Jag faller (åter igen) in i kören av påhejjare som beundrar din entusiasm och din energi ... :)
Blir lite nyfiken då jag själv sitter i ett hus från 72-73 och har gjort en del småjusteringar i källaren... eller som Länsförsäkringars besiktningsman uttryckte det i sin rapport efter våtrumsbesiktningen: "källaren är totalt utblåst". Hur tjock isolering lägger du (dom?) under golvvärmen? Och har du funderat något på isoleringen av källarväggarna?
 
Redigerat:
noisek79 skrev:
Jag faller (åter igen) in i kören av påhejjare som beundrar din entusiasm och din energi ... :)
Blir lite nyfiken då jag själv sitter i ett hus från 72-73 och har gjort en del småjusteringar i källaren... eller som Länsförsäkringars besiktningsman uttryckte det i sin rapport efter våtrumsbesiktningen: "källaren är totalt utblåst". Hur tjock isolering lägger du (dom?) under golvvärmen? Och har du funderat något på isoleringen av källarväggarna?
Plattan i källaren är lite olika i olika delar av källaren. På vissa ställen är det oisolerad platta som endast är grovgjutet och på andra ställen är det isolerat och avjämnat. Men nu blir det nivell överallt så vi får samma golvnivå i hela källaren. Det blir 70mm reglar där det får plats och 45 där det är mindre plats. Således även dessa dimensioner på isoleringen som hänger mellan nivellreglarna. Sen blir det ventilerat under detta så isoleringens funktion blir egentligen bara att trycka upp värmen till golvet snarare än att isolera ifrån kylan underifrån. Vi hade uppreglat golv tidigare utan problem med kalla golv så det ska nog kunna bli bra. Har egentligen ingen koll alls på vad som krävs osv men jag skjuter lite från höften och hoppas på det bästa (y)

På ytterväggarna kommer vi regla upp med 45mm plåtregel med luftspalt mot stenväggen. Huset är drenerat och isolerat utvändigt därav endast 45mm isolering inv.
 
Ok! Själv körde jag ventilerad Platon och lyckades få ner 100 mm cellplast. Har hittills inte märkt av någon omvänd fuktvandring så det ska nog gå bra...

erik_n skrev:
På ytterväggarna kommer vi regla upp med 45mm plåtregel med luftspalt mot stenväggen. Huset är drenerat och isolerat utvändigt därav endast 45mm isolering inv.
Dränering/isoleringen utvändigt är bara under mark va? Ingenting ovan mark antar jag (som en annan hade behövt i sitt souterränghus) ;)
 
noisek79 skrev:
Dränering/isoleringen utvändigt är bara under mark va? Ingenting ovan mark antar jag (som en annan hade behövt i sitt souterränghus) ;)
Stämmer bra det. Ovan mark ska det på ca 70-100 cellplast och ny puts/sockelskivor vid tillfälle. Mest för att det ser förj**ligt ut nu när fasaden är påbyggd med 140mm... Får se om det blir lite nya källarfönster i samband med det också :screwy:
 
erik_n skrev:
På ytterväggarna kommer vi regla upp med 45mm plåtregel med luftspalt mot stenväggen. Huset är drenerat och isolerat utvändigt därav endast 45mm isolering inv.
Nu blir jag exra intresserad. :)
Hur fixar du 45 cm isolering invändigt med regling mot stenväggen om du samtidigt skall ha luftspalt? Eller lägger du en luftspalt först och reglar sedan? Hur konstruerar du luftspalten?
 
