Nu har jag installerat mig en EC Home. Måste bara säga att det är en liten fantasktisk manik. Jag har kört den här veckan och jag får ca 4 timmar mer ut av mina tankar (2x500l)jämförelse med innan.

Nu ska jag bara ha hit elektiken för att istallera reläboxen för att styra pump och el-patronen.

är det någon som använder reläboxen för att styra el-patronen? Fungerar det bra? Hur har ni inställningarna på tid och läge på shunten för att få det bra?

Är det lönt att köra med nattsänkning eller tar det mer energi för att höja huset från 18 grader till 20,5?
 
Personligen tror inte jag på nattsänkning. Går åt lika mycket energi att värma upp igen.
 
JohannesJohansson: "Jämfört med innan" - vad är det du jämför med då? Är det helt utan shuntautomatik eller har du haft någon annan automatik? Själv har jag Termomatic CJB till radiatorerna men ska installera EC-Home till mina fläktkonvektorer i min varmgrund.
 
Det jag mernar med innan är utan automatik.
 
OK, ville bara kolla om EC home var SÅÅ mycket bättre än andra shuntautomatiker, men då är den väl lika trevlig som CBJ,(som har funkat grymt bra hos mig i 4 år) fast med digital display som känns lite flashigare...
 
Det är rätt snidigt att få lite data på system status så man slipper springa till pannrummet stup i ett för att kolla om det behöver eldas. Ska väll tilläggas att jag är pappaledig så jag har den där tiden att elda precis när det är dags.
 
Redigerat:
Jag är också väldigt nöjd, men jag har några förslag på uppdateringar de säkerligen kan få med i kommande mjukvara. Synd att det inte finns möjlighet att uppgradera burken utan att byta ut den. :/
 
Någon som vet vad menyn 7.4.5 är?

Det finns inte dokumenterat i manualen.
IMG_1159.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Någon som vet vad menyn 7.4.5 är?

Det är en "service meny" med bara info

Kommer inte ihåg exakt vad det var, men pratade med supporten i telefonen för ett årsedan det var om jag mins rätt:
205 som det står högst upp är att du har 20,5 grader inne just när bilden togs.
Sen var det något med att om man öppnar tex en dörr så ska inte styrningen "kalla" på mera värme bara för att det blir lite kalluft en stund i där styrningen är så behöver inte hela huset mera värme för den skull.
Annars kan jag säga att jag är nöjd med styrningen. Var bland dom första som köpte denna modell. Doc så har jag bytt programvara engång. Problemet med den första var att inte pumpmotorn alltid startade på morgonen när tiden för nattsänkningen var slut. Detta hände om det inte var kallt nog i huset i förhållande till inställde dag temp. Shunten kunde stå på 100% men pumpmotorn gick inte ändå. (ja har extra räläbox till pumpmotorn)
Men med ny programvara funkar den konon. Skulle doc önska att det gick att ställa in dag/natt sänkningen i minuter också och inte bara i hela timmar.
/Henrik
 
Har kikat en tid på denna men inte ännu kommit till skott att köpa den,

En liten fundering jag har är hur den Externt styrningen fungerar, dvs att ändra t temperaturen via en GSM-modul.

Någon som har provat detta?
 
H-Thomasson:

Har jag förstått dig rätt att EC'n inte är så känslig för om en dörr öppnas och det blir lite kalldrag en stund? Jag funderar på placering av min EC Home och har lite svårt att bestämma mig - antingen blir det så att solen kan lysa på den, eller lite för nära kaminen, eller så att det finns risk för lite drag när man öppnar ytterdörren. (Dock ca 5 m från dörren in i huset - det skulle ge den mest centrala placeringen) - alt är att sätta den bakom en liten väggsnutt mellan farstun och hallen, då kommer varken solen, eller drag från dörren åt den och det är långt från kaminen, dock inte lika centralt i huset. Hur har ni placerat era?
 
Jag har placerat min i hallen vid källartrappen. (Det var enklast så och det är nära till hans som man vill titta till den lite.) I och med att den kör på medeltemperatur så är de ju inte så känlig för hastiga förändringar som när man öppnar dörren.

Där emot så kan det nog skapa lite mer problem om du sätter den så att den blir uppvärmd under längre tider typ av kamin, sol eller kök. (Förutsatt att du inte vill att den ska dra ner när du eldar i kaminen.)
 
H
Ja Lars K du har förstått mig rätt. Själv har jag ca 3 meter till min ytterdörr inga problem.
 
Jag har ca 4m till ytterdörr och 1.5m till murstocken. Har trimmat resten och det funkar klockrent. Inget att fundera på egentligen. Det är små pengar med tanke på vad den gör. Tamejfan de bästa kronorna jag lagt ned på hemmet.
 
Någon som vet om den passar på Esbes shuntventil G125? eller ska man passa på och köpa en ny på en gång?

/
Korvstroganoff
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.