande är flera minusgrader inne) kondenserar den och du får fukt i väggen. Därför måste man alltid ha varmare inne än ute om man har plast i väggarna.

tror inte stenull eller cellulosaisolering spelar någon större roll. Cellulosa kan binda lite fukt, men hjälper nog inte grundproblemet.

Tror att ventilation är nödvändigt för att skapa jämvikt i temp å fukt inne/ute relativt snabbt. Annars finns nog viss risk för kondensering nånstans i vägg även utan plast.

att minska luftrörelser i väggens isolering med tex vindduk (difföppen) utanför isolering tror jag är bra för att hålla värmen när den är uppvärmd. Det bör inte påverka fuktproblematiken. Vet inte om det ev är smart att även sätta vindduk på insidan istället för plast?

en liten luftsolfångare som ger ventilation och lite värme passar perfekt i en stuga som din
 
ToRy skrev:
Ingen i de andra trådarna har tagit upp andra isoleringsmaterial än mineralull så jag antar att detta har en mycket marginell betydelse och kanske bara är någons ounderbyggda idé?
Skälet till att jag går med cellulosaisolering är att den ger ett bättre skydd mot fukt än mineralull. Mineralullen tillåter luft att vandra och det medför fukt in i mineralullen. Cellulosa kan packas bättre, minskar lutflödet, och därmed fukten. På ställen där man inte har väl tempererat är mineralullen sämre. Att lösa mineralullens problem med "perfekt" vindskydd är jobbigt, och mer en motåtgärd än en bra lösning.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Om du nu bara ska värma upp husen någon enstaka dag under året så är det väl frågan om du behöver isolera dem alls. Risken är att isoleringen kommer att ställa till mer problem än vad de ökar komforten.

Om du har varmt på ena sidan och kallt på den andra, så kommer luften vid olika tillfällen att strömma från den varma sidan till den kalla. Det blir kondens i isoleringen. Det som minst händer är att isoleringsförmågan försämras (för att inte säga försvinner), det blir ännu mera kondens, det kanske fryser till ett stort isblock inne i väggen. Har du tur så händer inget mer; fukten kommer att torka upp när det blir varmt, har du otur så börjar det mögla.

En metod att minska luftströmmen in i isoleringen är att ha permanent undertryck inne i huset. Nackdelen är ju att du då ständigt har ett tillskott av kall uteluft. I ett större hus löser man det med ett FTX-aggregat, men det är inte rimligt i en friggebod.

Det där med att huset ska "andas" kan du glömma med en gång. Det är ett modeord, som inte har någon teknisk grund. Om du väljer att isolera skulle jag rekommendera att du sätter diffusionstät plast på insidan. Annars får du garanterat kondens i isoleringen när du värmer upp huset. Med plasten har du bara specialfallet när det blir snabbt blir varmt ute men fortfarande är kallt inne att bekymra dig om. Men då är det i alla fall varmt ute, så chansen finns att det torkar upp.

Läs också trådarna om luftsolfångare. Det kan ju vara ett sätt att få det varmt och ventilerat inne till en låg kostnad. Det finns ju färdiga att köpa också, om man inte vill krångla själv med det. Som denna: http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ppvarmning/solpaneler/64120005/luftsolfangare
 
Wow, varför frågar man egentigen? :D Det här med att bygga/renovera hus verkar ju vara en hel vetenskap.:rolleyes: Man får diametralt skiljande svar oavsett vad man frågar. :x Dock, TACK för svaren! (y)

Okej, först och främst; det "stora" huset får med all säkerhet en luftsolfångare av något slag när det är färdigt, friggeboden vete skam men man kanske ska fundera på det där också?
Båda byggnaderna ska ju som sagt ha ventiler för självdrag så då borde problemet med stor skillnad i temperatur mellan ute och inne vara högst sporadiskt?
Hursomhelst, det låter inte som att jag behöver bry mig så jättemycket om typen av isolering, då får det bli mineral.
Isolera dem vill jag nog ändå. Redan idag värmer vi upp friggeboden ibland för att vi använder den som kök och matrum under renoveringen och vi har två styck värmefläktar á 2000W varav den ena nästan går kontinuerligt när det kryper under noll ute.
Plast eller inte plast, där verkar ju åsikterna gå isär rätt mycket. Det kanske är ett sådant där fall där det är svårt att säga nåt generellt om det? En sak jag funderar på; de som förespråkar INTE plast använder argumentet att den varma fukten utifrån kan kondensera på den kalla plasten. Om man inte använder plast, kommer den då inte helt enkelt kondensera på den kalla osb/gipsen istället?

