Känns som jag spenderar mer byggtid framför datorn planerandes än vad jag gör ute i själva bygget :surprised:

Hursomhaver, många beslut har tagits de senaste dagarna. Beslut som man ändå vet "typ" hur det ska vara men inga slutgiltiga beslut.

Hipsvips skulle tv fällas in, då blev ju storleken av aparaturen, mellan 50" till 60" lite mindre giltigt som beslut.
Valet för på 50" mest egentligen för att 60" kändes för blaffigt på väggen

Tv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samsung 50"

-"Hum, tv aparater är fan tunna nu för tiden, undrar hur ljudet är i dem?"
Man kanske skulle fälla in lite högtalare. Som totalt ljud ointresserad i vanliga fall försökte jag nu sätta mig in i denna värld.
JBL-HTi-55_P_600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3st JBL HTI55
ABH4%20Top%20Large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1st JBL HTI88 (sub)

Började även bli dags för att bestäma sig för utomhusbelysning:

utb belys.jpg


Och inomhusbelysning blev ett jäkla huvudbry
Valet för för:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maxel´s skensystem

image2.jpg
Maxel MX Rugby AR111

I sovrum och garderob vet vi inte vilka armaturer ännu riktigt, men klart är iallfall vi kör på skenor.

God jul på er alla!
 
Jag skulle personligen inte fälla in TVn i väggen. Den dagen det är dags att byta TV kanske 70" är 'standard' och då är hålet för litet och som du själv skriver blir de bara tunnare med tiden.
Lägg hellre krutet på infällda högtalare.
 
Hur kommer man åt kontakterna om man fäller in TV:n? Eller är det tänkt att vara öppet på baksidan?
Vi har vår 60-tummare på en sån där arm, dessutom hål i väggen för sladdarna. Väggen är byggd enbart för TV:n, 180 cm bred och en 180 cm bred BESTÅ Mediabänk framför. Självklart hål i väggen bakom mediabänken och alla sladdar i en "prydlig" härva på baksidan. På baksidan av väggen har vi dessutom skruvat upp ett gäng hyllor till alla filmer så slipepr vi se dem. Lösningen kom till för att vi har snedtak.
 
Viktor Cz. skrev:
Jag skulle personligen inte fälla in TVn i väggen. Den dagen det är dags att byta TV kanske 70" är 'standard' och då är hålet för litet och som du själv skriver blir de bara tunnare med tiden.
Lägg hellre krutet på infällda högtalare.
Det har du helt klart en poäng med. Det har snurrat runt även i mitt huvud, men dagen jag känner att vi behöver en 70" och inte känner att jag vill göra några större ombyggnationer kan jag ju montera tvn "utanför" hålet. Infällningen kommer ju då bakom tvn och då lät det se ut som ett ordinärt montage.

Var först inne på 60" men proportionerna såg helt sjuka ut på väggen i verkligheten.
 
  • Gilla
MaWa71
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Hur kommer man åt kontakterna om man fäller in TV:n? Eller är det tänkt att vara öppet på baksidan?
Vi har vår 60-tummare på en sån där arm, dessutom hål i väggen för sladdarna. Väggen är byggd enbart för TV:n, 180 cm bred och en 180 cm bred BESTÅ Mediabänk framför. Självklart hål i väggen bakom mediabänken och alla sladdar i en "prydlig" härva på baksidan. På baksidan av väggen har vi dessutom skruvat upp ett gäng hyllor till alla filmer så slipepr vi se dem. Lösningen kom till för att vi har snedtak.
Kommer dra grova slangar till all teknik till baksidan väggen, så PS3, förstärkare och dyl kommer få husera i ett skåp i garderoben är tanken. Sen om vi ska ha ett ir öga eller köra med RF signaler är fortfarande oklart.
 
Sitter och planerar nu igen...

Funderar lite på det här med spotlights och spridningsvinkel i fönstersmygen.

Spotlight smyg.jpg
Har ritat upp dom vanligaste spridningsviklarna i de större fönstrena (1500x2100) och tänkte att jag skulle bli klokare av det, men icket...

