Har satt många apparater på väggen med molly och har man inte en tång för det så är det stor chans att man förstör den. Så det bästa är att köpa sig en tång när man ändå är igång!

Körde bara på de "bättre" som man fick betala lite mer för och det var aldrig några problem.

Gipstoggler verkar ju intressant!
 
Bo.Siltberg skrev:
Mollyplug, speciellt från biltema ska du sky som pesten. Med bara lite för mycket vridkraft så går skiten sönder inne i väggen och där står man med en roterande bult i väggen som släppt från ankaret! Går inte att "laga" på annat sätt än med hålsåg... Sedan krävs rätt borr, 10.5 mm, så att inte väggskivan splittras sönder på insidan när man tvingar in skiten.
Det är bara att skruva ut skruven lite grann, ge den en smäll med hammaren så att botten lossnar och åker in i väggen, sedan drar du ur mollyn. Kvar är då hålet och där kan du peta in en ny. Hålsåg låter lite overkill :)
 
Har också med bra resultat skruvat ut den något och slagit in den i vägen genom att slå på skruvhuvudet. Flärparna i framkant kan man bryta av och sen tryckte jag in den i väggen bara för ut vill den sällan igen.

Var köps de där andra pluggarna som det tipsas om? Verkar lysa med sin frånvaro..
 
Hmm, flärpar? Kommer inte ihåg om jag ens försökte, det var några år sedan. Utan ville den i alla fall inte utan att skivan gick sönder.
 
Bo.Siltberg skrev:
Hmm, flärpar? Kommer inte ihåg om jag ens försökte, det var några år sedan. Utan ville den i alla fall inte utan att skivan gick sönder.
De som ligger emot gipset på framsidan. De måste ju bort om man ska slå in den i väggen :)
 
Jo men jag kommer bara ihåg en kraftig bricka som inte såg ut att vara möjligt att bräcka loss.
 
Mitt tips är Hw-PRO pluggar, mycket lättare än Mollys. Det finns andra fabrikat än Gothia också.
 
Matti_75 skrev:
Mitt tips är Hw-PRO pluggar, mycket lättare än Mollys. Det finns andra fabrikat än Gothia också.
Vågar man använda dessa till en TV? Jag blir lite betänksam när det står "gipsinfästning för lätta montage". Vet IOFS inte om jag skulle vara bekväm med Molly heller till en TV. Har nog lite hatkärlek till de små tingesterna...
 
Bricco skrev:
Har också med bra resultat skruvat ut den något och slagit in den i vägen genom att slå på skruvhuvudet. Flärparna i framkant kan man bryta av och sen tryckte jag in den i väggen bara för ut vill den sällan igen.

Var köps de där andra pluggarna som det tipsas om? Verkar lysa med sin frånvaro..
Menar du "toggler" så har jag några sådana hemma som det står hilti på.
Riktigt enkla att använda, och jag upplever att de sitter som berget.
Det enda jag kan komma på är att man av förklarliga skäl måste ha tillräckligt med plats på baksidan av gipsskivan.

Det ska enligt uppgift vara "godkänt" att sätta upp tvättställ i enkelgips med dessa, även om jag aldrig skulle komma på tanken att göra det, eller ens tipsa någon om att göra det.
 
Matti_75 skrev:
Mitt tips är Hw-PRO pluggar, mycket lättare än Mollys. Det finns andra fabrikat än Gothia också.
Clas Ohlson säljer ju en liknande men den ser ut som en stor skruvad julgran som man liksom skruvar fast i gipsskivan. De är fullständigt värdelösa.
 
Lånar tråden då jag har ett liknande problem fast annat sorts fäste:

Köpte igår detta fäste på Harald Nyborg.

http://www.harald-ny...-444-svart.html

När jag kommer hem är det något så sjukt att hålen längst ut på fästet man skruvar i väggen är inte 60 cm ifrån varndra, vilket gör att det är omöjligt att träffa reglar. Helt otroligt dumt!

Min TV behöver Vesa 400x400 och ett vridbart ställ vilket gör det ganska svårt att hitta några bra ställ - gillade verkligen detta - någon som har tips på hur man kan bygga för att få det att fungera?

En tanke är ju givetvis att sätta 2 stycken 95x45-reglar bakom TV:n och förankra fästet i dessa, men då bygger man ju ut ganska mycket från väggen...suck...
 
Istället för 2st 45x95 reglar kan du såga till en plyfaskiva eller liknande som först monteras på väggen.
Bygger bara 12-15mm extra. Skivan går ju tapetsera eller måla så den smälter in i väggen.
Sen sätter du fästet i den.
 
Det går bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.