Jag förstår eller inte riktigt det här med att luften strömmar genom isoleringen när det skiljer i temperatur. Är inte tanken med isolering just att luften skall bindas och INTE föra värmen/kylan vidare? Att det blir lite rörelse fattar jag ju men ytterpanel, vindpapp och innepanel borde väl hyfsat effektivt stoppa luften från att röra sig mer än marginellt? Eller är det bara ett sätt att uttrycka sig? Har man öppna ventiler så borde ju eventuell tryckskillnad pga temp.skiftningar jämna ut sig genom dessa i första hand?

Jaja, det är gott om tid kvar innan det skall isoleras hur som helst. Jag får helt enkelt suga på den här karamellen ett tag till. TACK än en gång för svaren hittills! Kom gärna med fler!

Mvh,
ToRy
 
ToRy skrev:
Man får diametralt skiljande svar oavsett vad man frågar.
Så är det på alla områden där det finns antingen okunskap, många olika situationer, mycket pengar på spel, eller skillnad mellan teori och praktik. Isolering och plast är två typiska sådana. Det finns många material och många metoder för det finns många situationer, många olika fokus, och olika tro på vad som är rätt. Fanns det ett helt korrekt hundra procent gällande svar hade det varit enklare. Då hade antingen glasfiber eller cellulosa inte använts längre. :)

Vad gäller plast som så mycket annat, är det dess fördel som är dess nackdel. Den tätar mot kondens så länge kondensen är på rätt sida. Det innebär att man säger att det inte är lika illa med kondens mot gipssidan som med kondens mot det mögelvänliga isoleringsmaterialet. (Alla om rivit gamla hus med glasfiber har sett hur mögelvänligt det är). Men om kondensen kommer från fel håll, så är plastens nackdel att den håller kvar kondensen (diffusionsöppen plast släpper igenom ånga, men inte vatten). Om det dessutom är så att huset, eller fästningen av plasten inte är perfekt, kommer det dessutom finnas ställen där den kalla luften kommer på insidan av plasten oberoende av vad som är den varma sidan. Samma problem igen, men i mindre skala.

Du behöver inte ens hålla dig till originalproblemet med plasten för att se dess nackdelar. I taket till ett badrum kommer du få mer mögel på insidan, om ovanför taket det finns plast som hindrar ångan från dusch/bad att lämna taket. Ett sätt att lösa det är mer fläkt, men igen så har plasten varit en faktor vars nackdelar måste kompenseras.

När du tittar på cellulosaisolering är det viktigt att göra det från det "icke svenskt traditionella hållet" om du skall ha full information. Ett exempel är att utomlands stänger man in cellulosaisolering med insulweb eller andra typer av nät, medan här man ofta kombinerar det med plast eller vindspapp (som också är vattentätt). Det sista minska fördelen genom att kombinera den med ett anat problemområde.

Om du är intresserad av att hitta en mindre ensidigt färgad version, slå på "cellulose insulation" på google, så hittar du mycket om var det anses bättre än glasfiber.

--- Mats ---
 
Har lite att fundera över..... Kollade upp priser på cellulosa jämfört med mineralull. Ingen rolig läsning. Hittade priser hos Cremab som låg på 78,75:- per kvm för 45mm isolering. 45 mm mineralull hos Byggmax ligger på 18,45 :- per kvm. För friggeboden skulle det innebära ca 3100:(plus frakt) mot 730:- (plus ev. plast) för väggarna. Kanske är värt det ändå...? I slutänden, färdigisolerad och inredd kommer ju boden ändå ha kostat 40-50 tusen. Då är ju ett par tusen extra inte så farligt som om man bara jämför isoleringskostnaden enskilt....

Ett par andra saker att fundera på:
Väggarna kom ju som sagt i moduler med vindpapp redan monterat, utan luftspalt mellan ytterpanel och vindpapp. Bör jag ordna en spalt när jag isolerar?

Reglarna har jag för mig är 70 mm. Bör jag lägga på en 45:a tvärs dessa, dels för att undvika att reglarna agerar köldbryggor så mycket, dels för att bygga på isoleringen något. Det kanske räcker ändå för det jag kommer använda boden till?

Mvh,
ToRy
 
Du behöver inte mer isolering i väggarna, iaf inte för de få tillfällen du tänkt använda boden. Antar att innerarean är viktigare.
 
ToRy skrev:
Har lite att fundera över..... Kollade upp priser på cellulosa jämfört med mineralull. Ingen rolig läsning. Hittade priser hos Cremab som låg på 78,75:- per kvm för 45mm isolering. 45 mm mineralull hos Byggmax ligger på 18,45 :- per kvm. För friggeboden skulle det innebära ca 3100:(plus frakt) mot 730:- (plus ev. plast) för väggarna.
Just nu tar man mycket extra för cellulosa isolering, Marknadspriset gör gärna att det blir dyrt när någon har en produkt som går att sälja till ett högre pris för att den anses ge något en annan produkt inte ger. Dessutom är det ett mindre utbud av kringprodukter i Sverige, då många säljer isolering med cellulosa som en tjänst. Skulle jag isolera ett hus som inte alltid värms skulle jag använt cellulosa trots priset. Mitt alternativ vore att skippa isolering. I det stora hela är det inte så mycket mer pengar totalt sett, men mer besvär.

