Vi har idag frånluftsvärme som styrs med 1 termostat som sitter i vardagsrummet. Systemet är från -87 men vi har nyss bytt panna. För två år sen installerade vi en täljstenskamin i vardagsrummet. Vi har dom första två åren eldad lite sporadiskt och tyckt att det inte gjort så mycket skillnad på elförbrukningen. I år är jag föräldraledig och är därför hemma hela dagarna och har eldat hurtigt i kaminen. Ser då till vår förskräckelse att vi har förbrukat mycket mer (ca 300-400 kwh/månad sen i september! Så mycket kallare har det väl inte varit i år? Nån som kan förklara detta fenomen för mig?
 
Finns det någon direktel i någon annan del av huset? innegivaren till värmepumpen sitter i samma rum som kaminen. Värmer du där med kaminen blir det kallare i övriga huset om inte ett annat värmesystem tar över.

Det går att tänka sig ett mycket stort luftläckage så att kaminen drar ut mycket mer luft än den behöver. Jag har dock svårt att tro att den skulle dra ut så mycket att det inte lönar sig att elda.

Det kan inte vara så att du gör av med mer el på andra saker i och med att du är hemma? Föräldraledighet kan möjligen öka förbrukningen av varmvatten.
 
Mikael_L
snufffsan skrev:
Vi har idag frånluftsvärme som styrs med 1 termostat som sitter i vardagsrummet
Menar du frånluftsvärmepump?

Har du betongplatta med golv direkt på, eller isolerat mellan platta och golv?
Har du golvvärme eller radiatorer
 
Kanske inte helt relevant men: när jag var hemma med barnen så dracks det rätt mycket kaffe... fast jag startade nog den inte 10 ggr/dag. Dock har nog Avemo en poäng, det går åt mer energi när man är hemma (inte bara på kaffekokning).
 
Vi har två el-element i rum där vi stänger dörrarna. Annars blir det riktigt kallt där!

Men att det skulle gå såå mycket mer varmvatten är det verkligen rimligt?

Jo, jag menar frånluftsvärmepump. Och det finns inget vattenburet system. Det är torpargrund och huset är ett enplans på bara 107 kvm.
 
Mikael_L
snufffsan skrev:
Och det finns inget vattenburet system.
Hur transporteras värmen från värmepumpen ut i huset då?
 
snufffsan du får nog återkomma med en bättre förklaring till ditt värmesystems utförande om någon skall kunna hjälpa dig att förstå den ökade förbrukningen. Men som tidigare nämnt du har varit hemma det drar mer el på alla håll.
 
Värmen sprids via luftventiler i taket. Det sugs in luft i badrum, köksfläkt och hall och återvinns till att värma varmvattnet och luften som sprutas ut i huset. När det inte räcker går elpatronen in och hjälper till.
 
Exakt ett sånt system hade vi tidigare. Det är väldigt underligt konstruerat och jag blev aldrig helt klok på det. Men om du eldar i kaminen så borde värmepumpen ta den värmen till varmvattnet. Så även om du förbrukar mer varmvatten nu när du är föräldraledig så borde det inte synas så mycket. Hur står VP inställd?
 
Vad menar du med hur den är inställd?
 
FTX heter det.
 
Tack Nyfniken :)
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
FTX heter det.
Som värmer både luft och varmvatten?
 
Ja, både luft och varmvatten.
 
Mikael_L
snufffsan skrev:
Värmen sprids via luftventiler i taket. Det sugs in luft i badrum, köksfläkt och hall och återvinns till att värma varmvattnet och luften som sprutas ut i huset. När det inte räcker går elpatronen in och hjälper till.
Ja då klarnar det lite, men ändå inte ... ;)
För det är nog något slags värmesystem jag inte hört talas om, typ.

Men av infon kan vi antagligen sluta oss till några saker.
Det bör vara ett snabbreglerat system, iom luftvärme och ej golvvärme i betongplatta.
Det gör att din termostat bör göra nytta när du eldar, dvs att värmesystemet kan reglera ner sin effekt.

Går det att känna någon skillnad på tempen på den luft som skickas in i rummen om du jämför mellan när du eldar och inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.