Chica Lovely
Flyttade in i huset sista augusti, och fick vid kontaktskrivningen veta att energideklaration skulle göras snarast. Detta är ännu inte gjort. Har läst mig till att juridiskt ska man kunna boka en energideklaration och fakturera förra ägaren för detta på grund av en ny lag som trädde i kraft i somras - om jag inte fattat fel? Har mäklaren något ansvar för att en energideklaration blir gjort, eller är det förra ägaren - eller nya ägaren? Kan inte så mycket om hus och det skulle vara värdefull information att få möjlighet att vara med vid energideklarationen. Vart vänder man sig för att boka tid för en energideklaration?
 
Vad har du för uppvärmning idag? Hur ser fönster ut? Är det treglas?
 
Chica Lovely
Jugend skrev:
Vad har du för uppvärmning idag? Hur ser fönster ut? Är det treglas?
Bergvärme.

Det är tvåglasfönster.
 
Jag, tror förvisso, att det är säljarens ansvar. Om du begär det så skall de ta fram en sådan.
Min erfarenhet - har väl läst ett par 100 energideklarationer att de inte kommer att ha någon synpunkt då om du har bergvärme. De räknar ut hur ditt hus står sig och skriver att du kanske skall tilläggsisolera vinden, byta fönster etc.
 
Skriva på ett papper att man kan spara några kilowattimmar på att byta till treglasgönster och isolera vinden kan vem som helst, förstår inte riktigt att nån kan ta ett par tusen i arvode för det...:cool: På ren svenska, skit i det, finns vettigare saker att bry sig i.
Den faktiska energiförbrukningen beror dessutom mycket på vanorna hos de som bor i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
TS kanske tycker energideklarationen inte behövs, men en sådan gäller i 10 år och säljer då TS huset inom denna 10-årsperiod åker han själv på att betala energideklarationen om den nye köparen begär en sån.
 
O
Det är säljaren som du skall hoppa på, för att få energideklarationen utförd. Skippa mäklaren, du har köpt huset då kommer inte mäklaren hjälpa dig mer.
Men å andra sidan....
Du kan få en anergideklration utförd av oss på BH... alldeles gratis....

Här kommer den...
Spartips.
Byt till 3-glas energiglas
Isolera vinden.
Tilläggs isolera fasaden.
Byt ut duschmunstycke till snålspolande...
Det är bara att fylla på....
Det ända du inte får är konstiga beräkningar på hur mycket du skulle spara...
 
  • Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
Som det sagts i tidigare trådar, du kommer inte att ha så mycket nytta av en formell energideklaration. Men den är ett värdepapper om du kan tänkas sälja inom 10 år.

I princip så kan du beställa en energideklaration av lämplig firma, och du komemr att kunna kräva säljaren på kostnaden, men troligen blir du då tvungen att stämma säljaren på pengarna, summan är för liten för att strula med det.

Däremot så kan du ta ett snack med mäklaren, mäklaren borde sett till att antingen deklarationen kom fram, eller att du skulle hållit inne med en summa som motsvar kostnaden. Om mäklaren har medverkat till en kontraktsformulering som nu visar sig ge dig dåligt skydd, så kan du anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen (f.d fastighetsmäklarnämnden). Det är den myndighet som "certifierar" mäklare. Det är fullt tänkbart att mäklaren blir lite mer intresserad av att lösa problemet inför risken att bli prickad.
 
Men den är ett värdepapper om du kan tänkas sälja inom 10 år.
Bortsett då från att många firmor som utför sådana jobb har en klausul som specifikt förbjuder dig att dela med dig av den på det sättet...

Jag tycker hela grejen med energideklaration är bullshit och ett slöseri med pengar till ingen nytt. Och det är mitt diplomatiska sätt att uttrycka det på...
 
Förmodligen finns det planer på att man så småningom ska beskatta hus efter hur mycket energi de förbrukar. Energideklarationerna är första steget mot detta.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Snacka om att ha en skatt som slår på de som redan ligger. Har man större energikostnad så får man betala mer pengar i skatt...

Ska det vara någon rättvisa borde det vara tvärtom.
 
Troberg skrev:
Snacka om att ha en skatt som slår på de som redan ligger. Har man större energikostnad så får man betala mer pengar i skatt...

Ska det vara någon rättvisa borde det vara tvärtom.
Du menar ungefär som att bilar med hög förbrukning och låg miljövänlighet belastas med hög skatt? Orättvist när de ändå tom straffas genom skatt på fler liter bensin/nyttjad mil.

Nä rimligheten ligger nog just i att man betalar för sin miljö och klimatpåverkan. Då skapas ett extra incitament att bli mer energismart.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Du menar ungefär som att bilar med hög förbrukning och låg miljövänlighet belastas med hög skatt? Orättvist när de ändå tom straffas genom skatt på fler liter bensin/nyttjad mil.
Nä rimligheten ligger nog just i att man betalar för sin miljö och klimatpåverkan. Då skapas ett extra incitament att bli mer energismart.
Jo fast det som jag tycker är lite tråkigt är att det inte är konsekvent inom miljöpolitiken. Man kan ju ta vindkraft som exempel. Om det hade varit skattefritt, för att man defacto inte bidrar till en försämring av miljön, så hade jag direkt köpt in mig i kooperativ. Skatten förstör hela den kalkylen och därmed ångar folk vidare med tex kärnkraft, kolkraft och annat. Miljöskatter syftar till väldigt liten del till att hålla vår miljö helt ren.
Egentligen en sådan standardiserad vara som el borde man ju kunna producera till ett extremt lågt pris.
 
kinglolle skrev:
Du menar ungefär som att bilar med hög förbrukning och låg miljövänlighet belastas med hög skatt? Orättvist när de ändå tom straffas genom skatt på fler liter bensin/nyttjad mil.

Nä rimligheten ligger nog just i att man betalar för sin miljö och klimatpåverkan. Då skapas ett extra incitament att bli mer energismart.
Så kan det ju vara. Men man kan också se det som att "miljö" alltid är ett bekvämt alibi för att kunna införa eller höja en skatt.

Som bensinskatten. En svindyr skatt ska få oss att köra bil mindre. Kör vi mindre? Näe. Om regeringen VERKLIGEN ville att vi skulle köra bil mindre, så hade de sett till att vi haft en fungerande kollektivtrafik och att servicen fanns där folk bodde.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Chica Lovely
En uppdatering - mäklaren var väldigt behjälplig. Han rotade fram vilka papper och paragrafer jag hade att luta mig mot och gav olika möjligheter till att gå vidare. Han hade lagt in allt i kontraktet, vilket jag hade missat. Jag har rätt att inom 6 månader beställa en energideklaration som faktureras till förra ägaren, i det fall förra ägaren inte själv har beställt någon. Lite formellt informerande fram och tillbaka så ska bollen vara i rullning.

De flesta kan nog räkna ut vad som kommer stå i den deklarationen, så som har påpekats tidigare i tråden. Men det här är allra första husköpet, allt är nytt och allt är spännande - och allt är inte minst lärande. Jag har aldrig ens sett en energideklaration förr. Mäklaren tog också upp, precis som någon annan i tråden, att det är de facto en värdehandling som kan nyttjas inom 10 år om huset så skulle säljas vidare inom den perioden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.