Vindpapp betyder normalt sett diffusionsöppen plast. Att den ligger mot ytterpanelen gör inget i sig. Det som kan diskuteras är att ha plast i något som inte alltid är uppvärmt och ändå isolerat (och det är något som kommer att diskuteras i åratal). Alternativet är att täta alla springor i väggarna utan plast (du vill ha det vindtätt, och regnskyddat). Det är mycket jobb. Minst jobb är att skippa isoleringen, men det vill du undvika.

Jag hade valt att försöka räkna på det. Hur mycket sparar du per år på isolering. Är det mycket nog, isolera, och isolera tjockt nog (och hur tjockt får du då fram från en kalkyl). Är det inte lönsamt i din kalkyl för den värme du vill ha där inne under den tid du vill ha det, skippa isoleringen. Visar det sig att du inte kan ha så mycket värme som du vill utan isolering, och det är viktigt, isolera trots kostnaden, och igen får kalkylen visa om det är lönt isolera extra när du ändå isolerar.

--- Mats ---
 
Kostnaden för cellulosa är ju som sagt ett par tusenlappar högre än för mineral, och i den stora kostnaden är det ju inte så mycket som sagt. Bättre då att det blir rätt utfört än billigt utfört.

Vindpappen som sitter är en sånt där perforerat vitt skikt som känns som papper men möjligen skulle kunna vara plast, svårt att säga. Kan ju se vad produkten heter nästa gång jag är där och googla på det såklart.

Det är inte uppvärmningsekonomin i sig som gör att jag vill isolera utan jag är mer ute efter att få en bod som går hyfsat snabbt att värma upp och hålla varm utan att ha alltför många element och framförallt inga fläktar. Det är alltså mer ur komfortsynpunkt. Boden är tänkt som gäststuga och det är inte så kul att ha en fläkt som brummar eller ett element som gör att det blir 32 grader i ena änden och 15 grader i andra. Därav isoleringen. Jag tror säkert att jag skulle kunna värma boden många vinternätter för de pengar det kostar att isolera, men det är som sagt inte pengarna som är grejen.....

Tack för all input allihop! (y)
 
Nu har jag äntligen bestämt mig om friggeboden! Det blir 70mm cellulosa innanför den befintliga vindpappen och sen osb och sist gips. Så får det bli, om nu ingen kommer med "bevis" för att det är fel. Har även börjat fundera på elvärme i golvet, har dock ej ännu kollat upp kostnaden. Kan väl iofs inte bli så ohemult dyrt för 15 kvm...? Eller egentligen 12 kvm då bakre gaveln kommer bli oisolerat förråd....
Nu uppstår dock ytterligare en fråga men den handlar om hur eldragningen ska göras så den får hamna i elavdelningen istället.

Tack för alla kommentarer!

Mvh,
ToRy
 
Skulle inte valt elektrisk golvvärme med el under dessa förutsättningar::
"friggebod respektive sommarstuga som kommer att vara ouppvärmda under tiden de inte används, året om. De kommer alltså tillfälligt värmas upp de få gånger vi är där om höst/vinter/vår."

Har du vanligt träbjälklag med flytande golvläggning skulle jag valt vanliga element. Klart snabbaste sättet att få varmt vid de tillfällen du ska besöka er stuga. Men fundera på det i badrum eller hall, vilket vi då har i vårt fritidshus;), men då på betongplatta och klinkers i hallen.
 
Golvvärmen är i första hand i så fall för komfortens skull, inte för upppvärmning. Jag hatar kalla golv! :D Tänkte att det i kombination med mindre element är alternativet till fler/större element.
Golvet är/blir träbjälklag med 120 mm isolering (tyvärr mineral, isolerades i samband med uppförande och innan tankar på kallställning eller ej), underlagsgolv i trä och så småningom något klickgolv eller liknande.
Vi har funderat på plastmatta för att det skall vara enkelt att göra rent plus ingen risk för att spilld vätska tränger ner i ett golv som sen blir kallt och inte torkar ur men det kanske inte är någon risk med ett korrekt lagt klickgolv...?
Hur är det med golvvärme i en sån konstruktion, tränger värmen lika gärna ner som upp? Kan man i så fall avhjälpa det med någon folie eller liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.