halloj, har läst en massa trådar om hur man ska göra när man ska lägga golvvärme på oisolerad platta men har inte hittat något som löser mitt "lilla" problem

det är så att jag har tagit över ett gammalt mejeri från 1893, som förmodligen har en oisolerad platta, ej någon källare.
nu är det så att jag har funderingar på att installera golvvärme på neder och över våning men problemet är att nedervåningen är ca 210kvm med 6-7rum och i varje rum finns det golvbrunn så det är fall nästan överallt mellan 5-10cm, hur gör man då ? och vad blir billgast/bäst?
*slipa golvet (betongen), flytspackla in golvvärme, samtidigt som man fyller upp så det blir rakt = kostar en förmögenhet
*lägger isolering 5-10cm så det blir rakt sen fyller på med betong ca 8cm med golvärmen inbakad
*lägger ut golvvärme och armering på hela våningen och pumpar in betong tills det blir rakt, men då får man ingen isolering

uppvärmning kommer ske med bergvärme

finns det något annat bra sätt för att slippa en massa värmeförluster neråt?
hur länge behöver betongen brinna innan man kan lägga klinkers 1mån per 10mm ?

IMG_0803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


undervåning framtid.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tack på förhand /jontz3
 
ÄR INGEN EXPERT

men vad sägs om:

Plugga igen brunnarna.
Lägg platomatta över hela golven.
Regla upp med träbjälklag cc30 (bygg rakt utan fall).
I med cellplast/frigolit under/emellan bjälklaget.
På med skivor (plyfa? Osb? Formplyfa?).
Lägg skumgummilist mot alla väggar.
Lägg ut värmeslingorna cc20, fäst med skruvklammer.
Lägg gips remsor emellan värmeslingorna.
Lägg hönsarmeringsnät och häfta fast.
Flytspackla precis över nätet.
Ta bort skumgummilisten.
Lägg golv.

Dra alltid värmeslingorna i flera zoner (1per rum)
Dra alltid värmeslingorna satt dem så nära pannan som möjligt går förbi fasarväggar/fönster.
Lägg värmeslingorna tätare (cc10-15) vid fönster ytter dörrar.
Om ni skall ha en ny placering av braskamin eller andra tunga saker, regla upp lite extra under.

Om du ger planlösningen till värmesling firmor så som ex. LK så ritar dem ut en anläggningsritning åt dig.

Hare!
 
tackar det gick snabbt :) ja det är en lösning men är det inte stor chans att det blir fukt skador i träbjälklaget när golvet är av betong och vägarna tegel/puts, eller tror du att det skulle gå ändå ? tanken är att komma på ett bra sätt att få golvet rakt och sen ge en ritning till uponor så får de göra en anläggningsritning,
mvh jontz3
 
Är golven fuktiga idag?
Om dem är det behöver du åtgärda det problemet (vanligtvis dränering runt om) innan du påbörjar din byggnation till torra bostadsutrymmen, finns egenligen inga bra sätt att bygga in en fuktig platta.

För att gardera sig lite kan man så bygger kan man lägga träbjälklaget en bit upp på ett icke levande, icke fuktsugande material, satt du inte har anläggning mot befintliga plattan. (plastklossar, aluklossar)

Den kan man byta ut frigoliten mot exempelvis isodrain, som inte är lika tätt, men därmed heller inte isolerar lika bra och du behöver då betydligt tjockare lager för samma isolerförmåga per m2.

En fördel med träbjälklag är att en vanlig händig kan göra det själv, samt att flytningen blir minimal vilket gör att torktiden blir minimal.

Trä kostar, men flyspackel/betong är dyrare, att få hela våningsplanet i nivå blir oftast brutalt billigare att jämna ut med bjälklag än att flyta ut det. FÖRUTSATT att du gör arbetet själv, annars äts marginalen upp av arbetskostnader.

Så här i vintertider kan du ju även kolla hur mycket din befintliga platta isolerar, har du kalla golv idag?