Så vad tycker ni?
 
En eller två dimbara LED är mitt val. Om 2, smala modellen
Lite beroende på dekorationen som landar i fönstret sen.
 
Häftigt bygge!!
 
  • Gilla
sjöström
  • Laddar…
corre skrev:
En eller två dimbara LED är mitt val. Om 2, smala modellen
Lite beroende på dekorationen som landar i fönstret sen.
Jo, dimbara LED blir det. Men är fortfarande lite osäker ang spridningvinklar ännu..

Har försökt kika hur andra har belyst sina fönstersmygar och generellt sett verkar de flesta vilja sprida så brett som möjligt för att få belyst så mycket av sidorna som möjligt, vilket förvisso ger en ganska fin effekt...

Hur har ni andra tänkt när ni satt in spottar i fönstersmygen?
 
MattisH skrev:
Häftigt bygge!!
Kul att höra! :)
 
Liten update så här innan årsskiftet!

Har vart lite ledig från byggnationer, men gjorde ett litet ryck med hjälp av far min.

1356911540026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista innerväggen restes, den som delar på garderobsutrymmet.

1356911561446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick upp några gamla osb skivor på loftet som får agera provisoriskt golv tills vidare, kasta även upp 45mm isoleringen som jag tidigare flyttat runt och runt och runt..

1356911732718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigställt tvväggen. Blev en liten infällnad över också..

Fick även upp det sista av 45x45 i taket, men det glömde jag fota. Medan jag skruvade 45or städade farsan ihop allt spillvirke.

Summa summarum, nu är ännu en liten milstolpe nådd, alla "snickerier" är nu klara!

Nästa steg blir el, har börjat kontakta några elare som ska komma till veckan och kika.

Är det någon som vet av någon duktig eletriker/firma och som kan rekommendera denne, får ni gärna hojta! Här eller i PM om det känns bättre!
 
O
Jag skulle nog valt den smalare spotten i fönstersmygen. Tycker om det koncentrerade ljuset.....
 
Läckert bygge! Jag är själv sugen på led-spotar i fönstersmygen på vårt nya sovrum.

Ang. din inbyggda TV; Den ser ut att hamna rätt lågt? Smaken är som baken, men jag tycker att det är rätt skönt att ha TV:n högt på väggen, märkte jag av en slump när jag "av misstag" mätte fel när jag skulle hänga upp vår TV :)
 
  • Gilla
sjöström
  • Laddar…
Missat denna tråden fullständigt! Ser ut att kunna bli riktigt bra det här!

Jag är riktigt nöjd med hur det blev med infälld tv!

Ang spottar i fönstren så har jag kört 2 st små LED spottar från Jula i varje fönster, jolly-drivare med 0-10v dimmers. Blev riktigt bra.

Följer dig med spänning, att se ditt projekt ger energi att ta tag i sina egna! Kämpa på!
 
  • Gilla
sjöström
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Läckert bygge! Jag är själv sugen på led-spotar i fönstersmygen på vårt nya sovrum.

Ang. din inbyggda TV; Den ser ut att hamna rätt lågt? Smaken är som baken, men jag tycker att det är rätt skönt att ha TV:n högt på väggen, märkte jag av en slump när jag "av misstag" mätte fel när jag skulle hänga upp vår TV :)
Det blir absolut en snygg effekt att köra spottar i smygen! Har du möjlighet att montera så gör det!

Faktum är att i dagsläget har vi TV:n på 78cm i underkant. Vilket jag och frugan tycker är behagligt (ingen gäst har heller klagat) Läste på vad "experterna" rekommenderar. Där var det lite spridda skurar med att ifrån 1m till underkant till blicken mitt i TV:n till blicken 2/3 upp på TV:n...

Blev lite på påverkad, och valde att montera den på 90cm i underkant. Tror även bilden förvillar en lite iom att det blir 8cm "luft" runt TV:n

Om det blir högt eller lågt återstår att se :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.