Hej,

ska köpa nya eluttag och kontakter till källaren och det visar sig att det kostar en förmögenhet...t ex kostar ett jordat dubbeluttag Schneider 125 sek. och det behövs ju några stycken. Har någon bra tips på inköpsställe och fabrikat? t ex Biltema har dubbla jordade uttag för 40 sek men är de OK...?

Buggaren
 
Köp riktiga på eldirekt
 
Byggmax har billigast. Tycker det jag köpt är helt ok.
 
ELKO eller Scheindler (eljo) är bland dom bästa. Billiga uttag kan funka och är godkända. Men många är svårare att jobba med och går lättare sönder. Dom förstnämnda används ofta "proffsen" som behöver lämna garanti på sina jobb.
 
Jag har biltema (Vibi elegance) i hela huset och det fungerar precis som de ska och det var inga som helst problem att installera dem. T.o.m har ett flertal personer uppmärksammat och tyckt att dom är snygga.
 
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
Eljo och Elko är en fröjd att jobba med, men Malmbergs 10 kr uttag levererar samma sak, tar dock minst dubbelt så lång tid att installera med skruvklämmor. Det blir lättare repor i brunnen på billigare uttag. Den enda stickpropp jag drar ut ofta är dammsugaren. Så egentligen borde jag valt dem men tycker om kvalitetsgrejer så det sitter Eljo trend överallt.
 
O
Herr Lovart skrev:
Jag har biltema (Vibi elegance) i hela huset och det fungerar precis som de ska och det var inga som helst problem att installera dem. T.o.m har ett flertal personer uppmärksammat och tyckt att dom är snygga.
Uttagen tillverkas av Viko Elektrik (http://en.viko.com.tr/default.aspx). Det är en välkänd Turkisk tillverkare med gott rykte och bra produkter. Själv tycker jag de är fula men det är definitivt inga dåliga uttag.
 
sepani skrev:
Hej,

ska köpa nya eluttag och kontakter till källaren och det visar sig att det kostar en förmögenhet...t ex kostar ett jordat dubbeluttag Schneider 125 sek. och det behövs ju några stycken. Har någon bra tips på inköpsställe och fabrikat? t ex Biltema har dubbla jordade uttag för 40 sek men är de OK...?

Buggaren
Hur många uttag rör det sig om?
 
Clas Olsson säljer Elko, de är rätt bra tycker jag. Kostar nog under 100:- styck.
 
Mikael_L
En svår fråga att besvara.
Jag är helt övertygad att det finns riktigt bra uttag till mindre än halva priset mot de vi kallar "kända märken".
Men det tar ju också sin tid och kraft att hålla på och köpa, byta, testa och byta tillbaka.
Så själv har jag valt det enkla och rationella och valde ett säkert kort, Eljo apparater till hela huset.
Kunde alltså ha valt Elko och en massa andra kända märken, lika gärna.
OK, några tusingar mer för hela huset, men det har jag istället tjänat igen på att spara smart(are) på annat.

Sen har jag testat lite olika lågprisuttag, mest som någon slags underlig hobby.
Biltema lubiline - helt OK känsla i det mesta. Dock rappligare att montera än bra apparater. Så har man en betald elektriker för jobbet försvinner troligen hela besparingen till arbetstidskostnad.

Jula anslut - Provat både ett VU och en strömbrytare. Nästan värsta skit jag provat. Allt var dåligt.

Biltema 2-vägs utanpåliggande VU - vet inte vilket det var, kanske inte finns kvar heller, det var några år sedan.
Dessa var av fantastisk kvalitet i relation till priset. Samma kvalla som vilka kända märken som helst.
(Sen såg jag på märkningen i plasten att det var av fabrikat Merten, ett bra tyskt märke.)

Lidl - Jag har ingen aning om vad det var för uttag, men det var ett pack med 4 st enkeluttag på 40-50 spänn.
Dessa trodde jag inte alls på pga priset, men dom var riktigt bra. Lättmonterade med fina snabbanslutningar och perfekt känsla när man sätter in en stickpropp.
Jag har dock inte sett dom på lidl sedan dess, typiskt.

Men som sagt, det är föga rationellt att hålla på och leta efter lågpris om man nu skulle värdera sin egen tid lite.
Men en elfirma som sätter upp flera hundratals om året skulle ju kunna göra pengar på det.
Eller så inte, dom tjänar kanske mer på att istället sätta upp så dyra uttag som möjligt ...
 
Problemet med billiga uttag anser jag framförallt är bristen på långsiktighet.
Behöver du ett nytt uttag i ett rum är det stor risk att den typ du köpt helt utgått. Jag såg för några år sedan ett uttag på Biltema med utbytbara dekorränder. Såg fint ut och lite kul att enkelt kunna förändra enkelt, men idag finns de inte i deras sortiment och säkert svårt att hitta annan leverantör om man vill ändra.

Därför är mitt råd att köpa dyrare av känt märke, eller köpa några extra att ha när det behöver kompletteras eller bytas ut något trasigt.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jem o fix
 
Har också köpt de där 4-packen infällda enkeluttagen på Lidl, och som så mkt annat som inte är mat hos dem, så verkar de endast förekomma lite då och då i kampanjer. Riktigt prisvärt med en dryg tia /st. Enkeluttagen bygger heller inte så mycket ut från väggen som de annars i Sverige helt dominerande dubbeluttagen, så har man inte behov av dubbelbrunnar så tycker jag det är snyggare med "singlarna"
 
thomas33 skrev:
Problemet med billiga uttag anser jag framförallt är bristen på långsiktighet.
Behöver du ett nytt uttag i ett rum är det stor risk att den typ du köpt helt utgått. Jag såg för några år sedan ett uttag på Biltema med utbytbara dekorränder. Såg fint ut och lite kul att enkelt kunna förändra enkelt, men idag finns de inte i deras sortiment och säkert svårt att hitta annan leverantör om man vill ändra.

Därför är mitt råd att köpa dyrare av känt märke, eller köpa några extra att ha när det behöver kompletteras eller bytas ut något trasigt.
Tja är det verkligen så noga att alla uttag ser likadana ut ? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.