Och sen kan man ju faktiskt divedera om du ska behålla brunnarna öppna, om man anser att dem överlever utan översyn och att ingen avloppslukt kan komma från dem så är det ju bara bra om fukten kan ta sig någonstans.
 
idagens läge håller jag på att laga taket då huset har ståt tomt i ca 20år, så det har läckt in en hel del vatten från övervåningen, om plattan är fuktig kan jag inte svara på, den är fuktig där det har regnat in men tror den inte är det på något annat ställe, har inte kopplat in bergvärmen än så huset är inte i drift så det är nästan lika kallt ute som inne,
angående brunnarna kommer nytt avlopp dras i hela huset, 2 badrum + kök så de gamla som är ingutet i plattan kommer inte användas,
det som jag funderar på är om det går att lägga frigolit ca 10cm så att golvet blir jämt sen rulla ut golvvärme slingorna med mindre cc mått och armera sen beställa en pumpbil som kommer ut å pumpar in betong ca 8-10cm, det känns lättast men frågan är om det blir för mycket värme förlust och ens blir bra ? om det skulle gå så gör jag allt förarbete själv och hyr två betongare under dagen pumpbilen kommer
annars får man göra som du säger att regla upp hela våningen och se till att inget trä har kontakt med betong/tegel elr puts
vilket som så måste jag ta reda på om plattan är fuktig elr inte. vet du något bra sätt att ta reda på det när man inte har någon värme ?
 
Innan du flyter på och drar igång bergvärmen så skulle ivarjefall värma upp det och fukta av det, satt man för det första ser om det finns fukt i plattan, och för det andra inte bygger in fukt.

Om du gjuter med traditonell betong så kommer ytan behöva snyggas till med slip eller flytspackel för att få så pass jämnt att lägga golv, slip dammar, och flytspackel kostar ännu mer pengar.
 
tack för alla bra svar, värma upp allt är jag ändå tvungen att göra så jag får bort all fukt på övervåningen så det kommer fixas inom några veckor,
men att behöva slipa ytan elr flytsspackla visste jag inte om, trodde det vart tillräckligt jämt så då får jag nog kanske skippa min idee.
får ta och kolla upp lite priser på att bygga ett bjälklag och flytspackla
 
För att vara lite tråkig, bila upp golven och gräv ur några dm fyll sedan med kapilärbrytande grus, isolera så mycket som du får plats med, lägg golvvärmeslang och armera , på det gjuter du en kaka på min 5 cm, den avjämnar du med golvspackel, låter det stå öppet så länge som det behövs för att få ner fukthalten i betongplattan. Du kan "fuskmäta" genom att lägga ut plast på en m2 på golvet när det inte bildas kondens under är golvet nog torrt för att lägga ytskikt.
Så gör vi i fall liknande ditt.
 
ja det skulle ju bli bäst så men när det är en platta på 210kvm så har jag ingen lust med att bila upp en så stor yta, om det hade vart mindre skulle ja ha kört på det sättet
mvh jontz3
 
Kan du inte dela upp projektet över tid och ta det bit för bit, att "gena" blir inte bra i långa loppet.
 
nja det blir svårt, har många trapper och olika höjder i betong på plattan, exempel från vardagsrum är det en betong trappa upp en halv meter, de blir väldigt mycket betong att få bort och mycket ny betong att pumpa in, men ska helt klart tänka på saken, det är ju det bästa alternativet men krångligast och mest jobb
 
Ett ventilerat golv är ju förstås att föredra för "platta på mark" men med så stor yta kommer det att kosta en del. Vi betalade 120.000 kr efter ROT för ca. 90kvm Nivellgolv.

Platon är väl annars den lösning som jag tycker verkar bäst efter att ha spenderat många timmar på ämnet...

Mvh,
Anders
 
ja när det är så stort är det svårt, nivellgolv värkar ju bra men det blir för mycket pengar,

va inne på xlbygg idag och snackade med en snubbe, han tyckte att jag skulle:
*plugga brunnar/avlopp
*fylla upp med singel så golvet blir jämt
* lägga 50mm isolering sedan 50mm till med förskjutna skarvar
*dra golvvärme slang
* lägga ut armering
och sen pumpa ut betong 8-10cm

vad tycker ni om den ideen ? för/nackdelar ?
 
Byt ut singeln mot lecakulor och kör på det. 😊
 
tackar för svaret!
varför lecakulor ? isolerar det bättre eller binder det mindre fukt ?

mvh jontz3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.