Raceman skrev:
Nu blir jag exra intresserad. :)
Hur fixar du 45 cm isolering invändigt med regling mot stenväggen om du samtidigt skall ha luftspalt? Eller lägger du en luftspalt först och reglar sedan? Hur konstruerar du luftspalten?
Det är egentligen ingen raketforskning. Det blir en fristående vägg ca 10-20mm från ytterväggen. Skena i golv och tak, stående plåtregel och 45mm isolering.
 
erik_n skrev:
Det är egentligen ingen raketforskning. Det blir en fristående vägg ca 10-20mm från ytterväggen. Skena i golv och tak, stående plåtregel och 45mm isolering.
Det kan säkert funka, så är det gjort i min gillestuga, fast med 70 mm stålreglar (och mineralull). När jag öppnade upp en bit förra året för att byta köksavlopp så verkade allting torrt och fint fortfarande (jag tror det är ca 10-15 år sedan det gjordes).
 
erik_n skrev:
Det är egentligen ingen raketforskning. Det blir en fristående vägg ca 10-20mm från ytterväggen. Skena i golv och tak, stående plåtregel och 45mm isolering.
Ähum... Har du någon platta eller "hönsnät" på den inre delen av den nya väggen eller ligger isoleringen "löst" mot stenväggen?? Om du har platta eller "hönsnät" hur får du dit den??
 
Raceman skrev:
Ähum... Har du någon platta eller "hönsnät" på den inre delen av den nya väggen eller ligger isoleringen "löst" mot stenväggen?? Om du har platta eller "hönsnät" hur får du dit den??
Nej, något sånt behövs inte. Så länge reglarna sitter rätt så sitter isoleringen bra mellan reglarna. Sen bör man kanske välja en isolerskiva som är lite kompaktare typ rockwool.

Här är en beskrivning jag hittade på deras hemsida: Rockwool
 
Tack för länken och förklaringen.

Jag noterar särskilt:
1) Se till att det inte finns fukt i källarväggen, den ska vara torr året om.

Då känns det genast lite lugnare i min skalle.

:)
 
Raceman skrev:
Tack för länken och förklaringen.

Jag noterar särskilt:
1) Se till att det inte finns fukt i källarväggen, den ska vara torr året om.

Då känns det genast lite lugnare i min skalle.

:)
Men om man kör med Nivell och gör att cirkulation även tar väggarna är väl det inget att notera?
 
cust3000 skrev:
Men om man kör med Nivell och gör att cirkulation även tar väggarna är väl det inget att notera?
Stämmer! Vi har dock inte haft problem med fukt i väggarna tidigare så jag kommer inte köra ventilerat i väggarna.
 
cust3000 skrev:
Men om man kör med Nivell och gör att cirkulation även tar väggarna är väl det inget att notera?
Ja, det var ju en intressant vinkling förstås, men då behöver man väl något slags intag/uttag runt om hela taket? Frågan är väl då hur man löser det praktiskt på ett snyggt sätt?

Men nu ska jag inte förstöra eric_h´s fina tråd med en massa ot-snack. Han säger ju att han har torra väggar och då är det ju nemas problemas.

:)
 
Raceman skrev:
Ja, det var ju en intressant vinkling förstås, men då behöver man väl något slags intag/uttag runt om hela taket? Frågan är väl då hur man löser det praktiskt på ett snyggt sätt?

Men nu ska jag inte förstöra eric_h´s fina tråd med en massa ot-snack. Han säger ju att han har torra väggar och då är det ju nemas problemas.

:)
Principen är den att man lämnar en springa längs taket, tror även det finns ventilerade taklister. Sen får man göra hål i golvet bakom väggarna.

Nej då, det är inget som förstör tråden! Snarare förgyller, vad annars ska vi med forum till om inte att lära och hjälpa av varandra?

Ska nog ta en funderarevtill kring ventilerade väggar, det är torrt nu men man kanske ska satsa på både hängslen och livrem när man ändå kan...
 
Det kostar juh inget att få ventilerade väggar då golvet redan är ventilerat!

Taköppningar löses väl enkelt med skugglister som monteras någon mm ifrån taket? Någon mm runt alla taklister blir juh mycket!

Funderar dock hur det påverkar isoleringen, för visst skulle du isolera både väggar och tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.